שתף קטע נבחר
הוסף כתבה
הכי מטוקבקות

    שועה, אתה עדיין לא כוכב / תוכן גולשים

    הכדורגל הישראלי חייב להפסיק להמליך כל שחקן שהבקיע ובישל שני מחזורים ברציפות. תנו לו להשלים עונה-שתיים מוצלחות ואז יהיה על מה לדבר. תופעת ירדן שועה כמשל. גם לכם יש מה להגיד? כתבו לנו טורים לכתובת: kick@ynet.co.il

    ישנו סיפור אחד שלא קשור לכדורגל שמעסיק את הכדורגל הישראלי בחצי השנה האחרונה. לדעתי אין תקדים לזה גם במונחים שלנו. בכל זאת אפרוש את משנתי לגבי הנושא החם של התקופה האחרונה – ירדן שועה.

     

    ראשית, זוהי תופעה תופעה שלא מתרחשת לראשונה בכדורגל הישראלי. תופעה של שחקן צעיר שלא קרע עדיין זוג נעליים וכבר מכתירים אותו ככוכב, עילוי, פוטנציאל שאין שני לו. כמעט כולם אחראים לתופעה זו החל מהתקשורת, מהסוכנים, מהמאמנים, מהשחקנים ומהאוהדים.

     

    ירדן שועה (צילום: עוז מועלם)
    ירדן שועה(צילום: עוז מועלם)

     

    לסוכנים, לתקשורת ולשחקן עצמו יש אינטרס מובהק, אבל לגבי השאר, טוב, זו פשוט תופעת העדר. אנחנו חייבים להתחיל להבין שאל לנו להמליך שחקן (בין צעיר או לא) שהבקיע ובישל שני מחזורים ברציפות. גם לא להוריד ולקטול. תופעה זו גורמת לשחקן לשחצנות, הורדת קצב באימונים במקרה הטוב ואחר כך בדרך כלל באה הנפילה. הסוכן והשחקן כבר אחרי שני משחקים מחשבים מסלול מחדש וחושבים על היעד הבא והג'ובות שבדרך. תנו לשחקן להשלים עונה-שתיים מוצלחות ואז יהיה על מה לדבר. למה זה טוב כל הקפיצות וחוסר היציבות הזה? בטוח שלא לשחקן ולכדורגל שלנו.

     

    אחרי כל ההקדמה אני רוצה להתייחס למקרה הספציפי שאליו התכנסנו – ירדן שועה. שחקן צעיר שעשה חצי עונה טובה ומראה ניצוצות של כדורגל ומהווה פוטנציאל גדול מבחינת כישרון, לא יכול ואסור לו לחשוב שהוא כבר כוכב וקטן על קבוצה כמו מכבי חיפה. מהרגע שבו נחת בכרמל לא הפסיק להופיע שמו דווקא בהקשר שלילי. פה מחסיר אימון, שם מזייף פציעה, פה יוצא לבלות בשעות לא שעות, שם מאחר לאימון. פה מתחצף לסמכות מקצועית, שם לא חוגג עם החברים.

     

    איך שחקן מקצוען שרוצה להצליח ולהגיע לרמות הגבוהות יכול להתנהל בצורה כזו? הרי דוגמאות של שחקנים כישרוניים שלא הגיעו לעשירית מרמת הפוטנציאל שחזו להם לא חסרות. הכל בגלל התנהלות קלוקלת ולא מקצועית. זה מתחיל מהסוכנים ומהתקשורת וממשיך לאוהד הקטן ובסופו של דבר עולה לשחקן למוח.

     

    אני קורא טורים ופרשנויות לאחרונה שטוענים שלא יכול להיות מצב ששועה לא מקבל אפילו דקה במשחק. הרי איך יכול מאמן רציני, ישר ומקצועי כמו בלבול לתת לשחקן לשחק אם הוא החסיר כמחצית מהאימונים שקדמו למשחק (ואפילו לא בגלל סיבות מוצדקות). איך זה יתקבל אצל שאר השחקנים שעובדים קשה? אפילו באימונים שהוא נמצא הוא לא מתאמץ להראות שמגיע לו לשחק. כישרון לבד לא יעזור. גם לא אם שילמו עליך 1.6 מיליון אירו על 60% מהכרטיס.

     

    ביחס למרקו בלבול ולהרכב, המאמן התקבע על שיטת משחק מסוימת עם חלוץ בודד, ניקיטה רוקאביצה. האחרון לא מפסיק להבקיע ולבשל ולמרות היותו אנדרייטד אצל פרשנים ובעלי מקצוע רבים, עושה את עבודתו בצורה מעל למצופה והוא בעל המעורבות הרבה ביותר בקבוצה בכל הנוגע לשערים (14 שערים ו־4 בשולים). איך בלבול יכול להוציא אותו מההרכב? גם במשחקים חלשים שלו הוא מוצא את הדרך לרשת. בלבול הולך בדרכו המקצועית והישרה ואין סיבה להזיז את השחקן הכי פורה שלך מההרכב.

     

    מרקו בלבול (צילום: אביהו שפירא)
    מרקו בלבול. הוא בטח לא אשם(צילום: אביהו שפירא)

     

    עוד טענה שצצה היא שצריך לחבק את השחקן וללטף ושזוהי אשמת המועדון שלא יודע כיצד להתנהל עם השחקן. הכל שטויות במיץ וסליחה על הביטוי. המועדון עשה ה-כ-ל על מנת שהשחקן הסורר יצליח. בהתחלה ניסו את טקטיקת הליטוף והטאטוא. אחר כך הצמידו את ג'ובאני רוסו. אחר כך עברו לנזיפות קלות וקנסות קלים. אחרי עוד כמה עבירות עברו שוב לשיחות אישיות ולחיבוקים. אחרי שכל זה לא עבד הביאו אדם נוסף בגדר פסיכולוג ודמות אב, יגאל הלל. כמובן שגם זה לא עזר. השיא (עד כה) הגיע עם התפרצות עצבים, השלכת משקה והשחתת חדר הלבשה של יריבה, עימות מילולי על גבול הפיזי עם עוזר המאמן (לפחות על פי כל הפרסומים). זוהי חציית קו אדום ולא משנה מהו שמך וכמה שילמו עליך. הכתובת לאשמה היא אחת ויחידה – ירדן שועה.

     

    כעת נשאלת השאלה הגדול – מה תעשה מכבי חיפה ? יעקב שחר הוא הדמות שצריכה לתת את התשובה, יחד כמובן עם הצוות המקצועי ואולי המנטלי. מבחינת כישרון אני מסכים שצריך לשמור עליו, אבל לא בכל מחיר. אני בטוח שמרקו בלבול הוא מאמן ישר והגון שטובת הקבוצה לנגד עיניו. כל מקרה כזה במכבי תל אביב או באירופה כבר היה מקנה לשחקן כרטיס טיסה לכיוון אחד במקרה הטוב. במקרה הרע היה מתייבש ביציע וסופג קנסות כבדים על כל עבירת משמעת. זו צריכה להיות המסקנה המתבקשת גם פה.

     

    אבל, ואבל גדול, אם שועה ישנה את דרכו, יתחיל להתאמן בצורה רצינית, לא להחסיר אף אימון ואף להתאמן אקסטרה, לנהל אורח חיים מקצועני ולהפסיק עם עבירות המשמעת, הדרך שלו לקבלת דקות משחק היא קצרה. הכל תלוי ועומד כל כתפיו (המוח כמשל). אם לא, שיביא הצעה לפחות בסכום ששילם עליו הברון הנחמד מהכרמל וילכו איש איש לדרכו. אבל שם לא תיגמר תופעת שועה, היא תמשך עד לסיום האפי שיבשר – כשרון עבר או כוכב עולה.

     

    רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: עוז מועלם
    ירדן שועה
    צילום: עוז מועלם
    מומלצים