שתף קטע נבחר

טניס: "ברמות הנמוכות יש ממש 'צונאמי' של שחיתות"

דו"ח שחיבר ארגון בלתי תלוי מטעם הפדרציה הבינלאומית לטניס מצביע על בעיה קשה של הטיית משחקים. אחד מעורכי התחקיר: "נדרש מהפך יסודי"

סקירה של גוף עצמאי העוסק בשחיתות בענף הטניס מעלה כי קיימות בעיות קשות של אמינות והטיית משחקים. הדו"ח ששוחרר אתמול (רביעי) טוען כי למרות טעויות שנעשו בעבר, הגופים המובילים בענף כבר לא מפחדים כיום להתמודד עם הבעיות.

 

התחקיר ממליץ לפדרציה הבינלאומית לטניס (ITF), להפסיק למכור לחברות העוסקות בהימורים נתוני משחקים בזמן אמת, משום שהדבר יוצר אווירה שמעודדת שחיתות. כמו כן, יש לעודד את מארגני הטורנירים השונים לפרסם את הסכומים שהם משלמים לשחקנים שמגיעים להתחרות. 

 

רוג'ר פדרר בפעולה (צילום: EPA)
ההטיות פחות נפוצות בטורנירי גראנד סלאם. פדרר(צילום: EPA)

הדו"ח קורא גם לאסור מתן חסות של חברות הימורים. כיום אסור לשחקנים בודדים לקבל כזו חסות, אך מארגני טורנירים עושים זאת מפעם לפעם. בנוסף, יש לגייס כוח אדם מתאים ל"יחידת היושרה" (Tennis Integrity Unit) - גוף שהוקם בשנת 2008 במטרה לפעול כנגד גורמים החשודים בהימורים. השאיפה היא להפוך את היחידה לגוף עצמאי לחלוטין ולשם כך נדרשים אנשים מתאימים.

 

עורך הדין אדם לואיס, אחד ממחברי התחקיר, אמר: "נדרש מהפך יסודי. למרות המאמצים הגדולים, הספורט לא תמיד מצליח להתמודד עם ההפרות של הכללים". ההחלטה לחבר את הדו"ח הגיעה בעקבות מידע שפורסם בינואר 2016, לפיו רשויות הטניס התעלמו מראיות על מכירת משחקים בהם השתתפו לפחות 12 טניסאים. כחלק מעבודת השטח נבחנו יותר מ-3,200 טניסאים.

 

אנג'ליק קרבר המדורגת ראשונה בעולם (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אנג'ליק קרבר המדורגת ראשונה בעולם(צילום: AFP)

 

הבעיה נפוצה בעיקר באירועים פחות מתוקשרים כמו טורנירי פיוצ'ר ופחות בסבב ה-ATP ובטורנירי גראנד סלאם. הדו"ח מצטט את אחד מחוקרי היחידה למלחמה בשחיתות שאמר: "מאות משחקים ברמת הפיוצ'ר לא משוחקים בצורה הוגנת וככל שמתקדמים בדירוג אנו רואים פחות ופחות אירועים דומים". חוקר אחר הגדיל ואמר: "ברמות הנמוכות יש ממש 'צונאמי' של שחיתות".

 

אחת הסיבות לבעיה בדרגים אלו היא הסכומים הזעומים אותם מרוויחים הספורטאים, לפעמים עד לרמה שהם מתקשים להתפרנס כראוי. בהצהרה משותפת של הפדרציה, סבבי הגברים והנשים וארבעת טורנירי הגראנד סלאם, הם הודו כי "יש כשלים, בעיקר בדרגים הנמוכים ויש לטפל בבעיה הזו באמצעים תקיפים". לואיס סיכם: "המסקנה העיקרית שלנו בשקלול כל הראיות, היא שהטיית משחקים אינה סבירה ברמות הגבוהות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Pavel Lebeda/Ceska sportovni
מגרש טניס
צילום: Pavel Lebeda/Ceska sportovni
מומלצים