שתף קטע נבחר

סרט אמריקאי: סיפורו של ווסטון מקני

הילד שאהב פוטבול וניסה במקרה כדורגל, הפך בגיל 21 לאחד הכוכבים הגדולים של שאלקה ונבחרת ארה"ב. בשבת, עם חזרת הבונדסליגה מפגרת הקורונה שנכפתה, "ארתורו וידאל החדש" ינסה להרוס לבורוסיה דורטמונד את חלום האליפות. והכל כנראה בזכות נסיעת עבודה של אבא לפני 16 שנה

קרוב לוודאי שאם אביו של ווסטון מקני, הכישרון בן ה-21 של שאלקה, לא היה עוזב את ארה"ב לגרמניה אי שם ב-2004, אחד הטאלנטים הגדולים של הבונדסליגה כלל לא היה יודע מה זה כדורגל.

 

הבונדסליגה חוזרת

מי ימצמץ ראשון? לבנדובסקי וורנר ראש בראש

באיירן מינכן מסתערת לתואר

 

אבל ג'ון מקני, איש צבא ברמ"ח אבריו, קיבל משרה בבסיס חיל האוויר בעיירה אוטרבאך, עבר לשם עם כל משפחתו ו-ווסטון הצעיר היה צריך להתרגל למציאות חדשה. "שיחקתי פוטבול כבר בגיל ארבע, אבל כשהגענו לגרמניה אף אחד שם בכיתה לא ידע מה זה, אז עברתי לכדורגל", נזכר קשרה האחורי הפותח של שאלקה 04 ושחקן נבחרת ארה"ב.

 

ווסטון מקני שאלקה (צילום: AP)
מה היה קורה אם היה נשאר בארה"ב? מקני(צילום: AP)

 

בשבת (16:30) הוא יפגוש עם קבוצתו את בורוסיה דורטמונד בדרבי הגדול של חבל הרוהר, למשחק המרכזי במחזור ה-26 בבונדסליגה, שחוזרת אחרי פגרה של חודשיים בשל מגפת הקורונה. "אני לגמרי מתרגש", מודה מקני. "אני אוהב גליצ'ים ומלחמה על כדור. זה משהו שמאוד התגעגעתי אליו ובא לי לעשות אותו שוב, במשחק אמיתי".

 

"כבר תקופה ארוכה שאנחנו רק מתמסרים ועושים כושר, אין באימון מגע", הוסיף מקני. "זה מרגיש לי כמו קדם עונה, כי אנחנו רצים הרבה. יהיה חבל שנשחק לעיני יציעים ריקים, בטח בדרבי, אבל אני יודע שכל האוהדים שלנו יצפו במשחק ויעקבו אחרי כל דבר שנעשה".

 

שמינייה במשחקו הראשון

מקני נולד בליטל אלם בטקסס, עיירה בת 25 אלף תושבים בלבד. בגיל שש, כאמור, עזב לגרמניה ושם החל לשחק בקבוצה עם שם חצי אמריקאי-חצי גרמני, באופן די מדהים: פיניקס אוטרבך. מסתבר שהוא היה כישרוני כבר אז. "הוא כבש שמינייה במשחקו הראשון בילדים", שחזר מאמנו הראשון, דייויד מולר. "אז הקפצנו אותו לקבוצת גיל גבוהה יותר".

 

מקני עם דונובן ובוקנגרה ב-2006

 

כעבור שנה נערך מונדיאל 2006 בגרמניה ונבחרת ארה"ב הגיעה לקייזרסלאוטרן למחנה אימונים, שכלל גם משחק ידידות מול פולין. מקני הלך לצפות והצליח להשיג תמונה עם שני אליליו באותה תקופה, לנדון דונובן וקרלוס בוקנגרה, שגם חתמו לו על זוג נעליים. "זה היה הרגע המכונן", הוא מזכר. "אמרתי: 'וואו, עכשיו אני חולם לשחק גם בנבחרת".

 

זה כמובן קרה, אבל עוד לפני כן חזר עם הוריו לארה"ב והצליח להגיע עד לקבוצה הבוגרת של פ.צ דאלאס. בגיל 17 הגיע לצומת דרכים: לחתום על חוזה מקצועני בקבוצת ה-MLS ולזכות במקביל למלגה במכללת וירג'יניה שחשקה בו או לחזור לגרמניה, שם שאלקה הביעה cu עניין.

 

"לקחתי מסתבר את ההחלטה הנכונה", מספר מקני. "זה לא היה קל, אבל חשבתי לעצמי: 'מה יקרה עם עוד 10 שנים אגיד: הייתה לי הצעה לעבור לאירופה ופספסתי אותה?'. לארה"ב תמיד אוכל לחזור. יותר קל לשחק ב-MLS מאשר לעבור לקבוצה באירופה".

 

ווסטון מקני  (צילום: AP)
מקני חוגג את שער הבכורה בנבחרת לפני שלוש שנים(צילום: AP)

 

הבכורה של מקני בקבוצה הבוגרת של הרויאל בלוז הייתה במאי 2017, אז נכנס בדקה ה-77 ב-1:1 מול אינגולשטאדט. כעבור חצי שנה כבש את שער הבכורה שלו בנבחרת ארה"ב, בהופעת הבכורה ב-1:1 מול פורטוגל.

 

מאז הוא הפך לשחקן הרכב משפיע. גם בשאלקה וגם בנבחרת הפסים והכוכבים. "הוא פשוט כישרון אדיר", החמיא לו מאמנו בגלזנקירשן, דייויד וגנר, שחקן נבחרת ארה"ב לשעבר. "הוא טוב בכדורי גובה, במרכז המגרש, שחקן מאוד אגרסיבי. הוא מספר 6 ו-8 קלאסיים. וזה למרות שהוא מאוד צעיר".

 

לפני פחות משנה הפך לשחקן נבחרת ארה"ב שכבש את השלושער המהיר ביותר במדים הלאומיים - תוך 13 דקות ב-0:7 הקליל על קובה. היום, כאמור, הוא הקשר האחורי הפותח של שאלקה. הוא רשם 20 משחקים העונה וכבש שער בודד, במשחק האחרון לפני פגרת הקורונה - שוב 1:1, הפעם מול הופנהיים של מואנס דאבור.

 

ווסטון מקני  (צילום: AP)
מקני עם מאמנו דייויד וגנר. "כישרון גדול"(צילום: AP)

 

פוזל לפרמייר-ליג

מקני זכה לאחרונה לכינוי "ארתורו וידאל הבא", על המשחק הקשוח שלו בקישור והעובדה שהוא מרבה גם לתקוף. "אם אתה מאבד כדור במרכז המגרש, אתה יודע שווסטון יהיה הראשון שינסה להחזיר אותו", סיפר חברו של מקני בנבחרת, רג'י קאנון. "הוא כבר בגילו מנהיג. יש הרבה מה ללמוד ממנו".

 

ארטורו וידאל חוגג (צילום: AFP)
יש דמיון? וידאל(צילום: AFP)

 

יש לו גם חסרונות, בעיקר העובדה שהוא נפצע לעיתים תכופות. עד כמה? 11 פעמים בארבע השנים האחרונות. בפעם הקודמת שזה קרה לו הוא נפצע בכתף והחמיץ כמעט את כל חודש דצמבר 2019.

 

 

גם בשאלקה ברור שהוא לא יישאר במועדון זמן רב. רק בשבוע שעבר התראיין מקני לרשת DAZN וסיפר על החלום הגדול שלו: "המטרה הבאה שלי היא לשחק בפרמייר-ליג. זה תמיד היה חלום. רוצה לעבור לקבוצה גדולה ולהילחם על תארים".

 

שאלה מדורגת כרגע במקום השישי בבונדסליגה עם 37 נקודות, 12 פחות ממנשגלדבאך הרביעית - מקום המוליך למוקדמות הצ'מפיונס. ועדיין, מקני יודע שיש על מה להילחם: "אנחנו רוצים להבטיח את מקומנו באירופה בעונה הבאה. למרות מה שאמרתי על הפרמייר-ליג, הראש שלי עוד כאן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים