שתף קטע נבחר

אלון מזרחי: "אני החלוץ הישראלי הכי טוב אי פעם"

בגלל המספרים, בזכות האינטליגנציה ופשוט כי "אני הסקורר הגדול ביותר בישראל". החלוץ האגדי רואה את פסטיבל ערן זהבי ויש לו הרבה מה להגיד: "היום הייתי מסיים עם 30 שערים בעונה". ראיון

 

אלון מזרחי, בוא נתחיל בשאלה החשובה ביותר: מי החלוץ הישראלי הטוב בכל הזמנים?

"המספרים מדברים בעד עצמם: אלון מזרחי, מלך השערים של ישראל. שחקנים כמו לאו מסי (602) ורונאלדו (601) נמדדים על פי מספרים - פלה הוא כמובן הכי גדול בעולם עם 1,270 שערים. אבל בוא נחזור אלינו, אין ספק שהמספרים שלי מדברים בעד עצמם ואני הסקורר הגדול ביותר של ישראל. זה לא רק בגלל השערים או התארים שזכיתי, זה בעיקר בגלל אינטליגנציית המשחק שלי. הייתה לי תנועה ללא כדור הכי חכמה שיש לחלוץ בכדורגל שלנו בכל הזמנים".

 

כבר כשחקן פעיל היה למזרחי פה גדול שיודע לפאר את עצמו בקלאסה, אז עכשיו, בגיל 47, אין לו שום כוונה להשתנות. בטח לא כשלאחרונה החלו לספור את הגולים של ערן זהבי בליגה הסינית, לחבר אותם למספרים בליגת העל ובליגה האיטלקית ולהכריז עליו ככובש הגדול של הכדורגל הישראלי בליגות בכירות (207). האווירון ממש לא מתכוון להישאר בשקט. מבחינתו הוא היה ויהיה החלוץ הגדול מכולם וכל הפיו־פיו של זהבי בליגה הסינית לא מזיז לו. הוא בכלל לא מבין את ההתרגשות הגדולה מהכוכב והסקורר של גוואנגז'ו.

 

אלון מזרחי (צילום: ראובן שוורץ)
"המספרים שלי מדברים בעד עצמם"(צילום: ראובן שוורץ)

 

שער מדור הספורט ידיעות אחרונות ()
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר

 

אתה חושב שבליגת העל של היום היית מצליח לכבוש יותר?

"בלי ספק בכלל. בתקופה שלנו היו שחקנים הרבה יותר טובים ולא רק חלוצים, גם הגנה ושוערים וגם המאמנים. בשנים האחרונות הכדורגל שלנו הולך אחורה מבחינת איכות השחקנים והאינטליגנציה. אם הייתי משחק עכשיו המספרים שלי היו הרבה־הרבה יותר גדולים".

 

אבל הכדורגל התקדם מאז שנות ה-90.

"בשנות ה־90 איכות המשחק והבלמים הייתה הרבה יותר גבוהה, בליגה ובטח בנבחרת. השיטות והמערכים היו די דומים, אבל אני שוב אומר שהאינטליגנציה של השחקנים הייתה הרבה יותר גבוהה. הפועל באר־שבע של ווקאמה, מליקסון ואוגו הזכירה לי את האיכויות שהיו בזמני, ברמה האישית והקבוצתית".

 

נראה שאתה ממש מודאג שיבוא שחקן וישבור את השיא שלך.

"אני לא חושש, אני במקום הראשון. אין שחקנים בכדורגל הישראלי שיכולים להגיע למספרים שלי וגם של חלוצים אחרים, זה חלק מהחולי העכשווי. אם אצטרך היום לבחור את החלוץ המוביל בליגה אז אין לי את מי - פשוט אין לנו חלוצים כאלה. ואם אנחנו בונים על ערן זהבי שהוא רק חלוץ שני, אז תבין עד כמה גדול המחסור שלנו בחלוצים טובים".

 

אלון מזרחי (צילום: עוז מועלם)
"אין חלוצים שיכולים להגיע למספרים שלי"(צילום: עוז מועלם)

מזרחי בתקופתו כשחקן (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
מזרחי בתקופתו כשחקן(צילום: ראובן שוורץ)

 

הבנתי שאסור להזכיר את זהבי לידך. מה מרתיח אותך כל כך?

"זה לא נכון להכתיר אותו לכובש הכי גדול בכל הזמנים. הוא לא יכול להיות הכובש הגדול של ישראל. אני עם 207 שערים בליגת העל (לפי הנתונים הרשמיים: 206) והוא עם 125. יש לו רק 125! איך בדיוק הוא יכול לעבור אותי? בעוד 20 שנה ישאלו מי מלך השערים ויגידו אלון מזרחי, אף אחד לא יכול לעבור אותי. הלכו וחיברו את השערים שלו בסין ובנבחרת ויש לו 290. שתבין, כמות השערים שלי בכל המסגרות עומדת על 339, ליגה, גביע אירופה, גביע המדינה - בכל המפעלים הרשמיים. בקצב הזה הוא יכול לעבור אותי רק בכמות השערים בכל המסגרות, בליגת העל אין לו סיכוי".

 

יש רבים הטוענים שזהבי הוא שחקן ההתקפה והסקורר הטוב ביותר שצמח פה.

"זה נכון, אבל רק בעשר השנים האחרונות. לפני זה היו שחקנים יותר טובים ממנו ואני אחד מהם. גם אלי אוחנה, רונן חרזי, חיים רביבו, רוני רוזנטל ויוסי בניון היו טובים ממנו. אם זהבי היה כל כך טוב, למה הוא לא שיחק או משחק באירופה? אין עליו הצעות כי הוא פשוט לא מספיק טוב. אם היו רוצים את זהבי בפרמייר־ליג או בספרד הוא היה מוותר על שני מיליון דולר כדי לשחק שם".

 

ערן זהבי (צילום: גוואנגז'ו)
ערן זהבי. "למה הוא לא משחק באירופה?"(צילום: גוואנגז'ו)

 

אם היית משחק בליגה הסינית, היית כובש כמוהו בצרורות?

"אני יושב בבית ורואה דברים בסיסיים אצל שחקנים שמרוויחים מיליוני דולרים, ואומר לעצמי שלא יכול להיות שבליגה חלשה כזו משתכרים ככה. מה, הם לא עובדים על סגירות באימונים? הליגה הסינית היא רק של כסף, לא של איכות. אם לא היה את הכסף הגדול הליגה הזו לא מעניינת אף אחד. מגיעים לשם כוכבים בסוף הקריירה לעשות כסף".

 

"דאבור מזכיר אותי"

קצת אחרי שתלה את הנעליים, מזרחי ניסה את מזלו בכדורגל חופים כמאמן וכשחקן ואפילו חתם בהפועל יהוד. אבל אז החליט לשנות כיוון ולהפוך למאמן אישי לחלוצים. ברזומה שלו תוכלו למצוא גם תפקיד כמנג'ר הפועל כפר־סבא ומאמן הפועל פ"ת, שאותה לא הצליח להוביל לליגה הבכירה. דבר אחד לא תוכלו למצוא שם: מאמן קבוצה בליגת העל.

 

עם כל הידע והניסיון, איך זה שמעולם לא אימנת קבוצה בליגת העל? לא רוצים אותך?

"פשוט מאוד: כי אני מאמן באופן אישי וטוב לי ככה. מ־2008 אני עובד באופן פרטי והסנונית הראשונה היא שלומי ארבייטמן, שהיה חניך שלי ונמכר לבלגיה. גם בן שהר היה אצלי. היו לי התנסויות כמאמן קבוצה, אבל החשיבה שלי לא תואמת לכדורגל הישראלי".

 

מואנס דאבור באימון (צילום: EPA)
"דאבור מזכיר אותי בתנועה ללא כדור"(צילום: EPA)

 

אתה לא רואה בזה כישלון אישי?

"לא יודע אם זה כישלון. אולי כן יכולתי לאמן, אבל אני חושב שעשיתי את הדבר הנכון, והייעוד שלי הוא לכוון שחקנים צעירים. מי שחושב שלהבקיע גולים זה קל, טועה בגדול. זו תורה שלמה ובגלל

 זה אני מתמקד רק בזה. כל אדם צריך לעסוק במה שהוא הכי טוב".

 

מי השחקן שהכי דומה לך בסגנון המשחק?

"בתנועה ללא כדור אולי קצת מואנס דאבור מזכיר אותי. מבחינת הבקעת שערים זה תומר חמד, דאבור וזהבי. אבל קשה להשוות אותם אליי כי יש הבדלים גדולים באיכויות. אם היום הייתי משחק, הייתי מסיים עם 30 שערים לעונה. היום ההגנות רכות. זהבי ובוזגלו ניצלו הגנות לא איכותיות".

 

עד היום לא ראיתי עוד מישהו בליגה שחוגג כיבוש עם תנועת האווירון.

"אף אחד גם לא יעשה את זה. אני 15 שנה לא משחק ועדיין מזוהה כאווירון. אף אחד לא יחגוג ככה לעולם כי נותנים לי כבוד".


פורסם לראשונה 25/07/2019 10:26

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עוז מועלם
אלון מזרחי
צילום: עוז מועלם
מומלצים