שתף קטע נבחר

כבשו את אירופה: שושלת אינגבריגטסן

הנריק (27) ופיליפ (25) היו הראשונים במשפחה הנורבגית שזכו בתארים אירופיים, אבל אף אחד לא היה מוכן לפריצה המטורפת של האח הצעיר, יאקוב בן ה-17, שסיים ראשון בריצות ל-1,500 ו-5,000 מטרים באליפות היבשתית שננעלה בברלין

 

הלהיט הגדול ביותר של אליפות אירופה באתלטיקה שננעלה השבוע בברלין הוא ללא ספק יאקוב אינגבריגטסן הנורבגי בן ה-17, שזכה בשתי מדליות זהב בריצות ל-1,500 ו-5,000 מטרים.

 

אם אתם חובבי אתלטיקה השם אינגבריגטסן בוודאי מוכר לכם. ליאקוב הצעיר יש שני אחים גדולים: הנריק (27), אלוף אירופה ב-2012 וסגן אלוף אירופה ב-2015 ב-1,500 מטרים, ופיליפ (25) שזכה בתואר היבשתי ב-2016, במדליית ארד באליפות העולם בלונדון ב-2017 באותה ריצה ובתחרות ליגת היהלום במונאקו קבע שיא נורבגי נהדר.

 

האחים אינגבריגסטן (צילום: AP)
האחים אינגבריגטסן. שיגעו את היבשת(צילום: AP)

 

האינגבריגטסנים שיגעו את היבשת. אז נכון שהתאומים הבלגים קווין (שזכה במדליית הכסף) וג'ונתן (שזכה בארד) בורלי עמדו על הפודיום, אבל עם כל הכבוד, ויש כבוד, הסיפור של הנורבגים גדול יותר. פיליפ מסומן כבר שנתיים כמי שגדל להיות אטרקציה עולמית, פנומן של הריצות הארוכות.

 

שלישיית האחים נולדה בעיירה הקטנה סנדס בדרום מערב נורבגיה. הנריק שהתחיל לרוץ להנאתו והתמקצע ופיליפ נכנסו לעולם האתלטיקה בעקבות האב, גיירט, שאהב לצפות בשידורים של הענף בטלוויזיה וחלם שיום אחד בניו יהיו אלופים אולימפיים. ללא שום רקע מוקדם, גיירט החל ללמוד את המקצוע דרך ספרים ובאינטרנט והחל לאמן את בניו. בתקשורת הנורבגית אגב יש מי שסבור שיהלומים כאלה, ובמיוחד יאקוב, זקוקים למאמן על כדי שלא יתבזבזו. אמם בכל מקרה כבר נכנסה לחוג האוהדים המשפחתי ומשקיעה המון כדי שיוכלו להתרכז בשקט באתלטיקה.

 

ליאקוב היו תוכניות משלו. הוא בכלל אהב לשחק כדורגל בשכונה עם חבריו, ובחורף השתתף בקייטנות סקי. אלא שההצלחה של אחיו הגדולים השפיעה עליו והוא ביקש מאביו להצטרף לאימונים. יאקוב התקדם במהרה והחל לעקוף את אחיו בריצות. "ידענו מההתחלה שיש בו משהו מיוחד", מספר הנריק. "הוא פשוט נולד לזה. יאקוב לא היה צריך לעשות התאמות. כבר בילדותו התוצאות שלו היו פנומנליות. עכשיו הוא רק בתהליך שיפורים".

 

האבא גיירט. התמקד בעיקר ביאקוב 

 

גיירט לא התעלם מהתוצאות של בנו הצעיר, למד מהטעויות שעשה עם הנריק ופיליפ בעבר והתמקד בעיקר ביאקוב. הוא יצא איתו למחנות אימונים ורשם את בן הזקונים שלו כבר בגיל 11 לתחרויות בוגרים. בנורבגיה מספרים שבכל שבוע יאקוב היה רץ במצטבר לפחות 130 ק"מ באימונים ובתחרויות.

 

הפריצה של יאקוב הגיעה לפני שלוש שנים כשהיה בן 14. תוך חודש הוא קבע שלושה שיאי גילאים אירופיים. ב-1,500 מטר הוא שיפר ביותר משלוש שניות שיא בן 27 שנים. בהמשך שיפר אותו שוב באליפות מקומית. למחרת עלה על המסלול וניפץ את השיא ב-3,000 מטר מכשולים.

 

יאקוב אינגבריגסטן (צילום: EPA)
יאקוב אינגבריגטסן. סיפור מהאגדות(צילום: EPA)

 

העיתונאי הלבור אקלנד, שליח "אפטן פוסטן" הנורבגי לאליפות בברלין, סיפר כי לאחים "יש אחות בת 12, אינגריד, שכבר היום אומרים שהיא תהיה אלופת עולם". עיתונאי אחר, אגיל שאטר מסוכנות הידיעות הנורבגית, מוסיף: "הם משפחה של 7 ילדים. בין הנריק בן ה-28 לאח הקטן ויליאם בן השנתיים מפרידות 26 שנה. גם הוא יהיה בטח איזה אלוף. יאקוב אוהב מאוד לשחק איתו".

 

יאקוב גם גם הפך לצעיר בהיסטוריה שיורד מ-4 דקות בריצת המייל היוקרתית באורגון במאי. לפני הריצה שלושת האחים היו יחד במחנה אימון בן שישה שבועות בארה"ב, אכלו, שתו, רצו והתחרו ביניהם במחנה אימון בן 6 שבועות בארה"ב. "בסוף הוא נמאס עלינו", אמר הנריק.

 

לאליפות אירופה יאקוב הגיע מוכן, וראו זאת באצטדיון האולימפי בברלין שכבר ידע כמה רגעים גדולים של אתלטים. הוא זכה בשתי מדליות זהב תוך 24 שעות - בריצה ל-1,500 מטר קבע זמן של 3:38.10 דקות והפך לרץ הצעיר בהיסטוריה שזוכה בתואר במרחק הזה. באותה ריצה סיים הנריק במקום הרביעי (3:38.50 דקות) ופיליפ דורג במקום ה-12 (3:41.66 דקות).

 

יאקוב והנריק אינגבריגסטן (צילום: AP)
יאקוב והנריק אינגבריגסטן. עלו יחד על הפודיום(צילום: AP)

 

ב-5,000 מטר הגדיל לעשות יאקוב כשבנוסף למקום הראשון והשלמת הדאבל הוא גם קבע שיא אירופי עד גיל 20 (13:17.06 דקות). הנריק סיים במקום השני (13:18.74 דקות). ומה אמר האב המאושר? "זה די מגוחך שהוא ניצח - הוא רק בן 17. אני מופתע מאוד מהתוצאה, זה טירוף. אם ככה הוא רץ עכשיו מה יהיה איתו בשנה הבאה?". הנריק אמר לעיתונאים: "אל תספרו לי סיפורים על יאקוב, אני יודע הכל. הרי הייתי שם כשהוא נולד והחזקתי אותו על הידיים".

 

יאקוב לא שכח את המשפחה ברגעי התהילה: "אני בן 17 וכבר יש לי שני תארים אירופיים. לרוע המזל, הקדמתי את אח שלי, הנריק, אבל אני שמח שהוא היה איתי על הפודיום. רק חבל שפיליפ היה חסר בריצה. אני מקווה שייצא לשלושתנו לרוץ עוד הרבה יחד".

 

"המיוחד באימונים שלנו הוא שכל אחד רוצה לעזור לשני, אבל גם לנצח את האחרים", הוא אומר. "כל אימון שלנו הוא גם תחרות בינינו, שמגבירה את רמת האימון".


פורסם לראשונה 14/08/2018 11:15

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
פיליפ, יאקוב והנריק אינגבריגטסן
צילום: AP
מומלצים