שתף קטע נבחר

הכסף מדבר: מי יהיו אלופי ליגת היהלום?

יומיים של תחרויות בציריך ובריסל יספקו לצופים את אירוע השיא של השנה באתלטיקה העולמית, בסיום נדע מי יהיו אלופי ליגת היהלום. מהתחרות הלוהטת בקפיצה במוט עם ילד הפלא השבדי ארמנד דופלנטיס ועד לקרב האדיר ב-5,000 מ' לנשים. וגם: ההזמנה היוקרתית לה זכתה אדווה כהן

העונה הראשונה באתלטיקה העולמית ללא אוסיין בולט, שהייתה להפתעת רבים עונה מעולה ורבת תגליות, תגיע לשיאה כאשר בחמישי ושישי יתקיימו בציריך ובריסל שני ערבי גמר ליגת היהלום. מאחר והשנה לא התקיימה אולימפיאדה או אליפות עולם, התחרויות בציריך ובבריסל יהיו ההיילייט של העונה.

 


 

לא פלא שכל 31 אלף הכרטיסים לתחרות בציריך אזלו, וגם בבריסל, באצטדיון המלך בודואן, מצפים לתפוסה מלאה של כ-45 אלף צופים. "הרגשנו מאוד בחסרון של בולט, אבל רק במקצועות שלו, בספרינטים", אומר פרשן האתלטיקה הבכיר, ד"ר גלעד ויינגרטן. "לעומת זאת, בחלק מהמקצועות האחרים הרמה הייתה נהדרת".

 

נואה ליילס חוגג (צילום: AFP)
קרב מרתק מול גולייב ב-200 מטר. ליילס(צילום: AFP)

כל אלוף בגמר ליגת היהלום מקבל 50 אלף אלף דולר וכן את הסכומים שצבר בתחרויות הליגה שבהן השתתף העונה. כמו במשחקי הפלייאוף במשחקי הכדור, המנצח בהם מוכתר לאלוף המקצוע בו הוא משתתף ללא קשר לתוצאותיו בתחרויות שקדמו לגמר.

 

רשימת המשתתפים זוהרת, אבל הייתה יכולה להיות מושלמת עוד יותר אלמלא סדרת פציעות שפקדה כמה מהגדולים. כך למשל יעדר הקופץ לגובה מוטאז בארשים. הקטארי כבר נגע בשיא העולם של חוויאר סוטומאיור (2.45 מטר) והפיל קלות את הרף ב-2.46 מ'. במקום להמשיך ולהסתער על השיא בכל הכוח, התברר שנפצע וסיים את העונה.

 

ייחסר. בארשים (צילום: AP) (צילום: AP)
ייחסר. בארשים(צילום: AP)

 

בין הנעדרים יהיה גם עבדול רחמן סמבה, עוד קטארי, שקבע ב-400 מטר משוכות את התוצאה השנייה בהיסטוריה, 46.98 שניות. מי שיהיה חסר מסיבה אחרת הוא התגלית הגדולה בקפיצה לגובה, הרוסי (תחת דגל הוועד האולימפי) דניל ליסנקו שחלף העונה על 2.40 מ'. הוא הושעה מכיוון שלא הודיע לרשות למניעת סמים, כמתחייב בתקנון, על תנועותיו בכל יום בחודשים האחרונים, כדי שאפשר יהיה לאתרו לבדיקת סמים. מה לעשות, אלה הן חיי האתלטים בעידן הבדיקות המחמירות.

 

אבל כן יהיו שם הילדים שעשו את 2018. למשל, יקוב אינגבריגטסן הנורבגי בן ה-18, אלוף אירופה ב-1,500 ו-5000 מ'. משפחת אינגבריגטסן תרוץ ב-1,500 מ' מול להקה רבת אפריקאים. זה יקרה ביום חמישי בציריך.

 

האחים אינגבריגסטן (צילום: AP)
האחים אינגבריגטסן נגד שאר העולם(צילום: AP)

למחרת, יתייצב השבדי-אמריקאי ארמנד דופלנטיס, שחולל באליפות אירופה סנסציה גדולה כשקבע בגיל 19 שיא עולם משובח לנוער, 6.05 מ'. דופלנטיס יפגוש את מכריו מהפודיום בברלין, טימור מורגונוב הרוסי, 6.00 מ', ושיאן העולם הצרפתי רנו לאבילני שקבע בברלין 5.95 מ'. אם זה לא מספיק, אלוף העולם המכהן סם קנדריקס מארה"ב והאלוף הקודם שון בארבר מקנדה, יתחרו בגמר מבטיח.

 

ד"ר ויינגרטן סבור כי ריצת ה-5,000 מ' לנשים, תהיה אחד מלהיטי תחרויות הגמר. אלופת העולם הלן אובירי מקניה, ההולנדית סיפאן חסן (שניצחה בריצה באליפות אירופה שבה לונה צ'מטאי פסלה), וגנזבה דיבאבה, שיאנית העולם ב-1,500 מ'. חסן תנסה להשיג דאבל כשתרוץ גם 1,500 מ'.

 

ארמנד דופלנטיס באליפות העולם בברלין (צילום: AFP)
ילד פלא. דופלנטיס(צילום: AFP)

 

ומה ב-100 מ', המקצוע בו מוכתר האיש המהיר ביותר? בולט פרש וגם ג'סטין גאטלין, שניצח אותו בלונדון, נעלם. אבל ישנה שדרה של ספרינטרים מוכשרים. בראשם, רוני בייקר מארה"ב שקבע בתחרות בפולין את תוצאת השנה, 9.87 שניות. סגן אלוף העולם, כריסטיאן קולמן מארה"ב, ינסה לזכות, וגם הבריטי ריס פרסקוד (9.94 ש') מסוגל לקחת את כל הקופה, אך הוא חייב ללטש את הזינוק הגרוע.

 

ב-200 מ' יתעמתו התגלית האמריקנית בן ה-22, נואה ליילס (19.65 ש') ואלוף אירופה הטורקי מאזרבייג'ן, רמיל גולייב, שהשתפר העונה ל-19.76 ש'.

 

סיפן חסן ולונה צ'מטאי (צילום: EPA)
מחפשת את הדאבל. חסן(צילום: EPA)

 

בין הנשים צפן לקרב צפוף בין אלופת אירופה ושיאנית בריטניה החדשה דינה אשר-סמית' למרי-ז'וזה טה-לו מחוף השנהב. שתיהן קבעו ביחד את תוצאת השנה, 10.85 שניות. שוני מילר אויבו מהבהאמאס מועמדת לניצחון ב-200 מטר, דפנה סחייפרס ההולנדית, בעלת התוצאה השלישית בהיסטוריה, 21.63 ש', נמצאת בנסיגה ותנסה להשתחל לשלישיה הראשונה. עם הרצון והעוצמות שלה זה גם צפוי לקרות.

 

קסטר סמניה העדיפה להשתתף בריצת 800 מ', שבה קבעה העונה תוצאה מעולה, 1:54.25 דקות. קתרין איברגואן הקולומביאנית, מלכת הקפיצה המשולשת, תנסה לסיים עם דאבל ולזכות גם בקפיצה למרחק.

 

אדווה כהן הוזמנה לייצג את נבחרת אירופה - והשיבה בשלילה

אחרי התקדמותה הפנטסטית בעונה הנוכחית, שהסתיימה במקום החמישי בגמר אליפות אירופה ב-3,000 מ' מכשולים לנשים, אדווה כהן (לידר ירושלים) קיבלה דובדבן: הזמנה להופיע ב-8 בחודש הבא במדי נבחרת אירופה. מדובר בתחרות בינלאומית שתיערך באוסטרבה, צ'כיה, בה לכל יבשת יש שני נציגים בכל מקצוע.

 

אלא שכהן נאלצה לדחות בנימוס את ההזמנה, מכיוון שכבר החלה בתכנית האימונים לעונה הבאה, במכללת ניו-מקסיקו אליה עברה לפני שבועיים. בהיעדרה, ובחסרון אתלטיות בולטות מסיבות דומות, יהיו אלה אנה אמילי מולר מדנמרק (מקום 7 באליפות) ואופלי קלודה-בושברגר מצרפת (מקום 9) שתרוצנה במדי אירופה.

 

אדווה כהן (צילום: טיבור ייגר)
הזמנה יוקרתית. אדווה כהן באליפות אירופה(צילום: טיבור ייגר)

 

ההזמנה היא תעודת כבוד נוספת לאתלטית הירושלמית בת ה-22, שהגיעה לאליפות אירופה בברלין כשהיא מדורגת בזמן הכניסה לתחרות במקום ה-30 מתוך 33 (!) רצות. תוך כדי האליפות חתכה כמעט 20 שניות (!) מהשיא האישי והישראלי הקודם שלה.

 

בתחרות באוסטרבה ישתתפו גדולי האתלטיקה העולמית. יצוין שב-2014 ייצג דונלד סנפורד, שזכה בארד באליפות אירופה בציריך באותה שנה, את אירופה. מדהים, אבל הנציגה הראשונה של ישראל בתחרויות הללו הייתה אסתר רוט שחמורוב שרצה ב-1977, בדיסלדורף, במדי... אסיה, היבשת שהשתייכנו אליה, וסיימה במקום הרביעי ב-100 מטר משוכות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים