בדומה לחברות המרכזיות בתעשיית הרכב, גם עבור יצרניות רכבי היוקרה, רכבי פנאי קומפקטיים הם מהדגמים החשובים ביותר. יותר ויותר חברות יוקרה מייצרות כיום רכבי פנאי משלהן. אם בעבר היו אלו ב.מ.וו, אודי ומרצדס, כיום גם יגואר, לקסוס ואפילו קאדילק ו-DS מתגאות בדגמים מהקטגוריה הפופולרית.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
עוד כתבות למנויים:
  • ב-35 אלף שקל המכוניות האלו יספקו לכם כיף עצום
  • המכוניות הכי מאכזבות של השנים האחרונות
  • התחרות שכל חובב רכב חולם עליה
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מי שנחשב לאמת המידה של הקטגוריה כיום מגיע דווקא משבדיה. וולוו, שמאז ומעולם ניגנה כינור שני לגרמנים, הצליחה עם ה-XC40 למצב עצמה בפסגה. אחרי שניצח במבחן האחרון שערכנו לקטגוריה הוא מתייצב למבחן השוואתי נוסף, הפעם מול אודי Q3 ומרצדס GLA הרעננים יותר, כדי לבדוק אם יצליח לשמור על מעמדו.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, 247 כ"ס
תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.5 שניות, 230 קמ"ש
צריכת דלק: 10.9 ק"מ לליטר
בטיחות: בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתראת שטחים מתים
מחיר רכב מבחן (בסיס): 302 אלף שקל (290 אלף שקל)
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 2.0 ליטר, 190 כ"ס
תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה כפולה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.4 שניות, 220 קמ"ש
צריכת דלק: 10.9 ק"מ לליטר
בטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתראת שטחים מתים
מחיר רכב מבחן (בסיס): 292 אלף שקל (280 אלף שקל)
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.33 ליטר, 163 כ"ס
תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.7 שניות, 210 קמ"ש
צריכת דלק: 10.9 ק"מ לליטר
בטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתראת שטחים מתים
מחיר רכב מבחן (בסיס): 315 אלף שקל (290 אלף שקל)
מבחינת מראה ורושם, דווקא הוולוו הוותיק מתעלה על שני הגרמנים עם עיצוב כוחני, שרירי, מקורי ובולט. הוא גם עדיף עליהם במדד הגובה (בכ-4 ס"מ) החשוב בקטגוריה הזו.
מרצדס ניסו ב-GLA החדש לייצר בידול עיצובי משמעותי יותר מה-A קלאס בהשוואה לדגם היוצא, אבל התוצאה פחות נאה והרמונית, עם מראה מגושם ובולבוסי. אודי Q3 הוא בעל המראה הדינמי כאן, אבל הוא נראה יותר כמשפחתית קומפקטית ופחות כרכב פנאי מורם מעם.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג ב-GLA היא המרשימה ביותר. ישנו הסידור המוכר של צמד מסכים ("10.25) המשמשים לוח מחוונים ומסך מגע, ולשניהם רזולוציה גבוהה מלמסכים באודי ובוולוו. גם איכות החומרים גבוהה יותר עם שילוב חומרים נאה, ויש יותר תאי אכסון (כולל תא למשקפיים). מצד שני, שטחי החלונות קטנים יחסית ופוגעים בתחושת הישיבה על הגובה.
ל-Q3 עיצוב פנים נאה ומודרני המשלב צורות גיאומטריות חדות, והוא הנוח ביותר לתפעול למרות מסך המגע ("8.8) הקטן ביותר כאן. המושבים היו הפחות נוחים בהשוואה, אבל הוא היחיד שמציע כיוון חשמלי גם למושב הנוסע. גלגל הגה הממוקם בזווית אופקית פוגע בתנוחת הנהיגה.
איכות החומרים ב-XC40 נמוכה מבשניים האחרים, וגם איכות ההרכבה לא מרשימה עם מרווחים לא אחידים בחלק מהמקומות. מסך המגע שלו הוא הגדול ביותר כאן ("9) ומאפשר מיעוט מתגים, אבל מחייב הסתגלות לתפעול המסורבל. נקודת ביקורת נוספת היא בורר ההילוכים המסורבל, המחייב שתי הסטות בכל פעם על מנת לעבור מ-D ל-R ולהיפך. לחיוב נציין את המושבים הנוחים ביותר, כמו גם את תנוחת הנהיגה שמרגישה גבוהה ושולטת, עם שדה ראייה מצוין.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מושב אחורי? ב-GLA מרווח הרגליים עדיף במעט, בגלל בסיס גלגלים גדול יותר (273 ס"מ, 3 ס"מ יותר מה-XC40 ו-5 ס"מ יותר מה-Q3). למרות זאת הוא הפחות מרשים מבחינה זו, בגלל מיקום נמוך של הספסל המקשה על הכניסה והיציאה, היעדר משענת יד מרכזית וחמור מכל - אין פתחי מיזוג נפרדים ליושבים מאחור.
אודי שני מבחינת מרחב המחיה לנוסעים מאחור. הוא היחיד עם אפשרות כיוון לזווית המשען, אבל מרווח הראש הוא הצנוע כאן, המושב האמצעי פחות נוח וגם אין שקע USB לטעינה ליושבים שם (שניים ב-GLA, אחד ב-XC40). הוולוו היה הנוח ביותר לנוסעים מאחור, עם יתרון בעיקר בתחום הרוחב (3 ס"מ יותר מה-GLA ו-1.5 ס"מ יותר מה-Q3) ובמרווח הראש המאפשר ישיבה נוחה יותר לשלושה, אבל הוויתור על ידיות אחיזה בתקרה תמוה.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
ל-GLA מפתח ההטענה הרחב והנמוך ביותר, אבל הנפח הוא הקטן ביותר (435 ליטר), והוא היחיד ללא גלגל חלופי. וולוו שני מבחינת נפח (460 ליטר), בעוד שלאודי הנפח הגדול ביותר (530 ליטר) והוא מציע גם שני תאים שימושיים בצדדים.
מבחינת אבזור הם די דומים – ריפודי עור, חלון שמש, מפתח חכם ודלת תא מטען חשמלית ברכבי המבחן. מבחינת מערכות הבטיחות לשלושתם בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב, אבל רק מרצדס מציעה בקרת שיוט אדפטיבית והתראת שטחים מתים, כולל על יציאה כשהשטח לא פנוי - המוצעות בשניים האחרים רק ברמות האבזור הבכירות - כבר בגרסת הבסיס.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
ה-GLA200 מצויד במנוע טורבו-בנזין 4 צילינדרים בנפח 1.33 ליטר המוכר של רנו (163 כ"ס), בשידוך לתיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד והנעה קדמית. שלא במפתיע הוא היה האחרון במבחני התאוצה, וגם נאלץ להתאמץ כדי לשמור על הקצב של שני האחרים בנסיעה בכביש הררי. גם בנסיעה עירונית יחידת הכוח הזו פחות רהוטה, ומייצרת לעיתים תחילת נסיעה קופצנית.
תג המחיר הגבוה יותר של מרצדס מציב מולו את המתחרים הישירים בגרסאות חזקות יותר, עם מנועי 2.0 ליטר 190 כ"ס ב-Q3 40TFSI, בעוד ה-XC40 מחלץ 247 כ"ס בגרסת T5, ולשניהם הנעה כפולה קבועה. האודי היה שני במבחני התאוצה, בעיקר בגלל תגובות האיטיות להורדות הילוכים. מצד שני, בשונה מתיבות מסוגה (כפולת מצמד 7 יחסים), היא נעימה יחסית בנסיעה עירונית, ללא קפיצות אופייניות.
שלא במפתיע ה-XC40 היה המהיר בחבורה. מלבד ההספק הגבוה יותר יש לציין את תפקוד תיבת ההילוכים (אוטומטית 8 יחסים), שנעימה מהשניים האחרים לנסיעה בעיר ובעלת תגובות מהירות ומדויקות מחוצה לה.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
היתרון היחיד של מרצדס מבחינת המנועים הוא בצריכת דלק נמוכה יותר – 11.9 ק"מ לליטר בממוצע המבחן, לפני 9.8 ק"מ לליטר לאודי ו-9.5 ק"מ לליטר לוולוו.
ל-XC40 כיול רך יחסית, ובהתאם הוא מציע את נוחות הנסיעה הטובה במבחן, עם יכולת שיכוך מרשימה גם של שברים עמוקים. מנגד הוא הפחות דינמי כאן, בגלל זוויות הגלגול המוחשיות יותר ואובדן האחיזה שמגיע מוקדם מבשניים האחרים. ל-Q3 נוחות נסיעה שאינה מבריקה, בגלל כיול נוקשה מדי המייצר נוחות נסיעה סבירה בלבד בנסיעה עירונית. היכולות הדינמיות גבוהות עם אחיזה גבוהה, אבל ההגה מרגיש קל ומנותק.
ל-GLA איכויות הנסיעה הגבוהות בהשוואה, עם כיול מתלים מוקפד המשלב היטב בין יכולת הספיגה ליכולת הריסון. למרות צמיגים נמוכי חתך מבשניים האחרים, נוחות הנסיעה העירונית טובה בסך הכול, והוא גם מבודד רעשי דרך ורוח טוב מהשניים האחרים. היכולות הדינמיות שלו הן הגבוהות ביותר, עם התנהגות כביש משובחת ויציבות כיוונית יוצאת דופן. בתנאים חלקים יותר, כביש רטוב למשל, ייתכן שההנעה הקדמית של מרצדס הייתה סובלת מנחיתות בהשוואה לגרסאות ההנעה הכפולה של המתחרים, אך בתנאים המקומיים זה לא המצב.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
לרוב הכרזה על מנצח במבחן השוואתי, בין מכוניות מודרניות בכלל ובין כאלה של מותגי יוקרה בפרט, מוכרעת בפער של נקודות בודדות ומסויגת לטעם אישי. זה לא המצב הפעם. וולוו XC40 יוצא כמנצח הברור, עם מעט מאוד חסרונות – כמו יכולת דינמית שחשיבותה עבור הלקוחות מועטה – והרבה מאוד יתרונות בכל תחום שהוא. החל במרחב המחיה, כלה בנוחות הנסיעה ובביצועים העדיפים ועד לעיצוב המקורי.
את המקום השני היה לנו יותר קשה לבחור. לבסוף היה זה ה-GLA שהצליח להתברג לשם, למרות יחידת ההנעה הנחותה ובעיקר בזכות תא נוסעים שמרגיש איכותי ויוקרתי יותר, ואיכויות נסיעה גבוהות בעיר ומחוצה לה. ה-Q3, בעבר רב המכר של הקטגוריה, נאלץ לסיים אחרון, שכן הוא מתקשה להציג עליונות חד-משמעית בתחום כלשהו.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)