שתף קטע נבחר

עידן לשם: "פרישה מטניס היא אפשרות"

הטניסאי מספר 2 של ישראל, שנדרש על ידי הצבא להשלים תקופה ארוכה של ימי דחיית שירות שקיבל, לא יכול להתחרות בחו"ל ומאבד גובה במהירות בדירוג העולמי. "אם לא יתחשבו בי, יהיה קשה מאוד לחזור"

הטניסאי מספר 2 של ישראל עידן לשם בדרך לפרישה. לאחר הפרסום הראשון ב-ynet על כך שצה"ל לא מאפשר לו להשתחרר ולטוס לתחרויות בחו"ל עד אפריל 2019, הטניסאי המוכשר מצהיר בראיון מיוחד מפורשות ובקול רם: "אני שוקל את המשך דרכי".

 


 

לשם (21) התגייס בסוף 2015 לצה"ל, תחת מעמד של ספורטאי מצטיין, אך נדרש כשחקן טניס מקצועי לקחת ימי דח"ש (דחיית שירות) לתחרויות בינלאומיות כדי להתחרות ולהתקדם בדירוג העולמי. בחלק מהימים האלו הוא ייצג את מדינת ישראל במשחקי גביע דיוויס ואליפות ישראל, כשהיה אמור כבר להשתחרר לפני ארבעה חודשים.

 

עידן לשם בפעולה (צילום: Pavel Lebeda/Ceska sportovni)
לשם בפעולה. קריירה מבטיחה בסכנה(צילום: Pavel Lebeda/Ceska sportovni)

מירי רגב (צילום: אבי מועלם)
תתערב? שרת התרבות והספורט מירי רגב(צילום: אבי מועלם)

 

 

משרד הספורט אכן המליץ לשחרר אותו, אך הנושא עבר חזרה לראש אכ"א, שדורש שלשם ימשיך וישלים את ימי השירות החסרים לו ודחה את הבקשה.

 

"המצב הזה מאוד מתסכל", סיפר לשם ל-ynet ספורט. "מצב מאוד לא פשוט. אני יושב בבית ולא יכול להגיע לתחרויות, אני רגיל לשגרת חיים של אימונים ותחרויות ב-12 השנים האחרונות, ופתאום באים ואומרים לך 'אתה לא יכול לעשות את זה'. זה מאוד קשה".

 

לשם חוגג. "יהיה קשה להתאושש מחצי שנה בבית" (צילום: עופרה פרידמן, איגוד הטניס) (צילום: עופרה פרידמן, איגוד הטניס)
לשם חוגג. "יהיה קשה להתאושש מחצי שנה בבית"(צילום: עופרה פרידמן, איגוד הטניס)

 

אני מניח שיש חברים בחו"ל ששואלים למה אתה לא מגיע להתחרות, מה אתה אומר להם?

"יש לי כמה חברים טובים בחו"ל והייתי רשום כבר לכמה תחרויות. כשהם שואלים למה אני לא מגיע, אני עונה להם שיש לי בעיות עם הצבא. הם צוחקים על זה ולא ממש מבינים מה זה צבא, האם זה חובה או לא ולמה עושים לי את כל הבעיות האלו".

 

בצה"ל טוענים שכבר קיצצו לך מימי הדח"ש, ואתה צריך לסיים את השירות המלא, מה אתה אומר על זה?

"הם קיצצו ולא קיצצו. מדובר על קיצוץ של 80 יום, אבל הם שוכחים להזכיר שאני כבר מחזיר להם ארבעה חודשים, כי הייתי אמור להשתחרר באוגוסט והחודשים הנוספים שאני צריך להשלים הם די מיותרים. התחלנו את תהליך בקשת הקיצור כבר במאי, ומשם הבנו שזה מתחיל להיות בעייתי, אז הגשנו עוד בקשה. כולם הבטיחו לי שיהיה בסדר, באיגוד, במנהל הספורט, ואז זה הידרדר לצערי.

 

עידן לשם מכה סרב (צילום: Pavel Lebeda/Ceska sportovni)
"הימים שאני צריך להשלים מיותרים"(צילום: Pavel Lebeda/Ceska sportovni)

 

"אני לא ממש חייל שמתפקד, אני תופס תקן במקום. בבסיס שלי רוצים מאוד לעזור לי להשתחרר, כי הם מבינים את הסיטואציה, ואני גם נטל עבורם. אני חושב פשוט שהדרגים הגבוהים יותר בצה"ל, לא מבינים את המצב כמו שהוא, ולא יודעים מה באמת קורה".

 

אתה מבין גם את ההתעקשות שלהם?

"אני מבין שצה"ל זה חובה וכולם צריכים לשרת, אבל אני חושב שמה שעשיתי עד היום זה מספיק. הם צריכים להבין שלספורטאי יש אורח חיים מסוים, ולפעמים זה מתנגש עם צה"ל. לדעתי במקרה שלי צריך לתת עדיפות לספורט".

 

"הבכירים בצבא לא מבינים את המצב כמו שהוא" (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
"הבכירים בצבא לא מבינים את המצב כמו שהוא"(צילום: אורן אהרוני)

 

אתה חושב שהם מבינים את ההתעקשות שלך?

"לא. אני חושב שהם ממש לא מבינים את המצב שלי, אחרת זה לא היה ככה עד עכשיו".

 

מה יקרה אם לא תשוחרר?

"אצטרך לשקול את המשך דרכי. להתחיל את החצי שנה הקרובה ללא תחרויות זו בעיה גדולה, כי קשה לחזור משם. אצטרך לשבת ולראות מה אני אעשה".

 

 (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
(צילום: ראובן שוורץ)

 

אתה חושב שזה יכול לחסל את הקריירה שלך?

"זו עלולה להיות אפשרות".

 

אילו היית יכול לפנות עכשיו לשרת הספורט מירי רגב ולראש אכ"א באופן אישי, מה היית אומר להם?

"אני משחק טניס מגיל צעיר מאוד, זה הדבר המרכזי בחיים שלי. הקרבתי המון דברים בשביל זה ואני חושב שהם צריכים להבין את הסיטואציה. תמיד מתלוננים שבארץ שלנו אין מספיק ספורטאים, אז אני חושב שלפגוע באלה שיש זאת טעות גדולה וחבל".

 

מדובר צה"ל נמסר: "החייל התגייס במעמד ספורטאי מצטיין לתקופת שירות של שנתיים ושמונה חודשים. לאחר שניצל את המכסה השנתית של ימי החופשה המיוחדת להם זכאי, אושרו לו תקופות ארוכות של דחיית שירות, אליהן יצא מתוך ידיעה והבנה של ההשלכות על תקופת שירותו הכוללת. בסך הכל, לחייל נצברו 361 ימי דחיית שירות. לאחרונה הוגשה בקשה לקיצור שירות על שם החייל מטעם היחידה ובהמלצת מנהל הספורט. לאחר בחינה, מפקד מיטב אישר באופן חריג לקצר את דחיית השירות מ-361 יום ל-180 יום בלבד. בכפוף לכך, החייל ישלים את מכסת שירותו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Pavel Lebeda/Ceska sportovni
עידן לשם
צילום: Pavel Lebeda/Ceska sportovni
מומלצים