פרדיננד פורשה, אחד ממהנדסי הרכב המוערכים בכל הזמנים, אמר פעם שהמכונית האחרונה שתיוצר תהיה מכונית ספורט. אז נכון, כיום למילה "מכונית" יש יותר מפרשנות אחת, אבל עדיין – הסיכוי שהערכותיו יתגלו כנכונות גבוה מתמיד, ורגע השקתה של אותה מכונית קרוב מאי פעם.
המעבר למערכות שליטה ובטיחות מתקדמות וסופר-חכמות ויעילות סחף אחריו את התעשייה, נטל מידיו, עיניו ורגליו של הנהג את השליטה והעביר אותה למצלמות, לרדאר, לחיישנים ולמעגלים מודפסים.
תעשיית הרכב כבר יודעת היטב שזמנה של המכונית כפי שהכרנו קצוב. בהתאם, אפילו יצרניות ש"ספורט" לא היה חלק בלתי נפרד מה-DNA שלהן השיקו, וצפויות להשיק בעתיד הלא רחוק, עוד ועוד דגמים עם יומרה ספורטיבית. במקרים מסוימים, יונדאי למשל, מדובר במשפחת דגמי אקשן, ובמקרים אחרים כמו אצל סיאט זהו מותג נפרד לחלוטין.
באירופה ובצפון אמריקה כל הטוב הזה מוצע לכל דורש. עבורנו המבחר קטן ומצומצם בהרבה. אף שפורשה, פרארי ואסטון מרטין משווקות כאן, דגמים ספורטיביים במחיר נגיש של מותגים המיוצגים על ידי יבואנים מבוססים אינם מוצעים כלל - גם לא בהזמנה מיוחדת ובתשלום מראש.
למה? ליבואנים יש מיליון תירוצים. המחיר גבוה (מדי), היבוא מסובך (מדי), היצרנית אינה מספקת מכוניות לשוק כל כך קטן, ניסינו בעבר ונתקענו עם מלאי שנמכר לבסוף בהפסד (אולי כי תג המחיר היה גבוה מדי בתחילה?), יעלה המון לתרגם ספרי רכב, הכשרת מוסכים זה אסון, אין תיבה אוטומטית, אין איפה לנסוע בארץ.
וגם כמובן הלהיטים המוכרים "הכבישים הרי גרועים", "איכות הדלק נמוכה" ואיך אפשר בלי "את הישראלים זה לא מעניין", טיעון שיש לתרגם כ"הופתענו מאוד לגלות שאנשים לא עמדו בתור לקנות מכונית שעולה בגרמניה עשר משכורות ממוצעות, ואצלנו היא יקרה פי עשרה מבחינת כוח קנייה".
רוצים דוגמאות למכוניות שלא תוכלו לרכוש כאן בלי סיבה אמיתית? בבקשה:
מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.4 ליטר, 140 כ"ס
תמסורות: 6 הילוכים ידנית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.1 שניות, 210 קמ"ש
משקל עצמי: 975 ק"ג
מחיר משוער: 135 אלף שקל
הדור השלישי של סוויפט ספורט מעניק לתושבי אירופה כרטיס כניסה לסגמנט הקומפקטיות החמות. היא מבוססת על הסוויפט הרגילה אומנם, אך משקל נוצה יחד עם יחידת הנעה חזקה ויכולת דינמית גבוהה הופכים אותה לנדירה, טהורה ונחשקת. בעוד מתחרות עלו במשקל, גדלו במידות והפכו טכנולוגיות יותר מאי פעם, דווקא הגרסה היפנית מזכירה יותר מכל מתחרותיה האירופיות את מקורות ה-GTI.
מנוע: טורבו-בנזין, 3 צילינדרים, 1.5 ליטר, 200 כ"ס
תמסורות: 6 הילוכים ידנית, הנעה קדמית, דיפרנציאל מוגבל החלקה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.5 שניות, 232 קמ"ש
משקל עצמי: 1,157 ק"ג
מחיר משוער: 160 אלף שקל
הפיאסטה ST נחשבת באירופה לאחת הקטנות המוצלחות בהיסטוריה בזכות התנהגות חדה, מדויקת ומהנה ותג מחיר נמוך מזה של המתחרות הישירות. במבחני דרכים שנערכו לה שם היא לא רק השיגה על מסלול המרוצים את מתחרותיה הישירות - רנו קליאו RS, פיז'ו 208 GTI ופולקסווגן פולו GTI - אלא גם הגיעה למרחק של עשיריות שנייה בודדות מדגמים בקטגוריה גבוהה (ויקרה) יותר.
מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 2.3 ליטר, 280 כ"ס
תמסורות: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית, דיפרנציאל מוגבל החלקה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6 שניות, אין נתון
משקל עצמי: אין נתון
מחיר משוער: 240 אלף שקל
פוקוס ST הקודמת שווקה בישראל במשך תקופה קצרה, והתקשתה עקב תג מחיר גבוה והיעדר תיבה אוטומטית. לדברי היבואנית דלק מוטורס, היא גם האחראית לכך שדגמי חטיבת הביצועים המפוארת אינם משווקים כאן. אלא שהפוקוס ST הנוכחית מציעה כבר אפשרות לתיבה אוטומטית כפולת מצמד, ונתפסת כבעלת יכולת דינמית גבוהה עוד יותר הודות למערכת מתלים מעולה הכוללת בולמי זעזועים אדפטיביים. יש גם מערכת בלימה משודרגת, דיפרנציאל מוגבל החלקה ואפילו גרסת סטיישן שימושית.
מנוע: טורבו-בנזין, 4 צילינדרים, 1.8 ליטר, 252 כ"ס
תמסורות: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה אחורית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.5 שניות, 250 קמ"ש
משקל עצמי: 1,103 ק"ג
מחיר משוער: 480 אלף שקל
רנו מחיה מחדש את מותג מכוניות הספורט הוותיק אלפין, עם מכונית הנושאת את שמה של כוכבת מרוצי ראלי משנות ה-70. ה-A110 מצוידת ביחידת ההנעה של מגאן RS, וסביבת הנהג מכילה מתגים של רנו קליאו. הסיבה: תקציב הפיתוח הושקע היכן שחשוב, ובהתאם אושר שימוש מסיבי באלומיניום המאפשר משקל נוצה של 1.1 טונה.
מנוע מרכזי מציב את מרכז הכובד בדיוק באזור ישבנו של הנהג, ומתלי עצמות עצה כפולות מלפנים ומאחור שומרים על מגע אחיד בין סוליות הגומי לאספלט, כמעט ללא קשר לעומס המופעל עליהן. נהגנו ב-A110 ואנחנו אחראים לכך: זו אחת המכוניות המהנות ביותר לנהיגה בייצור סדרתי כיום.
מנוע: טורבו-בנזין, 6 צילינדרים, 3.0 ליטר, 340 כ"ס
תמסורות: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית, דיפרנציאל מוגבל החלקה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.3 שניות, 250 קמ"ש
משקל עצמי: 1,570 ק"ג
מחיר משוער: 520 אלף שקל
הסופרה החדשה היא דור חמישי למכונית הספורט היפנית המפורסמת, שחוזרת לאולמות התצוגה של טויוטה בכל העולם 17 שנים לאחר הפסקת ייצור הסופרה הקודמת והמפורסמת. הפעם היא פותחה בשיתוף ב.מ.וו, וחולקת פלטפורמה ומכלולים עם ה-Z4 העדכנית. טויוטה מתגאה בכך שלמרכב קשיחות דומה ללקסוס LFA הסופר-ספורטיבית, עם מרכז כובד נמוך אפילו מה-GT86 הספורטיבית.
אגב, היחס בין בסיס הגלגלים למפסק הסרנים עומד על 1.55, מהנמוכים בקטגוריית רכבי ספורט בייצור המוני, ואידיאלי לשילוב בין חדות נהיגה ליציבות כיוונית.
מנוע: V8, מגדש-על, 6.2 ליטר, 797 כ"ס
תמסורות: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית, דיפרנציאל מוגבל החלקה
זינוק ל-97 קמ"ש, מהירות מרבית: 3.4 שניות, 326 קמ"ש
משקל עצמי: 2,012 ק"ג
מחיר משוער: 600 אלף שקל
הצ'אלנג'ר הלקאט, כנראה "מכונית השרירים" המפורסמת ביותר כיום, הפכה תוך זמן קצר לאייקון של תעשיית הרכב האמריקאית, ויכולה לראות עצמה כאחת האחראיות המרכזיות לשיפור התדמית של דודג'. במיטב המסורת היא מספקת ביצועי קו ישר של מכונית-על אקזוטית ברבע מחיר, כולל יכולת לזנק לפנים מבעד למיסוך עשן מהצמיגים האחוריים שלא יבייש תרגיל שריון בשיזפון. היא מציעה גם בונוס של תא נוסעים שימושי לנסיעות יומיומיות, בעוד שצמיגי פירלי P-זירו, בולמי זעזועים אדפטיביים ובלמים של ברמבו אמורים להקנות לה גם יכולות דינמיות ראויות.

נתונים משוערים

מנוע: 6.2 ליטר, V8 אטמוספרי, 460 כ"ס
תמסורות: כפולת מצמד
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירת מרבית: 4 שניות, 300 קמ"ש
משקל עצמי: 1,500 ק"ג
מחיר משוער: 700 אלף שקל
זו המכונית האמריקאית היחידה בייצור סדרתי שהצליחה בשנים האחרונות להתמודד בכבוד יחסי עם מכוניות ספורט אירופיות דוגמת פורשה 911. הקורבט C8 החדשה, דור שמיני בשושלת שתיחשף רשמית ב-18 ביולי, צפויה להציב רף גבוה עוד יותר, לרבות השינוי הגדול ביותר ב-66 השנים מאז הושקה לראשונה.
המנוע יותקן במרכז המכונית מאחורי המושבים, בדיוק כמו מכוניות העל של פרארי, למבורגיני ומקלארן. בכך תתאפשר חלוקת משקל טובה יותר מבדורות הקודמים שבהם המנוע הותקן מלפנים, לרבות שיפור משמעותי ביכולות הדינמיות.