שתף קטע נבחר

שאיפות גדולות: סארי יצליח ביובנטוס?

מאמן יובנטוס החדש הוא אדם טוטאלי, מכור לכדורגל (ולסיגריות), שמשגע את השחקנים ומוציא מהם את המקסימום. מאוריציו סארי מגיע כדי לזכות בצ'מפיונס, אבל איך הוא יסתדר עם רונאלדו? אורי קופר מנתח

היא מזוהה עם ניצחונות בכל דרך, והוא מצהיר שלא ישנה את הכדורגל שלו עבור תארים. היא דיפלומטית ושקולה, ואילו הוא תמיד אומר בפנים את מה שהוא חושב. היא מזוהה עם הגנה חזקה לפני הכל, והוא דווקא עם לקיחת סיכונים. על הנייר, יובנטוס והמאמן החדש שלה מאוריציו סארי הם הפכים. החיבור ביניהם, ובין המאמן לבין כריסטיאנו רונאלדו, הולך להיות סיפור מרתק.

 

יובנטוס עמוסת התארים מקבלת מאמן שלפני כחודש, בגיל 60, זכה בתואר הראשון שלו (הליגה האירופית עם צ'לסי) – אבל סארי הוא עדיין אחד המאמנים המוערכים ביותר שיש. לא סתם אמר פפ גווארדיולה, יותר מפעם אחת, שכשהוא בבית מול הטלוויזיה אחת ההנאות שלו היא לצפות בכדורגל של סארי. כל מי שראה את אמפולי ונאפולי שלו מבין את הכוונה. זה יפה, אפילו מיוחד. טוב, סארי הוא אדם מיוחד.

 

מאוריציו סארי (צילום: גטי אימג'ס)
מאוריציו סארי לועס סיגריה. לא יכול בלי(צילום: גטי אימג'ס)

 

שער מוסף הספורט של
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום( )

 

"אין לו סודות", אמר הקשר ז'ורז'יניו, כשהגיע עם סארי לצ'לסי לפני שנה. "הוא בדיוק כפי שהוא נראה וחושב בדיוק מה שהוא אומר". כן, סארי לא מתייפייף, לא יודע להעמיד פנים שהוא מישהו אחר. תמיד יתעמת עם עיתונאים, תמיד יגיד מה שהוא חושב ויעשה מה שהוא רוצה. בנאפולי, למשל, לא הסכים לוותר על אחת מעשרות כוסות האספרסו שהוא שותה ביום, ואיש המשק היה עולה לדשא בזמן אימונים כשבידו מקינטה ומוזג למאמן כוס.

 

סארי, ולא סתם יש עליו סיפורי קפה וסיגריות, הוא אדם טוטאלי. אם לשתות אז כל הזמן. אם לעשן אז כל הזמן. אם לחשוב כדורגל אז כל הזמן – ועדיף את כל השלושה יחד. הוא מעשן שלוש חפיסות סיגריות ביום, וכשהגיע לאנגליה, שם אסור לעשן במתחם האצטדיון ולא רק על הקווים, החל ללעוס את בדלי הסיגריות כתחליף. במשחק בליגה האירופית מול לייפציג הגרמנים הקימו עבורו חדרון עישון זמני ליד חדרי ההלבשה.

 

מאוריציו סארי (צילום: getty images)
לא האדם הכי רגוע(צילום: getty images)

 

דרישות אבסולוטיות

אלה לא סתם אנקדוטות, אלא דפוסים המראים מי האיש, כיוון שכך הוא גם מאמן. "סארי מכור להמון דברים ואחד מהם הוא כדורגל", סיפר ססק פברגאס, "וכולם צריכים להיות מכורים כמוהו. הוא מלא באמונות תפלות (לא מוכן לגעת בכדור המשחק, גם אם הקבוצה בפיגור וצריך להחזירו מהר אחרי שנבעט לכיוון הספסל), עקשן, יש לו רעיונות משלו והוא לא מוכן לזוז מהם אפילו טיפה. סארי לעולם לא ישתנה".

 

סארי לא משתנה כבר שנים ודורש הקרבה מלאה. לפני 20 שנה, כשמלאו לו 40, הוא עזב את עבודתו העיקרית כבנקאי כדי להקדיש את כולו לכדורגל. ואין יותר מסארי כדוגמה להתמסרות מלאה. "אני בחיים לא אומר שאני הולך לעבודה", הוא סיפר פעם. "אם אני שומע מישהו מדבר על 'הקרבה' בהקשר לכדורגל אני מתרגז. שיגיד תודה שהוא כדורגלן".

 

דוגמה מצוינת לדרישות האבסולוטיות של סארי, וגם לשיגעונותיו, אפשר למצוא בסיפור של קאלידו קוליבאלי, בלם נאפולי. אשתו של קוליבאלי עמדה ללדת והקבוצה הייתה בתדרוך וידיאו לקראת משחק. "היא התקשרה אליי חמש או שש פעמים, אבל זה סארי, אז לא רציתי לענות", אמר קוליבאלי. "בסוף רצתי החוצה ואשתי צעקה שאגיע כי הילד יוצא. אמרתי לסארי 'מיסטר, אני מצטער, אבל הילד מגיע'. סארי הסתכל עליי ואמר 'לא, אני צריך אותך הערב, אתה לא יכול ללכת'. אמרתי לו שזו לידת בני ואני הולך. סארי הסתכל עליי. עישן וחשב, עישן וחשב, ובסוף אמר 'אוקיי, לך, אבל תחזור למשחק הערב כי אני חייב אותך'".

 

קאלידו קוליבאלי נאפולי (צילום: gettyimages)
"אתם חייבים להבין, הוא משוגע". קוליבאלי(צילום: gettyimages)

 

עברו כמה שעות וסארי התקשר להציק. "האיש הזה, אתם חייבים להבין, הוא משוגע", הוסיף קוליבאלי. "אני אומר את זה בקטע טוב. הוא אמר לי 'בוא, אני חייב אותך', אז מיד אחרי הלידה חזרתי. נכנסתי לחדר ההלבשה, אני מסתכל על ההרכב, אבל המספר שלי לא שם. שאלתי אם הוא צוחק עליי, והוא אמר: 'מה? אני מחליט'. הוא שם אותי על הספסל".

 

קוליבאלי ידע עם מי יש לו עסק, אבל גם שסארי הוא מאמן שמשפר את השחקנים שלו בצורה דרסטית. לפני סארי, הבלם הסנגלי לא נחשב לטכני במיוחד, ופתאום הוא מחלק מסירות, מוביל טיקי־טאקה בהגנה. סארי שיפר כמעט כל אחד בנאפולי. דריס מרטנס אמר פעם שסארי הוא הראשון שבאמת לימד אותו כדורגל.

 

ומדובר בכדורגל ייחודי, שאפילו זכה לכינוי "סארי־בול". סגנון קיצוני שעיקרו כמה שיותר שליטה בכדור, לא משנה מי היריבה, הנעה מהירה של הכדור במסירות קצרות וקו הגנה גבוה מאוד שמטרתו לדחוף את היריב לאחור. בעבר כונה "מיסטר 33" כיוון שהציג לשחקניו 33 מהלכים שונים במצבים נייחים.

 

ליברפול, צ'לסי (צילום: AP )
קשוח, אבל גם מחבק(צילום: AP )

 

בצ'לסי, למרות הזכייה בליגה האירופית, האמינו שסארי לא הוציא את המקסימום מהקבוצה. לזכותו של המאמן אפשר לומר שהיה חסר לו חלוץ מרכזי ברמה גבוהה מספקת כדי להוציא את תוכניותיו לפועל, אבל נגדו יש הטוענים שהייתה חסרה לו תוכנית חלופית, כמו במקומות אחרים בקריירה. שקבוצות שלמדו היטב את צ'לסי ידעו איך להתמודד איתה.

 

סארי, כאמור, לא משנה את הכדורגל שלו, ועכשיו השאלה היא איך זה יעבוד ביובנטוס בכלל ועם רונאלדו בפרט. סארי כבר אמר שהוא מצפה שהחלוץ יבקיע לפחות 30 שערי ליגה בעונה הקרובה. הוא מתכוון להציב את רונאלדו כחלוץ מרכזי בודד במערך 3־3־4 הקבוע שלו, כשלצידיו שחקנים עם שליטה בכדור כמו דאגלס קוסטה ופאולו דיבאלה.

 

כריסטיאנו רונאלדו יובנטוס (צילום: רויטרס)
יסתדר עם סארי? רונאלדו(צילום: רויטרס)

 

לפי הדיווחים, יובה קרובה להחתמת מתיאס דה ליכט. יחד עם ג'ורג'יו קייליני, סארי יקבל אולי את מרכז ההגנה הטוב ביותר שיש, דבר הכרחי בסגנון ההתקפי שלו, שגם שוחק את השחקנים. סארי משתמש לרוב בסגל קצר ודורש עבודה ללא הפסקה. יובה מעבה יפה את הקישור, והחתימה בחינם שחקנים כמו ארון ראמזי ואדריאן ראביו, אבל רונאלדו דווקא זקוק למישהו שישכנע אותו לנוח, כפי שעשה זידאן, ולא ישחק אותו עד דק.

 

המטרה של יובנטוס, של רונאלדו, היא להגיע לשיא בסוף העונה כדי לזכות בליגת האלופות. יהיה מעניין אם זה שיעזור להם בכך יהיה דווקא סארי, זה שבפרמטרים רבים הוא ההפך מיובה ומרונאלדו. אולי נגלה שהפכים באמת נמשכים אחד לשני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג'ס
מאוריציו סארי
צילום: גטי אימג'ס
מומלצים