שתף קטע נבחר

אריה מליניאק

חוצפה ישראלית / מליניאק

168 דקות משחק ושני בישולים כבר גרמו לאייל גולסה לצפות לשדרוג שכר. מה עם קצת צניעות או תזכורת לימים בהם קיבל מאות אלפי שקלים מבלי לשחק דקה? וגם: הטיפ של ערן לוי לירדן שועה

מאז שאייל גולסה חזר לפעילות הוא שיחק 168 דקות ומסר שני בישולים בניצחון 0:3 על הפועל חיפה, שנראתה כמו ליגה למקומות עבודה. למחרת בבוקר הוא כבר ציפה לשדרוג בשכרו.

 

מכבי ידעה שהיא מחתימה שחקן "פציע", אבל לא מובן מאליו שקבוצה דואגת לטיפולים הרפואיים ומשלמת את מלוא שכרו של השחקן כשהוא מושבת. קיבלת מאות אלפי שקלים בלי לשחק דקה, נתת משחק אחד טוב, רבאק, כבר מגיעה לך העלאת שכר? יש משהו שאפילו מיליארדר קנדי, מאמן סרבי ומנכ"ל אנגלי לא יכולים לשנות, וזו המנטליות של השחקן הישראלי.

 

אייל גולסה בועט (צילום: אורן אהרוני)
כבר מגיעה לגולסה העלאת שכר?(צילום: אורן אהרוני)

 

אם הכדורגל בישראל הוא שכונה, אז מכבי תל אביב היא שכונת צמרת. קצת צניעות לא תזיק לשחקנים שלא מסוגלים לעבור שלב באירופה מול קבוצות מדרג ג', ומי שמאמין שהוא שווה מיליונים שירוויח אותם באירופה. כבעל קבוצה הייתי מסכים לשלם בונוס עבור הצלחה, בתנאי שהסיכון יתחלק בין השחקן למועדון.

מול בונוס עבור זכייה בגביע המדינה, יהיה קנס באותו סכום על אי־זכייה בגביע.

 

מיץ' גולדהאר (צילום: אורן אהרוני)
גולדהאר לא יכול לשנות את המנטליות בישראל(צילום: אורן אהרוני)

 

המחלה של המינהלת

מינהלת הליגה בכדורסל, שהתנגדה לחוק הרוסי, מיהרה לפרסם אחרי פחות משלושה מחזורים טבלה שמוכיחה כי השחקנים הישראלים משחקים העונה יותר דקות מבשנה שעברה, כדי להוכיח שהחוק הרוסי היה מיותר. האם החוק שנועד להבטיח לשחקנים הישראלים 80 דקות רק פגע בהם? כמי שנאבק שנים נגד ביטול החוק הרוסי, האם רציתי לברך ונמצאתי מקלל? ממש לא.

 

כשמתעמקים במספרים מגלים שיש קבוצות שהחתימו רק שלושה זרים, אחרות החתימו ארבעה זרים אבל חלקם פצועים, ואשדוד התירה לאחד הזרים לנסוע לארה"ב ושיחקה עם שני זרים בלבד. זה השאיר דקות פנויות לישראלים, אבל אסור לשכוח שבקטגוריית "שחקנים ישראלים" נכללים גם "מתאזרחים", שמינהלת הליגה בעצמה מנסה לצמצם את הנזקים שהם גורמים באמצעות קנסות שיוטלו החל מהעונה הבאה על קבוצות שישתפו אותם.

 

ליאור אליהו עומרי כספי (צילום: ראובן שוורץ)
יו"ר מנהלת הליגה שמואל פרנקל(צילום: ראובן שוורץ)

 

כשמקזזים את הזמן שקיבלו המתאזרחים ומודדים את מספר הדקות ששיחקו Home Growns (הגדרה חדשה לישראלים שגדלו במחלקות הנוער), מתברר ששחקנים כחול־לבן שיחקו במספר משחקים אפילו פחות מ-80 דקות שהיו מובטחות ב"חוק הרוסי".

 

ונניח שישראלים אכן משחקים יותר דקות למרות שהחוק הרוסי בוטל, מאיפה צנחו פתאום שחקנים ישראלים טובים, אם לא מדקות המשחק שהם קיבלו במשך שנים מתוקף החוק הרוסי! מינהלת הליגה דומה לחולה שקיבל טיפולים, החלים ממחלה קשה, ולועג לתרופות שריפאו אותו. אם שחקנים ישראלים משחקים יותר דקות בלי החוק הרוסי, אולי נהגים ייסעו לאט כאשר תוסר הגבלת המהירות.

 

בשכונה של ג'ף

בכל שנה לוקח ג'ף רוזן את מכבי חיפה לסיבוב התבזות מול קבוצות NBA. לא ברור לי למה הן מוכנות לשלם כסף עבור משחקים שרמתם נמוכה מליגות הקיץ, אבל זו עובדה. חלק מתקציב מכבי חיפה בנוי על ההכנסה הזאת, וזכותו של ג'ף רוזן לדאוג להכנסותיו. הבעיה היא שהמשחקים בארה"ב מתקיימים כשהליגה בישראל כבר משוחקת.

 

ג'ף רוזן (צילום: זהר שחר)
בכל שנה רוזן לוקח את מכבי חיפה למסע התבזות(צילום: זהר שחר)

 

מעבר לסיבוך לוח המשחקים המבורדק ממילא, ובין אם הסיבה להפסדים של מכבי חיפה היא ג'ט־לג או משהו אחר, מכבי ראשל"צ, הפועל אילת ונס ציונה, ששובצו למשחקים נגד מכבי חיפה בתחילת העונה, נהנו מיתרון לא ספורטיבי, כמו גם בני־הרצליה מהליגה הלאומית שהדיחה את חיפה מהגביע.

מינהלת ליגה רצינית לא יכולה להרשות שינויים בלוח המשחקים פרט למשחקים רשמיים באירופה.

 

והפעם ב"שיחה ממתינה" - ערן לוי

השיחה של ירדן שועה עם מרקו בלבול בנוגע למעמדו, הזכירה לי את ערן לוי שיושב עכשיו בבית.

 

ערן, אין חכם כבעל ניסיון.

"גם אני שיחקתי במכבי חיפה, נחשבתי לכישרון גדול והיו לי בעיות עם מאמנים שלא נתנו לי לשחק".

 

אתה מזדהה עם שועה?

"ירדן הגיע למועדון גדול על תקן של כוכב, אבל שלא יעשה שטויות".

 

מכבי חיפה שטרסבורג (צילום: ראובן שוורץ)
ירדן שועה ומרקו בלבול(צילום: ראובן שוורץ)

 

אתה מבין מה עובר עליו?

"גם לי היו בעיות עם קלינגר ולוזון. קשה לקבל את זה שאתה על הספסל, אבל בגילו לא התנהגתי ככה, כי חשבתי על יתר השחקנים. אם יעלו אותו במקומם הם ירגישו שהוא מקודם לפניהם בגלל הבלגן שהוא עושה. זה לא טוב".

 

כששועה נפרד מבני־יהודה הוא ידע לאן הוא מגיע.

"הוא הבטחה גדולה וגם הוכיח את זה במגרש, נותן גולים. הבעיה שהוא חושב שהוא היחיד. זו בעיה עם צעירים שחושבים שהם הכוכבים".

 

ערן לוי באימון (צילום: שלומי גבאי, הפועל חדרה)
"גם לי היו בעיות". ערן לוי(צילום: שלומי גבאי, הפועל חדרה)

 

שחקן מחזיק מעצמו כוכב ומתייבש על הספסל.

"להתחמם חצי שעה ולא לעלות לשחק זה מתסכל, ההתנהגות שלו באה מכאב".

 

מה דעתך על ההתנהלות של מכבי חיפה?

"הם ידעו ששועה בעייתי ועשו דבר נכון: הצמידו לו כחונך את ג'ובאני רוסו שיש לו המון ניסיון. הלוואי שיהיה מי שיכוון אותו".

  

מבין את מרקו בלבול?

"אני שחקן של פעם, חונכתי שהמאמן

הוא שמחליט. בלבול לא עושה לו בכוונה".

 

האם ההושבה שלו היא עניינית או שזו סדרת חינוך?

"במכבי חיפה רוצים לפעמים לעשות סדרת חינוך, זה לא המקרה. אובייקטיבית מכבי חיפה מנצחת ומשחקת טוב ואין סיבה לעשות שינויים בהרכב".

 

איך זה ייגמר?

"שועה חייב להבין שהוא בסך הכל בתחילת הדרך, אחרי חצי עונה טובה בבני־יהודה. מכבי חיפה צריכים להבין שיש שחקנים שצריך קצת ללטף אותם. שיחבקו אותו קצת וירוויחו שחקן גדול שיביא להם תארים". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ
ערן לוי
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים