זה אולי נראה כך ממבט ראשון, אבל זה ממש לא עוד מבחן לרכבי פנאי. כן, שני המתמודדים - אודי RSQ3 ומרצדס GLA45s AMG - שייכים לקטגוריה הפופולרית, אבל מעשית הם הרבה יותר מכך. בעיקר כי שניהם עברו בחטיבות הביצועים של אודי ומרצדס, וזכו למערכות ההנעה החזקות ביותר שיש ליצרניות להציע. שניהם עברו השבחת מכלולים מלאה, שמאפשרת להם לא רק לעצור בסטייל במקומות המיועדים לנשק-וסע, אלא להביך מכוניות ספורט קיצוניות בכביש מפותל בסוף השבוע.
8 צפייה בגלריה
אודי RSQ3 מרצדס GLA45s AMG
אודי RSQ3 מרצדס GLA45s AMG
(צילום: ניר בן זקן)
התמהיל המזהיר הזה לא מגיע בחינם, כמובן, שכן המחיר של הזול שבהם עומד על חצי מיליון שקלים והמתחרה השני מתחיל ב-600 אלף, כפול מגרסאות הבסיס של הדגם - אודי Q3 ומרצדס GLA. שווים את הכסף, לא שווים? לקחנו אותם כמובן למבחן.

8 צפייה בגלריה
אודי RSQ3
אודי RSQ3
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: טורבו-בנזין, 5 צילינדרים, 2.5 ליטר, 400 כ"ס
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה כפולה קבועה
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 4.5 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 9.8 ק"מ לליטר
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 508 אלף שקל (481 אלף שקל)

8 צפייה בגלריה
מרצדס GLA45s AMG
מרצדס GLA45s AMG
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, 421 כ"ס
  • תמסורת: 8 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה כפולה קבועה
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 4.3 שניות, 270 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 10.2 ק"מ לליטר
  • בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 630 אלף שקל (600 אלף שקל)
העיצוב החיצוני בשני המקרים כולל "נוצות קרב" שמבדלות אותם מגרסאות הבסיס. האלמנטים הרגילים: פגושים עמוקים ואגרסיביים יותר מלפנים, פתחי אוורור גדולים יותר, מסיט אוויר אחורי וצינורות מפלט מודגשים (צמד אובלי באודי, רביעייה במרצדס). זה תמיד יהיה עניין של טעם, אבל מבחינתנו ה-GLA מרשים וקרבי יותר כרכב ספורט, עם סבכת פסים (פאן-אמריקנה) מרשימה וקיט אווירודינמי אופציונלי ברכב המבחן, שמוסיף מסיטי אוויר בקצות הפגוש הקדמי וספוילר גדול בקצה דלת תא המטען.
גם סביבת הנהג במרצדס איכותית ומיוחדת יותר, עם גלגל הגה מצופה אלקנטרה שכולל בורר מצבי נהיגה, ומנופי שליטה ידנית בהילוכים גדולים ונוחים יותר מאחורי ההגה. שילוב גימורי קרבון ואלומיניום נעשה כאן בטוב טעם, ואפשרויות השילוב של צבעי הריפודים מקיפות יותר. דווקא את האדום-שחור של רכב המבחן לא היינו לוקחים. כמו ב-GLA הרגיל, גם כאן יש לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע (בגודל "10.25 כל אחד), ומשטח מגע מסורבל ומיותר בין המושבים לשליטה בתפריטים השונים. משהו שהגיע הזמן להעיף לתמיד מכל רכב, לרבות מרצדס ספורטיבית.
8 צפייה בגלריה
אודי RSQ3
אודי RSQ3
ל-RSQ3 מושבים מצוינים ותחושה קודרת
(צילום: ניר בן זקן)
ה-RSQ3 מרגיש שגרתי, ולא רק לצד המתחרה. למעט מושבים מצוינים ונוחים יותר מאלה של המרצדס, סביבת הנהג כמעט זהה לגרסאות הרגילות והזולות בהרבה, כולל תחושה קודרת שכיחה מדי בדגמים של קונצרן פולקסווגן. אפילו מתג RS על ההגה, שמאפשר מעבר מהיר לשני מצבי נהיגה אגרסיביים קבועים מראש, נסתר מדי מהעין.
לוח המחוונים ("12.3) ומסך המגע ("10.1) גדולים ונוחים יותר לשימוש. גם שדה הראייה טוב יותר הודות לקורות A צרות, אבל יש פחות תאי אחסון, שכן אודי בוחרת בבורר הילוכים מכאני כמו פעם. המושב האחורי מרווח מעט יותר לרגליים ולראש, עם פתחי מיזוג נפרדים ליושבים שם. המרצדס רושם לעצמו נקודה שלילית גדולה, שכן הם אינם חלק מרשימת הציוד התקני בו.
רשימת האבזור הסטנדרטי בשניהם כוללת ריפודי עור, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית (במרצדס גם בנסיעה לאחור), שמירת נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית. באודי התרעת שטח מת היא רק אופציה - במרצדס היא חלק מהציוד התקני, כמו גם התרעה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
8 צפייה בגלריה
מרצדס GLA45s AMG
מרצדס GLA45s AMG
סביבת הנהג של ה-GLA45s מרגישה קרבית
(צילום: ניר בן זקן)


המנוע של אודי ייחודי מבחינת מבנה: חמישה צילינדרים מוגדשים בנפח 2.5 ליטר ו-400 כ"ס, מיחידות הכוח המרשימות ביותר שהתעשייה ייצרה מעולם. זה של המרצדס קטן ולכאורה סטנדרטי יותר, עם ארבעה צילינדרים ו-2.0 ליטר עם מגדש, אבל התפוקה שלו היא הכול חוץ מסטנדרטית, עם 210 כ"ס לליטר או 421 כ"ס בסך הכול.
בשניהם הכוח עובר לכל הגלגלים דרך תיבות כפולות מצמד (שבעה יחסים באודי, שמונה במרצדס), ובהתאם להספק ולאחיזה הפוטנציאלית בכביש, הביצועים שלהם יביכו לא מעט מכוניות ספורט בזינוק. יתרון הכוח הקל ובעיקר התמסורת מעניקים יתרון ל-GLA45s, והוא מהיר מה-RSQ3 בזינוק מהמקום (4.3 שניות ל-100 קמ"ש, 0.2 שניות פחות), אך בעיקר בתאוצות ביניים מדמות עקיפה.
מערכת ההנעה של אודי פחות מרשימה, עם אופי פעולה גס ומחוספס של תיבת ההילוכים האגרסיבית מדי בתחילת נסיעה, או בתגובות איטיות מדי להורדת הילוך במצב אוטומטי וגרוע מכך, בידני. אה, והאודי גם פחות מרשימה בסעיף הסאונד, שאינו דרמטי מספיק. כמעט מופרך, ולבטח לא הסעיף החשוב ביותר (אם בכלל) לרוכשי המכוניות האלה, אבל המרצדס חסכוני יותר בצריכת הבנזין: 6.6 ק"מ לליטר לעומת 6.2 ק"מ לליטר ב-RSQ3. בשני המקרים, אגב, רחוק בעשרות אחוזים מהצהרות היצרן.
8 צפייה בגלריה
אודי RSQ3 מרצדס GLA45s AMG
אודי RSQ3 מרצדס GLA45s AMG
(צילום: ניר בן זקן)


שניהם זוכים לחיזוקי מרכב שונים, מתלים נוקשים יותר שמנמיכים קלות את המרכב ומפסקי סרנים מורחבים. על מנת לשמור על חלוקת משקל מאוזנת, באודי העבירו את המצבר לאחור, ואילו במרצדס הפכו את כיוון המנוע ב-180 מעלות כך שהמגדש מוצב סמוך לקיר האש. שניהם מצוידים בצמיגים זהים (קונטיננטל ספורט קונטקט 6), במידה זהה (255/35) ועל חישוקים בגודל זהה ("21).
והאודי נאלץ להניף שוב דגל לבן. ביבואנית בחרו כרגיל בחבילת אבזור פוזה ורושם באולם התצוגה, פחות בהשפעה על היכולת הדינמית. אז נכון שזה עשוי לחסוך במחיר, אבל בולמי זעזועים אדפטיביים אמורים להיות ציוד תקני בישראל מצולקת האספלט, לא אופציה. מכונית המבחן אינה מצוידת בהם, ומציגה נוקשות על גבול הבלתי נסבלת בנסיעה עירונית. במרצדס הם כן תקניים, והנסיעה נוחה יותר.
8 צפייה בגלריה
אודי RSQ3 מרצדס GLA45s AMG
אודי RSQ3 מרצדס GLA45s AMG
(צילום: ניר בן זקן)
גם היכולת הדינמית של ה-RSQ3 מאכזבת, והוא מרגיש יותר כמו גרסה מחוזקת לדגם הרגיל ולא כמו מכונית ספורט בעטיפת רכב פנאי - עם נטייה מוגברת לתת-היגוי (אובדן אחיזה בגלגלים הקדמיים) בכניסה לפנייה וביציאה ממנה. בעיקר הוא נטול תחושה, ולא מערב מספיק את הנהג בנעשה.
גם העובדה שתיבת ההילוכים מסרבת להורדת הילוכים במצב הידני, ולא מסייעת כך בבלימת מנוע בכניסה לפנייה וללא כוח זמין ביציאה ממנה, אינה נוסכת ביטחון. יתרונו היחיד בסעיף זה מתבטא במערכת בלימה (375-310 מ"מ לפנים-אחור) יעילה מזו של מרצדס (360-330 מ"מ לפנים-אחור).
ה-GLA45s מרגיש כמו מכונית ביצועים מקצועית. ההגה שלו איטי במקצת (2.5 סיבובים מקצה לקצה, 0.5 יותר), אבל הוא מדויק יותר ומעביר משוב ראוי לנהג. הוא מרגיש מאוזן הרבה יותר במגבלות, חד ומתמסר, והודות לדיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה אקטיבי הוא מאפשר בכל מצב להוריד יותר כוח לכביש. בכביש מפותל זה הופך אותו למהיר מהאודי, ובעיקר מהנה הרבה יותר.
8 צפייה בגלריה
אודי RSQ3 מרצדס GLA45s AMG
אודי RSQ3 מרצדס GLA45s AMG
(צילום: ניר בן זקן)


600-500 אלף שקלים הם הרבה מאוד כסף לרכב פנאי קטן, ואם אתם מחפשים בעיקר שימושיות עם קצת פוזה, גרסאות רגילות יעשו עבודה די דומה ויחסכו לכם מאות אלפים. חובבי נהיגה וביצועים? הגרסאות המשפחתיות – אודי RS3 ומרצדס A45s – מהירות ומהנות יותר, וזולות מהם. אבל אם אתם מחפשים שילוב, תמצאו אותו רק באחד מהשניים האלה.
ה-RSQ3 מציע בעיקר ביצועים מרשימים בקו ישר ותא נוסעים נוח ומרווח יותר, אבל מכל בחינה אחרת ה-GLA45s טוב ממנו. המרצדס לא חף ממגרעות, ובעיקר העובדה שהוא יקר ב-100 אלף שקלים לפחות, אבל הוא רכב הפנאי הספורטיבי האולטימטיבי כיום - ליגה אחרת מזו שבה משחקת אודי - ולכן הוא לא רק שווה את תוספת המחיר אלא גם מנצח בנוקאאוט.
תודה לחברת Buy&Drive על הסיוע בהפקת המבחן