שתי המכוניות שבמבחן הפעם יגיעו לאזור ה-300 קמ"ש אם תאפשרו להן, ויזנקו תוך פחות מארבע שניות מעמידה למהירות תלת-ספרתית. אלה נתונים שעד לפני שנים ספורות הוצמדו למכוניות-על אקזוטיות או לספורטיביות קיצוניות. ובכן, עכשיו אתם יכולים לקבל אותם גם במשפחתית קומפקטית, עם חמש דלתות, תא מטען ראוי ואפילו תחושת יוקרה מפנקת.
9 צפייה בגלריה
אודי RS3 מרצדס A45s AMG
אודי RS3 מרצדס A45s AMG
(צילום: ניר בן זקן)
בפינה האפורה ניצבת אודי RS3, האחרונה בשושלת שהחלה עם ה-S3 הראשונה ב-1999, והמשיכה עם ה-RS3 שהוצגה עשור לאחר מכן. עם מנועי בנזין מוגדשים, הנעה כפולה וביצועים פנטסטיים בכל כביש ובכל מזג אוויר. בפינה השחורה ניצבת זו שלקחה ממנה את תואר המשפחתית הקיצונית ביותר שכסף יכול לקנות, מרצדס A45. באודי לא נשארו חייבים והגיבו עם RS3 חדשה, מכונית סנסציונית בדרכה שאמורה להחזיר את התואר, ואף קבעה שיא הקפה ב"גיהינום הירוק".

9 צפייה בגלריה
אודי RS3
אודי RS3
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: טורבו-בנזין, 5 צילינדרים, 2.5 ליטר, 400 כ"ס
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה כפולה קבועה
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 3.8 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 11 ק"מ לליטר
  • בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 492 אלף שקל (472 אלף שקל)

9 צפייה בגלריה
מרצדס A45s AMG
מרצדס A45s AMG
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, 421 כ"ס
  • תמסורת: 8 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה כפולה קבועה
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 3.9 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 11.6 ק"מ לליטר
  • בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 586 אלף שקל (560 אלף שקל)
כמו בעבר, גם השתיים החדשות מבוססות, מבחינה טכנית וכמובן במראה, על גרסאות רגילות. נוצות הקרב המתבקשות כמובן שם, אבל אין שום בעיה לזהות את הבסיס. משתיהן, ה-A45 אמורה להיות הסולידית יותר, עם תוספות צנועות הכוללות סבכת פאן-אמריקנה מלפנים ורביעיית מפלטים מאחור. רכב המבחן פחות מאמין באנדרסטייטמנט, ולכן מורכבים עליו קיט מסיטי אוויר (אופציה בתוספת 14 אלף שקל) בקצות הפגוש הקדמי, וספוילר דומיננטי בקצה דלת תא המטען.
האודי, גם ללא עזרים אווירודינמיים בולטים כל כך, מושכת הרבה יותר תשומת לב, והיא גם השונה יותר מגרסאות הבסיס. נראית קרבית וייעודית עם סבכה קדמית מושחרת, בתי גלגלים מודגשים, כונסי אוויר (לא מתפקדים) מאחורי הכנפיים וצמד מפלטי ענק אובליים מאחור. סימן רשום של דגמי RS.
9 צפייה בגלריה
אודי RS3
אודי RS3
סביבת הנהג של RS3 דומה מדי ל-A3 רגילה
( צילום: יצרן)
בפנים המצב שונה לגמרי, ונהג המרצדס זוכה לסביבה מיוחדת יותר, איכותית יותר ובעיקר כזו שמוסיפה אווירת אקשן. החל במושבים עם תמיכה דומה לזו של מכוניות מרוץ, דרך הגה בשרני עם ריפוד משולב אלקנטרה ופס מרכוז בחלקו העליון, ועד מנופי שליטה ידנית גדולים יותר, בורר-חוגה למצבי נהיגה וצמד מתגים לסעפת הפליטה האקטיבית ובולמי הזעזועים האדפטיביים. כן הגיע הזמן לשחרר את צג המגע בקונסולה המרכזית. מיותר ולא יעיל.
סביבת הנהג של ה-RS3 צנועה יותר, ומרגישה כמו רמת אבזור משודרגת. עם מנופי שליטה ידנית קטנים יחסית, מושבים פחות תומכים (גם אם יותר נוחים לאורך זמן) ויותר פלסטיק. אבל לוח המחוונים הדיגיטלי שלה גדול יותר ("12.3 לעומת "10.25 במרצדס), תפעול מסך המגע - המופנה בזווית לכיוון הנהג - נוח יותר ואף שהיא זולה משמעותית, היא מאובזרת יותר. למשל כיוון חשמלי גם למושב הנוסע ובקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים. אכן, הנוסעים מאחור זוכים לפתח מיזוג, במרצדס למרבה הפליאה - לא.
9 צפייה בגלריה
מרצדס A45s AMG
מרצדס A45s AMG
ה-A45 מרגישה מיוחדת, איכותית וספורטיבית יותר
( צילום: יצרן)
ואפרופו היושבים מאחור, מרחב המחיה שלהם דומה בשתי המכוניות, אך למרצדס תא מטען גדול יותר (370 לעומת 282 ליטר). אבזור הבטיחות דומה, עם בלימה אוטונומית (במרצדס גם בנסיעה לאחור), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
המנוע של אודי הוא יהלום של ממש, אחד המיוחדים והנדירים בתעשייה. בנפח 2.5 ליטר, חמישה צילינדרים מוגדשים ו-400 כ"ס. למרצדס מנוע קטן יותר. נפח של 2.0 ליטר, רק ארבעה צילינדרים אבל לא פחות מ-421 כ"ס. או 210 כ"ס לליטר, יחס כמעט בלתי נתפס. ולמרות זאת, במיאוץ רמזורים ה-RS3 תהיה מהירה מעט יותר עם 3.8 שניות ל-100 קמ"ש, או עשירית שנייה פחות. בעיקר הודות לבקרת שיגור יעילה יותר ומשקל עצמי נמוך במעט (65 ק"ג).
9 צפייה בגלריה
אודי RS3 מרצדס A45s AMG
אודי RS3 מרצדס A45s AMG
(צילום: ניר בן זקן)
משאר הבחינות ה-A45 מרשימה יותר. אומנם רצועת הכוח בה צרה יותר, ושיא המומנט (51 קג"מ לשתיהן) מגיע בסל"ד גבוה משמעותית (5,000 לעומת 2,250 סל"ד) - בנהיגה רגילה אלה לא נקודות זכות, אבל במצב אקשן המרצדס מספקת אופי יותר "מרוצי", עם דרמה מתעצמת בזמן בניית הכוח, בין היתר הודות למערכת פליטה אקטיבית עם סאונד מצמרר שפורט בדיוק על הנימים הנכונים. האודי כאן מאכזבת, עם פסקול סטנדרטי מדי.
גם תיבת ההילוכים של ה-A45 (שמונה הילוכים כפולת מצמד) חלקה ונעימה יותר בנסיעה עירונית או זחילת פקקים. תיבת ה-RS3 (שבעה הילוכים כפולת מצמד) אינה מהירה כמוה, ותגובותיה לתאוצות ביניים - גם אם מהירות - אינן משתוות לברק של מרצדס. צריכת הדלק הפתיעה לטובה יחסית ועמדה על 8.3 ק"מ לליטר, אם כי נהיגה ארוכה ורגועה על כביש מהיר סייעה כאן. בתנאי אקשן קיצוניים אל תבנו על יותר מ-6 ק"מ לליטר.
שתי מכוניות המבחן נשאו בולמי זעזועים אדפטיביים (נחוצים בהתחשב בייעוד) עם קשיחות משתנה. ב-RS3 הם אחראיים לנוחות נסיעה יוצאת דופן למכונית מסוגה, כמעט כאילו מדובר ב-A3 רגילה. ה-A45? היא נוקשה משמעותית, מזכירה באופן קבוע שמדובר במכונית אקשן קיצונית. לא מומלצת לסובלים מבעיות גב. יתרונה היחיד: קוטר סיבוב קטן בכחצי מטר ויכולת תמרון עדיפה במקומות צפופים.
9 צפייה בגלריה
אודי RS3 מרצדס A45s AMG
אודי RS3 מרצדס A45s AMG
(צילום: ניר בן זקן)


יש כמובן מי שירכוש אחת מהשתיים עקב המראה, אבל ליכולת הדינמית יש משקל רב כאן. שלא במפתיע, השתיים נעזרות במערכות מתלים קשיחות משמעותית מאשר בדגמים שעליהם הן מבוססות. עם גיאומטריה ייחודית, מרכב מונמך, מפסקי סרנים מורחבים ומוט גישור בין בתי הבולמים מלפנים. ושתיהן גם התחכמו.
במרצדס התקינו את המנוע הפוך מב-A קלאס, עם מגדש שמופנה כלפי קיר האש (החוצץ בין תא הנוסעים לתא המנוע) והעברת המאסה העיקרית אל מאחורי ציר הגלגלים הקדמיים. גם באודי דאגו לחלוקת משקל מיטבית, ועשו זאת בעזרת העברת המצבר לתא המטען - וגם בחרו באופן נדיר בצמיגים קדמיים רחבים מהאחוריים (265-30 ו-245-35 בהתאמה), לצורך מניעת החלקת חרטום.
רק עוד מילה על הבסיס - מערכות ההנעה הכפולה הייחודיות שלהן כוללות דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה אלקטרוני, שמאפשר העברה של עד 100% מהכוח לגלגל אחד לטובת יציאה מהירה יותר מסיבוב. הוא גם זה שמאפשר בשתיהן מצב "דריפט" ייעודי, גם אם כזה שמרגיש מלאכותי.
9 צפייה בגלריה
אודי RS3 מרצדס A45s AMG
אודי RS3 מרצדס A45s AMG
(צילום: ניר בן זקן)
וליכולת בפועל. הקצב שבו שתיהן צולחות כביש הררי ומאתגר הזוי לחלוטין, בעיקר מכיוון שהוא מרגיש קל באופן בלתי נסבל - עד כדי כך שגם לנהג מיומן בפורשה 911 יהיה קשה לנער את שתי המשפחתיות האלה מהזנב.
האודי מבחינה זו היא הפתעה אדירה, שכן היא מציגה שיפור ענק בהשוואה ל-RS3 הקודמת. הן במעורבות הנהג, הן ביכולת האדירה. יש לה רמת אחיזה מלפנים שמנטרלת כמעט לחלוטין תת-היגוי, אחד המינוסים של מרבית דגמי אודי הספורטיביים במהלך השנים. ועוד יותר על אספלט מאתגר, עם קפלי קרקע ושינויי גובה שמחייבים פעולת מתלים מוקפדת במיוחד.
לכך אפשר להוסיף בלמים טובים יותר (310-375 מ"מ לפנים אחור לעומת 330-360 במרצדס), ואם זה לא מספיק, ניתן לשדרג לבלמים קרמיים (יקרים) וצמיגי מסלול ייעודיים (פירלי טרופאו R), בדיוק כמו במכונית ששברה את השיא בנורבורגרינג.
וגם כאן, המרצדס מרגישה יותר דרמטית ומערבת. ההגה שלה אומנם איטי יותר (2.5 סיבובים מקצה לקצה לעומת 2 באודי), אבל הוא מדויק הרבה יותר ועם היזון חוזר עדיף. לכן היא זו שקל יותר להתחבר אליה ולצבור ביטחון, גם ללא ניסיון רב במכוניות ספורט. לטובת חובבי האקשן עומד כאן גם דיפרנציאל אחורי יותר אגרסיבי שמאפשר פוזות וחיוכים, ועל אספלט מושלם היא תהיה חדה ומדויקת יותר, אבל על מרבית הכבישים המפותלים כאן תרגיש נוקשה מדי גם לאחר בחירה במצב הרך ביותר בבולמי הזעזועים.
9 צפייה בגלריה
אודי RS3 מרצדס A45s AMG
אודי RS3 מרצדס A45s AMG
(צילום: ניר בן זקן)


אלה שתי מכוניות דומות, ואגב, יקרות. תג המחיר של האודי מגרד מלמטה את חצי המיליון, זה של המרצדס את ה-600 אלף. במחיר הזה אפשר לקנות מכוניות ספורט רציניות מאוד, למשל פורשה 718 קיימן. אבל אם אתם מחפשים ביצועי-על באריזה משפחתית יוקרתית, אין לתעשיית הרכב להציע משהו שמשתווה להן. אפילו ב.מ.וו, שהציעה אלטרנטיבה בעבר, ויתרה בינתיים.
ובין השתיים? המרצדס A45 תציע לכם חוויית נהיגה עם יותר דרמה, מעורבות וסאונד. פסקול שיזכיר לכם מכונית מרוץ שבמקרה מצאה עצמה עטופה במרכב חמש דלתות שימושי. אבל היא מכונית פחות מתפשרת ופחות נוחה. ומכיוון שגם מכוניות כאלה ימצאו עצמן בשימוש רגוע ויומיומי 90% מהזמן (לפחות), היא לא יכולה לנצח.
כי האודי עדיפה עליה מבחינה זו. היא אומנם פחות מרגשת לנהיגה, אבל בוודאי שלא נופלת ממנה מבחינת יכולת דינמית, ולאחר השדרוג העצום שעברה מהדור הקודם, היא גם בחירה מועדפת עבור מרבית הרוכשים הפוטנציאליים. היא נעימה ונוחה יותר, משלבת טוב יותר בין ביצועים להנאה ושימושיות ועוד עניין אחד לא פשוט - היא זולה בכ-100 אלף שקל. ניצחון ברור.
תודות לסוכנות 4 גלגלים על הסיוע במבחן