שתף קטע נבחר

"אורי קוקיה עשה מהלך אמיץ וחשוב מאוד"

בעולם הספורט הישראלי מגיבים על היציאה של הכדורסלן מהארון. פרנקו: "אורי לא חושש מאתגרים, הוא רק היה צריך לבחור את העיתוי שנכון לו". כדיר: "משתמשים במילה 'הומו' כקללה וזה לא צריך להיות ככה. בעולם מתוקן זה בכלל לא אמור להיות סיפור גדול". דקל קינן צייץ: "הוא ספורטאי השנה שלי"

אורי קוקיה הפך אתמול (שלישי) לכדורסלן המקצועני הפעיל הראשון בישראל שיוצא מהארון באופן ציבורי, כשהתוודה בראיון על נטיותיו ההומוסקסואליות. חבריו ומכריו של השחקן, כדורסלנים ששיחקו איתו ומאמנים שאימנו אותו כמו גם ספורטאים מענפים אחרים, הגיבו בחום על הצעד האמיץ של קוקיה.

 

אורי קוקיה: "אחרי שנים של פחדים, אני שלם עם עצמי"

 

"אורי העביר מסר חשוב, ברור ואמיץ", אומר מאמנו של קוקיה בהווה בהפועל רמת גן/גבעתיים, מתן חרוש. "כל אחד באשר הוא שיש לו חלום צריך להגשים אותו וללכת אחרי החיים שלו, ולא להתבייש במי שהוא. זה לא רק 'להיות שחקן כדורסל'. אדם רוצה גם ליהנות מהחיים שלו, שיכירו אותו ואת משפחתו. הוא רוצה כמו כל אחד לשאוף לחיים טובים. זו אבן דרך לחשיבה פתוחה יותר מבחינה חברתית".

 

"גילה תעוזה". אורי קוקיה (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
"גילה תעוזה". אורי קוקיה(צילום: ראובן שוורץ)

 

 
 
"הפועל רמת גן/גבעתיים היא קבוצת אוהדים וככזו היא מייצגת מגוון רחב של צבעים ואנשים, ומקבלת כל אחד באשר הוא. זה מאוד מושרש בשחקנים שלנו", מציין חרוש. "אורי הוא דמות דומיננטית בקבוצה, הוא עבר כברת דרך כספורטאי. כל אחד מאיתנו מעורה גם בחיים האישיים של השני. אנחנו קבוצה מלוכדת מאוד ויפה לראות את זה".

 

"אני מעריך אותו מאוד. אני חושב שאורי הוא בן אדם שצריכים כמוהו בספורט הישראלי, ללא קשר לנטיות המיניות שלו", אומר יהוא אורלנד, חבר ותיק של קוקיה לאורך שנים ששיחק איתו בעבר בהפועל חולון. "הוא עשה דבר גדול וגילה תעוזה. הוא הראה לכל נער שחושש לצאת מהארון שאפשר להיות מי שאתה בלי להתבייש".

 

אורי קוקיה עם בן זוגו ג'ואי (צילום: רמי זרנגר) (צילום: רמי זרנגר)
אורי קוקיה עם בן זוגו ג'ואי(צילום: רמי זרנגר)

 

אלישי כדיר, ששיתף פעולה עם קוקיה בעבר בירושלים, מוסיף: "זה צעד חשוב מאוד, קודם כל מבחינת אורי. אנחנו יודעים מה בן אדם בעולם הספורט מרגיש, כשמשתמשים במילה 'הומו' כקללה וזה לא צריך להיות ככה. המהלך הזה עוזר לאדם להיות שלם וגם יכול לפתוח דלת לצעירים שחוששים לצאת מהארון".

 

"הבעייתיות היא עצם זה שעושים מזה אישיו", מוסיף פורוורד עירוני נס ציונה בהווה. "בעולם מתוקן לא היה צריך לעשות על זה כתבה אלא להתייחס לזה כמשהו טבעי. מבחינתי זה אף פעם לא היה סיפור גדול".

 

"ייתן לאחרים רוח גבית". קוקיה (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
"ייתן לאחרים רוח גבית". קוקיה(צילום: אוהד צויגנברג)
 

 

"זה היה ידוע, היו דיבורים על זה תמיד, אבל רשמית דיברנו על זה באופן חופשי רק כשאורי היה במכבי חיפה ב-2014", מספר עידו קוז'יקרו, שחלק עם קוקיה את הקו הקדמי בגליל עליון ב-2002/03 ובמכבי חיפה ב-2013/14. "זה לא היה אישיו. אף אחד לא עשה מזה ביג דיל. אורי טיפוס מאוד ענייני, הוא לא ניסה להשיג רווח מהיותו שונה. הוא תמיד ידע להעביר את המסר שלו בצורה מאוד צנועה ולא לגזור על זה קופון או להרוויח חשיפה. הוא פשוט חי את החיים שלו, וכל הכבוד לו על זה".

 

"שחקני כדורסל צריכים להימדד על פי מה שהם עושים על המגרש ולא על פי מה שהם עושים בחדר המיטות שלהם. זה לא עניין של אף אחד. אורי היה חלוץ ועשה מהלך אמיץ וחשוב מאוד", מוסיף קוז'יקרו.

 

"אורי תמיד היה יוזם ומוביל". קוקיה בימיו בהפועל ירושלים (צילום: חיים צח) (צילום: חיים צח)
"אורי תמיד היה יוזם ומוביל". קוקיה בימיו בהפועל ירושלים(צילום: חיים צח)

 

התגובות חצו את גבולות הכדורסל הישראלי וגם שחקני כדורגל הביעו את דעתם ברשתות החברתיות. דקל קינן כתב: "אורי קוקיה - ספורטאי השנה שלי. כל הכבוד על הצעד האמיץ והחשוב". הכדורגלנית אשרת עיני צייצה בטוויטר: "לא רק 'הגיע הזמן', אלא הגיע הזמן מזמן! כל הכבוד".

 

דני פרנקו, שאימן את קוקיה בהפועל חולון בעונת הזכייה בגביע (2008/09) ועבד איתו בצוות המקצועי של הפועל ירושלים בעונת האליפות הראשונה (2014/15), מספר: "אורי, כבן אדם וכשחקן - ואתה רואה את זה גם בסגנון המשחק שלו - לא חושש מאתגרים. תמיד יוזם ומוביל. הוא פתוח מאוד מחשבתית, רגיש לסביבה ויודע לקרוא תהליכים חברתיים ומקצועיים".

 

"זה לא אמור לשנות, אנחנו לא בדמשק או באיראן". עומר אסתרון (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
"זה לא אמור לשנות, אנחנו לא בדמשק או באיראן". עומר אסתרון(צילום: אורן אהרוני)

 

פרנקו לא מופתע מהחלוציות של קוקיה בנושא: "הוא רק היה צריך לבחור את העיתוי שנכון לו. אני חושב שבכל מקום שאורי היה בו המסגרת כיבדה אותו מאוד כמקצוען וכבעל הבנה עמוקה בתחומים שונים בחיים. בכל מקום ידעו לקבל אותו בכבוד".

 

שחקן העבר שמעון אמסלם אמר בנוגע ליציאה של קוקיה מהארון: "אני מכיר את אורי מאז שהיה שחקן נוער, הוא בחור מקסים, עדין, חבר אדיר לקבוצה. כל מה שמעבר לזה - אין לזה משמעות. מעולם לא התעניינתי. אני אוהב אותו כבן אדם וכל מה שיעשה אותו מאושר - מקובל עליי. פעם היו שירים כמו 'אמסלם ההומו', אני יודע שהפריע לו מאוד שמשתמשים במילה 'הומו' כקללה. הוא רצה שיקבלו אותו כמו שהוא".

 

עומר אסתרון, שהיה השופט הראשון בליגת העל שיצא מהארון, אמר בעקבות הצעד של אורי קוקיה: "לי זה נראה היום טבעי, מקובל ומבורך. אני מברך את קוקיה על הצעד שלו. בתור שחקן אהוד ודמות לחיקוי, אני בטוח שזה ייתן לאחרים את הרוח הגבית החיובית לעשות את הצעד הזה".

 

"יש כמה סיבות לכך שזה לא קרה עד היום", מנתח אסתרון, "כל אחד והחיים שלו, במרחב שבו הוא גדל ובסביבה שבה הוא חי. יש חשש לעשות את הצעד. לפעמים גם אני שואל את עצמי איך זה לא קרה עד היום, אבל לאט-לאט זה מתחיל לצאת. זה מה שאתה, וזה לא אמור לשנות חברויות או היכרויות עם אנשים סביבך. אנחנו לא בדמשק או באיראן".

 

על היחס מהיציעים אומר אסתרון: "לשופטים צועקים 'יא הומו', בין אם אתה הומו ובין אם לא. נראה לי הזוי שמקטלגים את זה כקללה. החטאה של קוקיה או שריקה לא טובה שלי לא צריכה לגרור קריאות מצד הקהל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אהרוני
אורי קוקיה
צילום: אורן אהרוני
מומלצים