שתף קטע נבחר

שוויון, לא הדתה / טור

היוזמה של משרד התרבות והספורט, המבקשת למנוע תקציבים מאיגודי ספורט שיקיימו תחרויות בשבת, היא צעד בכיוון הנכון. אלה הזועקים נגדה "הדתה" לא מתעניינים בזכויות אדם, בשוויון הזדמנויות או בחופש, אלא בעיקר רוצים לשמור על עולם הספורט כשמורת טבע חילונית

על פניו, אבירי זכויות האדם צריכים להתייצב ללא היסוס לצד מאבק הספורטאים שומרי השבת. מדובר במיעוט שהזכות שלו לשוויון הזדמנויות – באופן שאינו נוגד את אמונותיו והשקפותיו – נרמסת ברגל גסה.

 

בין קודש לספורט: הקרב על השבת

 

"ההעתקה החפוזה של מועד התחרות מיום שישי ליום שבת במהלכו של ההליך לקביעת הנבחרת הישראלית לאליפות האירופית הייתה לא ראויה, והיא פוגעת, שלא כדין, בסיכוייו של העותר עקב שלילת זכותו להמשיך ולהשתתף בתחרות נוכח היותו שומר מצוות". את הדברים האלה אמר השופט חנן מלצר כבר לפני כעשור, בהחלטתו למתן צו ביניים בעקבות עתירה של הסייף יובל פרייליך נגד קיומה של תחרות בשבת. למרבה הצער, המסר הזה – שניתן היה לשמוע מבית המשפט גם בדיונים על הכדורגל בשבת בערכאות השונות – עדיין לא חילחל לאיגודי הספורט.

שגיא מוקי וטוהר בוטבול באליפות ישראל בג'ודו. דרוש רצון טוב (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
שגיא מוקי וטוהר בוטבול באליפות ישראל בג'ודו. דרוש רצון טוב(צילום: אורן אהרוני)

אני חושש שאלה הזועקים "הדתה" בעקבות היוזמה החדשה של משרד הספורט, המבקשת למנוע תקציבים מאיגודי ספורט שיקיימו תחרויות בשבת, לא ממש מתעניינים בזכויות הסוציאליות או בחופש הדת במקרה הזה, גם לא בחוק שעות עבודה ומנוחה. הם רוצים לשמור על עולם הספורט כשמורת טבע חילונית, נקייה מדתיים.

 

באינספור מקרים לאורך שנות הגלות נאלצו יהודים להסתיר את אמונתם הדתית ואת זהותם, כולל את שמירת השבת. תרשו לי לצטט עוד שופט, שהתנסח כך: "טול מהיהדות את השבת ונטלת ממנה את נשמתה. אכן, השבת מקפלת בחובה את תמצית צביונה של היהדות. על צביונה של השבת נתנו נפשם רבים מבני עמנו בהיסטוריה רוויית הדם שלנו". על החתום: לא אחר מנשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק.

 

לא ייתכן שמדינת ישראל תאלץ אדם לבחור בין הדת לבין העיסוק בספורט. לא סביר שאליפויות ישראל בענפים אולימפיים כמו ג'ודו ושחייה יתקיימו בשבת. את האילוצים הטכניים של האיגודים אפשר לפתור עם יצירתיות ורצון טוב, בתנאי שיהיה רצון טוב.

 

מירי רגב מדברת (צילום: אורן אהרוני)
מירי רגב. היוזמה לא מוחקת את הזגזוג בנושא הכדורגל בשבת(צילום: אורן אהרוני)
 

 

אם אוכלוסייה גדולה שנמנע ממנה עד היום להתחרות תוכל להשתלב בענפים השונים, הספורט הישראלי רק ירוויח. סטטוס-קוו? רוב מצדדיו בתחום הזה בוודאי תומכים בו פחות כשזה נוגע לתחבורה ציבורית בשבת, למשל. אין הכרח לקדש את הסטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה. אם יש עוול – ראוי לתקן אותו.

 

היוזמה בעניין איגודי הספורט לא מוחקת את הזגזוג המרהיב של מירי רגב בעניין הכדורגל בשבת, אבל היא כן צעד בכיוון הנכון. לא, הסירו דאגה מליבכם, בקצה הדרך הזו אין מדינת הלכה. כל מה שיש הוא שוויון הזדמנויות בין קבוצות שונות בחברה הישראלית.

פורסם לראשונה 30/07/2018 10:38

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אהרוני
אליפות ישראל בשחייה
צילום: אורן אהרוני
מומלצים