שתף קטע נבחר

לחבוט בגזענות: תחרות הסקווש הייחודית בירושלים

עמותת "סקווש בונד" שחותרת למיגור הגזענות בעזרת ענף הספורט, בחרה לקיים אירוע בו ישתתפו בני נוער מכל הדתות והמיקום שלו לחלוטין לא מקרי: בשער יפו מול חומות העיר העתיקה. אחת המשתתפות, שהד בשארה: "זה מאפשר לי לשמור להבליט את הזהות שלי"

נער ערבי ממזרח ירושלים, נער יהודי ממערב העיר ובחור נוצרי מהעיר העתיקה נכנסים לתוך מגרש סקווש ענק בסמוך לכיפת הזהב. זאת ממש לא התחלה של בדיחה, אלא תיאור של אירוע ממשי לחלוטין שיחל בעוד עשרה ימים (14-18 ביולי, השיא יהיה ב-18).

 

מגרש סקווש שקוף וענק יוקם בעיר העתיקה ויפתח את אירוע הסקווש הגדול של השנה, שייערך ביוזמת התאחדות הסקווש בישראל. השנה, לאור מצב האלימות במגרשים ואירועי הגזענות, יתקיים האירוע בסימן מאבק באלימות, גזענות ואפליה במגרשים.

 

  (צילום: סקווש בונד)
יש מקום לכולם. אימון במסגרת פעילות העמותה(צילום: סקווש בונד)

 

לצד שחקני סקווש בינלאומיים וחובבי סקווש נוספים, ישתתפו באירוע קהלים שונים במגוון גילים – יהודים (חלקם חרדים), אתיופים, ערבים, דרוזים, צ'רקסים, ועוד. כולם יגיעו לומר לא לגזענות – כן לספורט.

 

על המגרש עצמו, ישחקו אחד מול השני בני נוער ערבים, נוצרים ויהודים ממזרח וממערב העיר. האירוע ייערך בשער יפו מול חומות העיר העתיקה, לא רחוק מכיפת הזהב. המיקום נבחר בקפידה ובמחשבה מוקדמת על הסמליות שלו כחלק מהבשורה שהאירוע מבקש לקדם.

 


 

  (צילום: סקווש בונד)
נערים שמשתתפים בפרויקט. "מסייע למיגור הגזענות"(צילום: סקווש בונד)

 

"הסקרנות גברה על הרתיעה"

החיבור של שהד בשארה בת ה-16 מטירה לסקווש התחיל כשהגיעו לבית הספר בו למדה נציגים מעמותת "סקווש בונד". "בהתחלה לא כ"כ הבנתי את המשחק, מה הפואנטה שלו ומה מייחד אותו", מודה בשארה, שלטענתה כמעט ולא שמעה על הענף קודם לכן.

 

מה בכל זאת משך אותך?

"העובדה שהמשחק הזה נותן מקום, ביטוי וערך מוסף לכל הקהילות המגוונת שלוקחות בו חלק – דרוזים, ערבים, חרדים, צ'רקסים ויהודים. לכולם הוא נותן מקום במידה שווה ומייחד אותם".

 

יו"ר התאחדות הסקווש בישראל, אביב בושינסקי ()
יו"ר התאחדות הסקווש בישראל, אביב בושינסקי

 

כערבייה שחיה בסביבה מעורבת ויודעת שיש אתגרים שנובעים מגזענות, בשארה נמשכה דווקא לענף הספורט הזה: "זה מאפשר לי לשמור ולהבליט את הזהות שלי ברמה האישית, ובד בבד הוא גם מסייע למיגור הגזענות וקבלת האחר".

 

איתי יונוביץ, בן 15 מרעננה, חי בסביבה ואוכלוסייה מאוד הומוגנית. כשהוא וחבריו קיבלו הצעה מהעמותה להיפגש ולשחק סקווש עם נערים בני גילם מהמגזר הערבי הם נענו בחיוב למרות החששות. "זה כמו כל דבר חדש סיקרן וגם קצת הרתיע", הוא מודה ומשתף בתחושותיו: "בפעם הראשונה כשנפגשנו, הייתה מתיחות אבל ברגע שהמחבט פגע בכדור - היא התפוצצה".

 

תסביר?

"מאותו רגע שזה קורה, אתה משליך את כל הסטריאוטיפים והדעות הקדומות ואת כל מה ששמעת מחוץ למגרש. המציאות חזקה מהכל. כיום אנחנו חברים טובים שמתארחים אחד אצל השני. למעשה אנחנו הרבה יותר מעוד נבחרת, אנחנו משפחה גדולה שנותנת כבוד וביטוי אחד לתרבות של השני. אני מאמין שספורט הוא הבשורה האמיתית והפתרון לכל הגזענות והאלימות".

 

עמותת "סקווש בונד" לוקחת חלק בשילוב אוכלוסיות שונות ומגוונת – חרדים, ערבים, דרוזים, יהודים ועוד, ומשלבת אותן בענף הסקווש כחלק מהמטרה להיאבק בתופעת הגזענות. היא פועלת בכל הגילאים, הרמות והמגזרים, וניתן למצוא בה מבוגרים ערבים לצד מבוגרים יהודים ובסמוך אליהם גם נוער ערבי, נוצרי ויהודי. האירוע שיתקיים בירושלים, נולד מתוך שיתוף פעולה עם התאחדות הסקווש בישראל ועם עיריית ירושלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סקווש בונד
המשתתפים באירוע
צילום: סקווש בונד
מומלצים