שתף קטע נבחר

עמיר פלג

המהפך של גוטמן / פלג בחמישי

המאמן ששיחק אותה בעבר מורה ומחנך, חושב שכדורגלן שדרס, הפקיר ושיקר יכול לפתוח בהרכב. ואיך הוא דואג לאינטרסים של הבן. וגם: עברייני ה"אקדמיה" של פרופסור ג'קי בן זקן

הדמגוג

אלי גוטמן מזגזג בערכים

"מאמן צריך לתת לשחקנים הכי טובים שעומדים לרשותו לשחק. ערכים? את זה תלמד ביסודי, את זה תלמד בתיכון, את זה תלמד בחדרי־חדרים, לא דרך הסקווד של קבוצת כדורגל". זו העמדה העקרונית והדו־לשונית שהציג השבוע המורה והמחנך אלי גוטמן בפרשת יצחק אספה, שקיבל את חולצת ההרכב במ.ס אשדוד, חמישה ימים אחרי שהורשע בהפקרתם של ארי נשר ז"ל וקטין נוסף בהם פגע רכבו.

 

פרט להפקרה הורשע אספה גם בשיבוש הליכי משפט. "יש לייחס לעדות הנאשם חוסר אמון", כתב השופט המחוזי צבי גורפינקל, שזיכה אותו מאשמת נהיגה בשכרות מחמת הספק. על כל אלה מוכן גוטמן לסלוח, ומעניין באמת אם זו הייתה דעתו הנחרצת אילו הקורבן היה חלילה קרוב משפחתו. האם גם אז היה חושב ש"הסקווד של קבוצת כדורגל" מעל לכל?

 

אלי גוטמן (איור: אופיר בגון)
הכי חשוב הסקווד. אלי גוטמן(איור: אופיר בגון)

 

השאלה הזו מעניינת במיוחד כשנזכרים בכמה עונשים חינוכיים שהטיל גוטמן על שחקניו בעבר בגלל טעויות במגרש, לא בכביש. פעם, כשערן זהבי מהפועל ת"א החמיץ בדרבי מול מכבי, במקום למסור לבן שהר שהיה בעמדה נוחה יותר, גוטמן החליף אותו והסביר: "מאמן כדורגל צריך לדעת לחנך". אחר כך הוא מונה למאמן לאומי ובראיון עם חזון סיפר: "גדלתי בבית עם אבא דומיננטי, שהקפיד על חינוך נוקשה לערכים ולסדר... אני מודאג לאיזה עולם של ערכים יגדלו הילדים והנכדים שלנו... אין ספק שעדיף למאמנים להיות מורי ספורט... זה רק יכול לעזור לכדורגל הישראלי אם יותר מאמנים יהיו מורים"... אבל היום - עם כל ההערכה לערכים כמו חיי אדם, חמלה ויושרה - המסר לילדים ולנכדים שלנו חד וחלק: הכי חשוב הסקווד.

 

אז למה המחנך התהפך? אולי בגלל שהיום הוא פרשן, איש צבא הקשקשנים, שמקפיד לשמור על קשרים ואינטרסים. אחרי הפסדה של בית"ר ירושלים להפועל חיפה, לדוגמה, כשהכתב מהשטח דיבר על מעמדו של רוני לוי, גוטמן הזדעק והעיר לו: "בוא נעשה הסכם, אל תדבר על מאמנים עד מחזור עשירי". דיל המאה.

וזה מוזר, כי 24 שעות קודם נפרדה מ.ס אשדוד בתיקו 2:2 מהפועל באר־שבע, והפרשן החנפן התמוגג: "רוני אוואט מתווה שם דרך של כדורגל התקפי". מי מתווה דברים באשדוד כולם יודעים, אבל שמתם לב? בשביל לזהות הצלחה ודרך של מאמן, הספיקו לגוטמן שלושה מחזורים, כדי לדבר על כישלון צריך לחכות עשרה לפחות. נשמע מגוחך, אלא אם כן מכניסים למשוואה גורם נוסף: אורי גוטמן. יכול להיות שאבא'לה דיבר על רוני לוי, וחשב על מאמן הפועל חדרה?

 

ולמה בעונה שעברה, כשנקרא להחליף את פרד רוטן ההולנדי במכבי חיפה אחרי תשעה מחזורים בלבד, הוא לא אמר ליעקב שחר: בוא נעשה הסכם, אל תדבר עם מאמנים אחרים עד המחזור העשירי? כי ככה זה אצל האופורטוניסט גוטמן. הערכים מתהפכים לפי הנסיבות, והפטפוטים חסרי ערך.

 

ההפקרות

עברייני ה"אקדמיה" של בן־זקן

גוטמן לא לבד. גם כמה רחמנים בני רחמנים בתקשורת קבעו השבוע כי "לא צריך לחסל את הקריירה" של אספה, ואף החמיאו לרקטור ה"אקדמיה" לכדורגל באשדוד, פרופ' ג'קי בן־זקן, שלא הפקיר את המפקיר. כי במה בסך הכל פשע אספה? פגע בשני נערים, לא טרח לבדוק מה קרה, לא הושיט עזרה ושיקר לאורך כל הדרך. במ.ס אשדוד, המונהגת בידי עבריין מורשע ונוכל עם קבלות, לא מתרגשים מזוטות כאלה. תשאלו אפילו את עוביידה חטאב, שהיה אף הוא מעורב בתאונת פגע וברח בה נהרג אדם, ונידון ל־15 חודשי מאסר.

 

ג'קי בן זקן באצטדיון הי
רקטור "האקדמיה" ג'קי בן זקן (צילום: אבי רוקח)

 

גם הקשר הצרפתי רומן הבראן, שהתהפך עם רכבו אחרי בילוי לילי ובנס לא פגע באיש, הוחזר מיד להרכב אשדוד. אבי בוחבוט, המריונטה שמינה אז בן־זקן למאמן, אפילו סיפר אז: "גם אני עשיתי אתמול תאונה קטנה, ואולי היא תביא לנו את המזל ושלוש הנקודות". מן הפחח אל הפחת. וככה ההפקרות באשדוד חוגגת, מנסחי הקודים האתיים בהתאחדות ובמינהלת הליגות אינם מעזים להתערב, ואחר כך עוד מתפלאים שהכדורגל פה נראה כמו תאונת שרשרת. אז הפקיר פצוע, ביג דיל. הרבה יותר מזעזע ששחקנים ממשיכים בהתקפה בזמן ששחקן יריב קיבל מכה קטנה ברגל ונשכב על הדשא. על זה, חבריו לקבוצה והאוהדים ביציע לא ישתקו בחיים.

 

הפתטים

מרציאנו, אל־חמיד וההתאחדות חוגגים

זוכרים את ההפסד 3:2 בסלובניה שמאוד הרחיק אותנו מהיורו? אז זהו, שלא כל הנבחרת יצאה מאוכזבת. השוער אופיר מרציאנו והבלם חאתם אל־חמיד דווקא חזרו מאוד מרוצים לליגה הסקוטית. עד כדי כך, ששניהם העלו לאינסטגרם קליפים אישיים מהמשחק, והבלם אפילו נתן להם כותרת: "Some skills" (יענו "ביצועים נבחרים"). את הטעויות שלו בגולים של הסלובנים, לא רואים.

 

ביברס נאתכו (צילום: רויטרס)
ההתאחדות הפתטית בעולם. ביברס נאתכו בטירוף(צילום: רויטרס)

 

גם בהתאחדות לכדורגל לא נתנו לתוצאה הסופית לקלקל להם את מצב הרוח, והעלו בעמוד הפייסבוק פוסט עם השער של הקפטן ביברס נאתכו, שקבע 1:1. הקליפ כלל גם הפעלה חשיבתית לקהל: "איך הייתם חוגגים שער מ־25 מטרים מול השוער הכי טוב בעולם?"... על הכתרתו של יאן אובלק הסלובני כגדול שוערי תבל אפשר להתווכח, אבל די ברור מי ההתאחדות הכי פתטית בעולם.

 

החלטורה

זלצר מתזז בין נתניה לאנגליה

בשבת האחרונה ספגה קבוצת הנוער של מכבי נתניה שלישייה ממכבי ת"א. שבוע קודם היא חטפה אותה כמות ממכבי חיפה. היועץ המקצועי של מחלקת הנוער, זאב זלצר, לא ראה את מקבץ השלשות כי באותו זמן הוא חגג באולפן "חגיגה אנגלית", כפרשן של משחקי הפרמייר־ליג. אולי מחמת התיזוז בין משחקי הנוער במולדת הפרטץ' למגרשים במולדת הכדורגל, זלצר קרא שוב ושוב לשוער נוריץ' "רודי קרול" - למרות שזה בכלל שמו של שחקן ההגנה האגדי של נבחרת הולנד בשנות ה־70. לשוער ההולנדי של נוריץ' קוראים טים קרול.

 

שלום זלצר. לפרשן בליגה האנגלית במקום להיות במשחק של הנוער שאתה מייעץ לו, זה נשמע לך רציני?

"אני לא מנהל מקצועי, אני יועץ מקצועי. אמרתי מראש לבעלים אייל סגל שמנהל לא אוכל להיות, כי יש הסכמים שאני צריך לעמוד בהם. אחרת לא הייתי לוקח את התפקיד. הוא אמר לי 'תלך למשחקים מתי שאתה יכול, תכין תוכניות עבודה, דבר עם המאמנים'. בשעות הבוקר אני רואה ילדים, נערים. כשאני בא למשחקים ורואה דברים, אני יושב עם המאמנים".

 

זאב זלצר  (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
זאב זלצר (צילום: אורן אהרוני)

 

הנוער של מכבי נתניה נראים לא טוב.

"זה לא נכון שנראים לא טוב. היו להם שני משחקי חוץ קשים. זה עניין של סבלנות, ככה אני רואה את זה".

 

זה בדיוק העניין, שאתה לא רואה.

"בחודש ספטמבר ההתאחדות החליטה שהמשחקים אחר הצהריים בגלל מזג האוויר. כשהמשחקים בבוקר אני הולך, לא רק לנוער".

 

איך קוראים לשוער של נוריץ' אתה זוכר?

"היטון. זה לא צריכים להגיד לי. אני קם בלילה, אני יודע מי השוער של נוריץ'".

 

מי???

"היטון. הם לקחו את השוער של ברנלי".

 

ומי עמד בשבת בניצחון שלהם על מנצ'סטר סיטי?

"נו, עכשיו אני צריך לזכור מי השוער של נוריץ'?".

 

לא. אבל לא נעים להתקשר בלילה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איור: אופיר בגון
אלי גוטמן
איור: אופיר בגון
מומלצים