שתף קטע נבחר

הלילה בו הפך מג'יק לקוסם

בדיוק היום לפני 40 שנה הגיעו הלייקרס למשחק השישי בסדרת גמר ה-NBA בפילדלפיה ללא קארים עבדול ג'באר הפצוע. מג'יק, אז רוקי בן 20, תופקד כסנטר וקלע 42 נקודות באחת התצוגות הגדולות בהיסטוריה - אחריה כבר הפך סופית לכוכב ענק

הפנים של אנשי לוס אנג'לס לייקרס נראו מודאגות למרות שהקהל השתולל משמחה אחרי שהקבוצה ניצחה 103:108 את פילדלפיה במשחק מספר 5 ועלתה ליתרון 2:3 בסדרת הגמר של 1980. ברבע השלישי של אותו משחק יצא קארים עבדול ג'באר לקבל טיפול בחדר ההלבשה אחרי שנפצע, חזר לרבע הרביעי ועזר לקבוצתו לנצח כשסיים עם 40 נקודות (14 ב-12 הדקות האחרונות) ו-15 ריבאונדים.

  

אבל בקרב אנשי הצוות הרפואי של הלייקרס ידעו היטב שמצבו של ג'באר לא טוב. "הם בצרות בלעדיו", טענו השדרים והכל ידעו שסיכויי קבוצתו של המאמן פול ווסטהד להשיג ניצחון חוץ בספקטרום ולהבטיח את התואר קלושים ללא הסנטר הבכיר.

 

מג'יק ג'ונסון (צילום: AP)
מג'יק ג'ונסון אחרי הזכייה בתואר הראשון(צילום: AP)

 

ג'באר נחשב לאחד הסנטרים הגדולים בהיסטוריה ולכוכב הלייקרס באותן שנים, אבל בגיל 33 היו סביבו סימני שאלה אחרי שלא הצליח להוביל את הקבוצה לזכייה באליפות מאז הצטרף אליה ממילווקי באקס ב-1975. בקיץ 1979 בחרה לייקרס בארווין "מג'יק" ג'ונסון במקום הראשון בדראפט על מנת שישלים אותו ויסייע לו במשימה. התחושה הייתה שאכן הסנטר הענק (2.18 מטר) יזכה סוף סוף לשחקן שיעזור לו לעשות את זה.

 

הפרשנים טענו שג'ונסון (2.06 מ') צריך לשחק כפורוורד אבל ג'ק מקינלי, שהחל את העונה כמאמן הלייקרס והוחלף בהמשך ע"י ווסטהד לאחר שנפצע בתאונת אופניים, הציב אותו כפוינט גארד למרות שכבר עמד לרשותו נורמן ניקסון, מהטובים בתפקיד בליגה.

  

הרוקי (אז בן 20) סיים את העונה הרגילה עם ממוצעים של 18 נקודות, 7.7 ריבאונדים ו-7.3 אסיסטים, נבחר לאולסטאר ולחמישיית הרוקיז של השנה, אבל איש עוד לא ידע עדיין עד כמה גדול יהיה. נכון, כל זה קרה שנה בלבד אחרי שהוליך את מישיגן סטייט לאליפות המכללות, אבל הוא עדיין לא עשה זאת בליגה של הגדולים, עד אז.

 

קארים עבדול ג'באר מול דוקטור ג'יי (צילום: AP)
אריק איינשטיין שר על עבדול ג'באר ודוקטור ג'יי(צילום: AP)

 

אלה היו הימים הקסומים של הכדורסל האמריקני של סוף שנות ה-70 ותחילת ה-80, עליהם שר אריק איינשטיין ז"ל "רואה את דוקטור ג'יי קורע רשתות וקארים עבדול ג'באר נוגע בשמיים", מילים שתיארו את המאבקים המרתקים בין שתי הקבוצות.

  

הדוקטור המרחף ו"בייבי גורילה" ששבר את לוח הסל

לסיקסרס הייתה קבוצה אדירה שמלבד דוקטור ג'יי, הלוא הוא ג'וליוס ארווינג הבלתי נשכח, כללה גם את מוריס צ'יקס, בובי ג'ונס, קולדוול ג'ונס ואת הסנטר האימתני דריל דאוקינס, שנודע בכינויו "בייבי גורילה". הסרטון בו שבר דאוקינס את לוח הסל באחת מהטבעותיו כיכב הרבה לפני עידן הרשתות החברתיות והאייפונים, וילדי ישראל הירבו לדבר אודותיו למרות שצפו בו למספר שניות בלבד בשחור לבן בערוץ הראשון.

 

הלייקרס ניצחו 102:109 במשחק מספר 1 אותו אירחו (33 נקודות ו-14 ריבאונדים של עבדול ג'באר), אבל הסיקסרס השוו ל-1:1 בניצחון 104:107 במשחק במספר 2, שגם הוא נערך בפורום (25 נקודות של דאוקינס, ג'באר קלע 38). כשהסדרה עברה לפילדלפיה הוליך עבדול ג'באר (33 נקודות) את הלייקרס לניצחון 101:111 במשחק מספר 3 לפני שדאוקינס (26 נקודות) עזר לסיקסרס להשוות ל-2:2.

 

קארים עבדול ג'באר ודריל דאוקינס מפילדלפיה (צילום: AP)
ג'באר ודאוקינס ניהלו מאבקים(צילום: AP)

 

ואז הגיע משחק מספר 5 בו השיגו הלייקרס ניצחון שהותיר בליבם דאגה רבה נוכח פציעתו של ג'באר, שעד אז רשם בסדרה ממוצעים של 33.4 נקודות ו-13.6 ריבאונדים. כולם היו משוכנעים שללא סלי הסקיי הוק של הסנטר הסיכויים של הלייקרס ברצפה מול הריחופים של דוקטור ג'יי באוויר והכוח של דאוקינס מתחת לסלים.

 

אנשי הצוות הרפואי של הלייקרס הודיעו לפני הטיסה למשחק מספר 6 שג'באר אינו כשיר וגם בספק למשחק מספר 7 במקרה שיהיה בו צורך. מאמן פילדלפיה, בילי קנינגהאם, סיפר לימים: "לא האמנתי שהוא לא יעלה לשחק נגדנו עד שראיתי שהוא לא עלה על הטיסה".

 

ווסטהד שבר את הראש מה לעשות והחליט על צעד דרמטי. הוא הורה לג'ונסון לשחק כסנטר, לראשונה בחייו ב-NBA ועוד במשחק הקובע ביותר של העונה. הרוקי הסכים מיד וסיפק את אחת מתצוגות הכדורסל הגדולות בהיסטוריה, בדיוק היום לפני 40 שנה.

 

מג'יק ג'ונסון (צילום: AP)
ג'ונסון וג'באר מול קולדוול ג'ונס במשחק מספר 5(צילום: AP)

 

עוד לפני ששחקני פילדלפיה קלטו מה קורה וכיצד להתאים את עצמם למאצ'-אפ החדש הוליכו הלייקרס 0:7 ו-4:11. הרבע הראשון הסתיים ב-29:32 ללייקרס, אבל 18,276 הצופים בספקטרום נותרו אופטימיים כשהקבוצות ירדו בשוויון 60:60 להפסקה.

 

הרבע השלישי נפתח בריצת 0:14 של הלייקרס, ג'מאל ווילקס סיים אותו עם 16 נקודות והאורחים הוליכו 83:93 אחרי 36 דקות. כשנותרו 5 דקות לסיום הצליחה פילדלפיה לצמק ל-103:101 ושוב החל הקהל המקומי להאמין. אבל אז שלף מג'יק את השפן האחרון, קלע תשע נקודות בדקות האחרונות וסחף את הלייקרס ל-107:123 בסיום, ניצחון 2:4 בסדרה ותואר אליפות מתוק במיוחד.

 

כסנטר סיים מג'יק את המשחק עם 42 נקודות ו-15 ריבאונדים (21.5 נקודות, 11.2 ריבאונדים ו-8.7 אסיסטים בממוצע בסדרה) והפך סופית לקוסם שכולנו הכרנו כאחד הגדולים ביותר. בעולם של פעם חלפו מספר ימים עד שתקציר המשחק הוקרן בשחור לבן בערוץ היחיד בטלוויזיה הישראלית, אבל גם מהמרחק הרב מאמריקה ניתן היה לחוש את גודל ההיסטוריה וההישג הענק.

 

מג'יק ג'ונסון (צילום: AP)
ג'ונסון וג'באר בחגיגות האליפות(צילום: AP)

 

ג'מאל ווילקס הוסיף 37 נקודות ו-10 ריבאונדים ללייקרס באותו לילה, ג'ים ("באני") ג'ונס ששיחק כסנטר מחליף תרם 11 נקודות ו-10 ריבאונדים, נורמן ניקסון סיים את הסדרה עם 15.5 נקודות בממוצע ומייקל קופר (16 נקודות במשחק האחרון) סייע בהגנה משובחת, אבל כולם ידעו מי האיש שבאמת העניק לקבוצה את התואר.

 

"חשבו שרק מאמן מטורף יעשה דבר כזה"

ג'ונסון דייק בכל 14 זריקות העונשין שלו, הוסיף 7 אסיסטים ושלוש חטיפות ונבחר כמובן ל-MVP של סדרת הגמר אחרי שסיים עונה בלתי נשכחת בה שיחק בכל העמדות על המגרש. לדוקטור ג'יי (סיים עם 27 נקודות) לא היו מילים: "זה היה בלתי ייאמן".

 

כוכב השמחה עצמו חייך למצלמות את החיוך שהפך למזוהה עימו כל כך וקרא לעבדול ג'באר: "אני יודע שהקרסול שלך קצת כואב, אבל בוא לרקוד איתנו. זה נראה לא אמיתי שזכינו כל כך מהר".

 

מג'יק ג'ונסון והמאמן פול ווסטהד (צילום: AP)
מג'יק ג'ונסון והמאמן פול ווסטהד(צילום: AP)

 

מאז אותו לילה ושנים ארוכות אחר כך הייתה לאוהדי הלייקרס סיבה לקרוא "Never fear, E.J. is here" בכל משחק שנערך בפורום. המאמן ווסטהד חגג: "הבעיה של פילדלפיה הייתה מג'יק ג'ונסון, הוא איש הקסם שלנו, הודיני. מי חשב שנעשה את זה איתו כסנטר ובלי קארים? חשבו שרק מאמן מטורף שקורא יותר מדי ספרים יעשה דבר כזה, אבל כמו שראיתם – זה לא היה כל כך מוזר כפי שזה נראה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים