אושרה ייצוגית נגד שברולט ספארק: עושה 12 במקום 19.6 ק"מ לליטר
שנים ארוכות לאחר שהוגשה לראשונה בקשה לייצוגית בטענה כי קיים פער גדול בין ההבטחה לצריכת דלק טובה והנתונים על הכביש, אישר אותה בית המשפט. סכום התביעה: כ-43 מיליון שקלים, כ-11 אלף שקלים לכל מי שרכש את הרכב בשנים 2011-2012
בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר הגשת תביעה ייצוגית נגד חברת UMI, יבואנית מכוניות שברולט ספארק, בעילה של הטעיה בפרסום לגבי תצרוכת הדלק של המכונית. מדובר בבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה עוד בשנת 2011, במסגרתה נטען כי הנתבעות, יוניברסל מוטורס ושגיא מוטורס (סוכנות של היבואנית) הטעו את רוכשי מכונית הסופר-מיני שברולט ספארק, עת שיווקו אותה כבעלת צריכת דלק מצויינת העומדת על 19.6 קילומטר לליטר בממוצע, בעוד שצריכת הדלק בפועל הייתה גבוהה באופן משמעותי - כ-11-12 קילומטר לליטר.
ynet בדק: הבטחות לחיסכון בדלק מול המציאות
ב-UMI טוענו כי אין בכך כל הטעיית פרסום וכי מדובר בפער מוכר וקיים בין בדיקות מעבדה לפיהן נקבע הנתון, ובין המציאות על הכביש שמושפעת מגורמים רבים - בראש ובראשונה בדרך בה נוהגים ברכב, אך גם מצבו המכאני ועוד. לטענת מבקשי הפיצוי - 10,800 שקלים לכל בעל רכב ו-43 מיליון שקלים בסך הכל - מדובר בהטעייה במעשה והטעייה במחדל, הפרת חובת הגילוי, עשיית עושר שלא במשפט ועוד.
השופטת צילה צפת השתכנעה כי יש מקום לדון בסוגיה ואישרה השבוע לנהל את התובענה כתביעה ייצוגית. "די להוכיח כי הפרסום היה עלול להטעות, גם אם לא התקיימה הטעיה בפועל", כתבה השופטת בהחלטתה. כן קבעה כי הקבוצה שבשמה תנוהל הקבוצה הייצוגית, היא כול מי שרכש במהלך שנת 2011 מכונית מדגם שברולט ספארק מ-UMI או מהסוכנות. זאת בניגוד לדרישה המוקדמת לכלול בקבוצה גם את רוכשי המכונית בשנת 2012. על הנתבעות להגיש כתב הגנה בתוך 45 יום. את המבקשים מייצגים עוה"ד יוסי פוקס וגדי קבץ.
יש להזכיר כי כבר למעלה מעשור שנושא צריכת הדלק הפך לנושא מרכזי במגוון שיקולי הרכישה, ובהתאם חלו בתחום זה שינויים לא מעטים - גם מאז שהוגשה לראשונה הבקשה לייצוגית ב-2011. לא רק שמספר לא מבוטל של יצרניות הואשמו ונקנסו על הטעייה בפרסומים הרשמיים, בהם נטען לצריכת דלק טובה מכפי שהתגלה במציאות. בהתאם, האיחוד האירופי אימץ תקן חדש ומחמיר במסגרתו נדרשות המכוניות לראשונה להימדד לא רק במעבדה כמקובל בעבר, אלא גם בנסיעה בכביש ציבורי.
התקן נכנס לראשונה לתוקף באירופה בסוף 2017 עבור כל דגם חדש שנכנס לשוק. במקביל נקבעה תקופת מעבר בה יכולות היצרניות לשווק דגמים ותיקים שעברו תקינה לפי השיטה הישנה. עד לחודש ספטמבר 2018 היה עליהן להשלים תקינה מחודשת גם עבור דגמים אלה ומי שלא הצליחה בכך, נאלצה להודיע על הפסקת ייצור. בישראל הוחלט כי היבואנים יוכלו לשווק עד אוקטובר מכוניות שעברו תקינה "ישנה".
ביבואנית שברולט לישראל, חברת UMI, סירבו להגיב.