שתף קטע נבחר

סואן סוגר חשבון: "אף אחד בסכנין לא דיבר איתי שנתיים"

עבאס סואן, שהניף את הגביע כקפטן הקבוצה ושיחק איתה באירופה, מאוכזב מהיחס אך מקווה שתצליח להתאושש. אחרי מינויו למאמן מכבי נוג'ידאת מליגה ב', יש לו שני חלומות: לאמן קבוצה יהודית בליגת העל ואת נבחרת ישראל

עבאס סואן לא נשאר רחוק מהכדורגל. בשבוע שעבר כוכב העבר מונה למאמן מכבי נוג'ידאת מליגה ב', והוצבה לו מטרה ברורה: להעלות את הקבוצה ליגה בסיום העונה. אבל גם העפלה לליגה א' תהיה רחוקה מרגעי השיא שלו כשחקן.

 

הקפטן המיתולוגי של בני־סכנין נחשב לסמל של המגזר כולו בכדורגל הישראלי. הוא גם שיחק במדי הנבחרת, משם ייזכר לו בעיקר שער השוויון הדרמטי מול אירלנד בדקה ה־90, במוקדמות מונדיאל 2006. הימים הגדולים עם הקבוצה היו בעלייה לליגת העל בעונת 2002/03, ובסיומה הנפת הגביע ההיסטורית שהובילה להשתתפות במוקדמות גביע אופ"א. "כשאני רואה תמונות שבהן אני מניף את הגביע, זה עושה לי צמרמורת בכל הגוף", משתף סואן בן ה־46. "אלה ימים שלא ישובו לעולם".

 

עבאס סואן (צילום: גיל נחושתן)
עבאס סואן. מאמן את מכבי נוג'ידאת מליגה ב'(צילום: גיל נחושתן)
 

לאחר פרישתו ב־2010 הוא שולב בצוות המקצועי של סכנין ועבד במקביל במחלקת הנוער של המועדון, אך לפני כשנה החליט לשנות כיוון וחתם במכבי מעלות מליגה ב', שסיימה במרכז הטבלה. "רציתי גם לצאת מאזור הנוחות שלי", הוא מספר. "הייתה לי שנה מדהימה במעלות, עכשיו הגעתי למקום טוב שגם קרוב לבית, ומפה אתקדם".

 

לאחרונה סיים סואן תואר שני בייעוץ ארגוני, והוא מתכוון להמשיך ללימודי התואר השלישי במכון וינגייט (נושא עבודת המחקר: "השפעת הכדורגל על שחקני מחלקת הנוער"). בנוסף הוא משמש כמורה לחינוך גופני בבית ספר בסכנין.

 

מה אומרים בבני־סכנין על החתימה בנוג'ידאת?

"אני לא מערב אף אחד בהחלטות שלי. להם יש את דרכם ולי את דרכי. הייתה לי שיחה עם היו"ר מוחמד אבו־יונס, שבה רק עודדתי אותו וניסיתי להחדיר בו מוטיבציה, כי הקבוצה חשובה לכולנו וכמובן לי אישית. גדלתי בבני־סכנין מליגה א', וביחד הגענו להישגים האדירים".

 

ולמה בעצם זה לא קורה בסכנין הנוכחית?

"אף אחד לא פנה ולא דיבר איתי שנתיים, מאז שהחלטתי לעזוב... סמל!"

 

עבאס סואן (צילום: חגי אהרון)
"תמיד נתתי את כל כולי למועדון"(צילום: חגי אהרון)

 

אתה נשמע פגוע. יכול להיות שמישהו שכח שאתה סמל?

"בואי נסכם את זה ככה - אם אייעץ לשחקנים צעירים, אגיד להם דבר אחד: שחקו איפה שיהיה לכם טוב מקצועית וכלכלית, זה הכל".

 

אתה הסמל הכי גדול של סכנין? איפה חאלד חלאיילה במשבצת הזו?

"תמיד נתתי את כל כולי למועדון, ובתקופות קשות כלכלית ומקצועית הצלחנו למנף את המותג בכל הארץ, ואפילו בעולם. חאלד בחור חיובי, שתרם גם הוא את חלקו".

 

לאן מועדות פניה של הקבוצה בעונה הבאה?

"אם סכנין תדע להתגבש טוב, היא תוכל להתמודד על החזרה לליגת העל. זאת יכולה להיות עונה טובה ואני מאמין שכך יהיה, כי יש בסיס טוב ושחקנים שיכולים לעמוד במשימה. אבל אם חלילה תהיה התרסקות העונה, אני לא יודע ולא רוצה לחשוב אפילו לאן הם יגיעו".

 

להוציא עונה לא מוצלחת במכבי חיפה, ואחריה גיחה לעירוני קריית־שמונה שממנה חזר לסכנין, ויתר לא פעם סואן על הצעות שקיבל במהלך הקריירה לטובת קבוצת נעוריו. כיום הראייה שלו שונה: "גם אם תסיים את הקריירה כשחקן בית וכסמל, אף אחד לא יזכור לך אם ויתרת על כסף וקידום, ושיחקת עם שבר, כאבים או פציעה בשביל המועדון והסמל".

 

עבאס סואן (צילום: ראובן שוורץ)
עבר גם במכבי חיפה(צילום: ראובן שוורץ)
 

עד כמה מאזן גנאים חסר למועדון?

"כל שחקן וכל אדם שתרם למועדון חסר, ומאזן תרם הרבה. עכשיו צריכים להתגבש שם כדי להחזיר את הקבוצה לליגת העל. גם כשאני חושב לפעמים אחרת ממה שחושבים אנשים במועדון, תמיד ארצה בהצלחתו".

 

מה יהיה המאפיין הבולט שלך כמאמן?

"משהו כמו חלק מרן בן־שמעון וחלק מאברם גרנט. אשלב את שני קווי ההתנהלות האלה, יחד עם אופי האימון שלהם".

 

לא היה עדיף להשתלב בצוות של בני־סכנין?

"אני לא מחפש קיצורי דרך. כל החיים שלי עבדתי קשה כדי להצליח כשחקן, ואעשה את זה גם כמאמן. אני מתחיל מלמטה. אעבוד קשה כדי להתקדם, להשתפר ולהגיע לאן שאני שואף".

 

"מאזן תרם הרבה" (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
"מאזן תרם הרבה"(צילום: עוז מועלם)

 

שזה אומר?

"לרמות הגבוהות. בגדול, היעד הוא לאמן בליגת העל".

 

בטח את בני־סכנין.

"לא. למה דווקא? בכל מקום אחר שיזדמן לי, אשמח לאמן בעתיד. לגבי סכנין, נראה לי שיש שם מחסום שאני לא יודע מתי הוא ישתנה. קודם אוכיח את עצמי בחוץ, ואחר כך אולי אחזור חזק ומחוזק למקום שבו גדלתי. אם ירצו אותי כמובן".

 

ואז אולי לסכנין יהיה סוף־סוף מאמן מהבית?

"אולי בסוף זה יקרה. אגב, אני לא זוכר מאמן מהמגזר שאימן בקבוצה

יהודית. זה סוג של אתגר שהוא חשוב בשבילי".

 

סאלח חסארמה אימן כמה חודשים בקריית־שמונה והיום הוא בנבחרת הנערים. יכול לקרות שלנבחרת ישראל ימונה מאמן ערבי? אולי אתה בעתיד?

"אני לא חושב שזה יקרה בשנים הקרובות. לפני הכל אני רוצה לראות מאמנים ערבים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל נחושתן
עבאס סואן
צילום: גיל נחושתן
מומלצים