שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    צילום: רועי צוקרמן

    טויוטה GT86 במבחן דרכים: משיח לא בא

    טויוטה החלה סוף סוף בשיווק ה-GT86, אחות תאומה לסובארו BRZ ומי שאמורה להפוך לאייקון הבא של חובבי מכוניות ספורט עממיות. נהגנו בה כדי לבדוק האם היא מקיימת את ההבטחה - מכונית ספורט עממית מודרנית

    • שנת השקה: 2012
    • קטגוריה: מכוניות ספורט-ספורטיביות
    • מתחרות עיקריות: סובארו BRZ, פיז'ו RCZ, מיני JCW, רנו מגאן RS
    • מחיר התחלתי: 230 אלף שקל
    • מחיר לרכב המבחן: 230 אלף שקל

     

    1. תא נוסעים ותפעול

    מעט במפתיע, איכות תא הנוסעים של ה-GT86 מאכזבת. בעוד איכות ההרכבה טובה, החומרים בהם בחרה טויוטה למכונית במחיר של כמעט רבע מיליון שקלים, אינם ראויים. המתגים והמנופים השונים מרגישים פשוטים, ומרביתם אכן עשויים מפלסטיק זול. לא אופייני לחברה היפנית. הנדסת האנוש לעומת זאת טובה, כולל מערכת מולטימדיה נוחה מאד לשימוש - בה כבר פגשנו ביאריס. מעניין אגב לציין כי בסופר-מיני העולה פחות ממחצית, היו יותר תפריטים ואבזור.

     

    המרווח לנהג ולנוסע טוב, אך צמד המושבים האחוריים שמישים במידה מוגבלת מאד, לא יותר מהסעת ילדים רכים בשנים, בעת הצורך. תא המטען קטן מדי ולא שימושי - עקב גלגל חלופי בולט.

    איכות ההרכבה בתא הנוסעים טובה, איכות החומרים לא (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
    איכות ההרכבה בתא הנוסעים טובה, איכות החומרים לא(צילום: רועי צוקרמן)

     

    2. נוחות נסיעה ונהיגה

    תחום בו ה-GT86 מפתיעה לטובה הוא נוחות הנסיעה. ביחס לקטגוריה, מציעה ה-GT כיול מתלים משובח, המתגבר באופן מעורר הערכה על שיבושים בתוך העיר ובכבישים בינעירוניים. נוחות הנסיעה טובה גם בנסיעות ארוכות, בין היתר תודות למושבי הספורט. אלה, מלבד להציע תמיכה צידית מצוינת, מעניקים גם נוחות מפתיעה ומאד לא אופיינית. רדיוס הסיבוב אינו מרשים במיוחד. עקב היגוי כבד וראות לא מרשימה לאחור, כושר התמרון העירוני אינו מהמשובחים.

    נוחות הנסיעה של ה-GT86 טובה מאוד ביחס לקטגוריה (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
    נוחות הנסיעה של ה-GT86 טובה מאוד ביחס לקטגוריה(צילום: רועי צוקרמן)

     

    3. מנוע-תיבת הילוכים

    עקב האכילס המשמעותי ממוקם מתחת למכסה המנוע. יחידת הבוקסר (2.0 ליטר, 200 כ"ס) של סובארו אינה עומדת בסטנדרטים העכשוויים. אז נכון שטויוטה חזרה והסבירה כי בחרה בכוונה במנוע בסיסי ופשוט יחסית, אבל התוצאה פשוט מאכזבת. למרבה הפלא, לא רק כיחידה ספורטיבית. הבוקסר של סובארו רועד מדי בעמידה, מציע רעש גס בנהיגה רגועה, וגם כשהוא נדחף לסל"ד גבוה, אינו מספק ביצועים המשתווים לרכב בקטגוריה.

     

    המומנט המוצע במהירות נסיעה רגילה, פשוט אינו מספק. זמינות הכוח מוגבלת לסל"ד גבוה, שם גם המנוע נשמע טוב יותר, אך בשום שלב לא מדובר במכונית המרגישה זריזה, בוודאי שלא ביחס למתחרותיה, חלקן עם הספק מרבי דומה. תיבת ההילוכים משפרת את המצב, עם בורר שממוקם היטב ופעולה מדויקת וזריזה. אך יש לקחת בערבון מוגבל את ההבטחה למהלך בורר קצר. הוא אינו כזה. תצרוכת הדלק במסלול המדמה נהיגה יומיומית היתה טובה מאד למכונית ספורטיבית, ועמדה על 10.8 קמ"ל.

    תיבת הילוכים טובה מכפרת (מעט) על מנוע רע (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
    תיבת הילוכים טובה מכפרת (מעט) על מנוע רע(צילום: רועי צוקרמן)

     

    4. התנהגות ואבזור בטיחות

    ניתוח היכולת הדינמית של ה-GT אינו פשוט. אחיזת הכביש סבירה בממוצע, בוודאי בסל"ד נמוך. הכוח המגיע לגלגלים האחוריים צנוע, ואינו מאתגר את הצמיגים נמוכי החתך. בהקשר זה כדאי להזכיר כי למרות טענות טויוטה לבחירה מודעת בצמיגים צנועים יחסית, המגיעים מהפריוס ההיברידית במטרה דווקא למנוע אחיזה גבוהה, הגומי מציע מידות ספורטיביות למדי - 215-45-17. אחיזה במרבית המקרים, לא חסרה אם כך.

     

    בכל מקרה, מערך הבקרות האלקטרוניות אינו לוקח כל סיכון, ומתערב במצב רגיל מוקדם, ובעיקר חד מדי. בחירה במצב "ספורט" המאפשר מידה מסוימת של החלקה, משפרת את התחושה ומאפשרת כמובן משחקים קלים. אך גם כאן, על אספלט שאינו סלול היטב, המערכת מתערבת יותר מדי. ניתוק מוחלט של בקרת היציבות אפשרי, אך אינו מומלץ בכביש ציבורי. רמת האחיזה מחייבת מהירות גבוהה יחסית לצורך החלקה בה ניתן לשלוט, ונדירים המקומות (והנהגים) המתאימים לכך.

     

    ככל שהמהירות עולה, ניכר שיפור ביכולת הדינמית. זוויות הגלגול צנועות, היציבות הכיוונית טובה, וכך גם התחושה בישבן. חבל רק שמערכת ההיגוי אינה מהירה או מדויקת מספיק לשעשועי ספורט. מנגד, עוצמת הבלימה והעמידות לעומס טובות. ה-GT86 מוצעת עם שבע כריות אוויר ובקרת יציבות, ועדיין לא נבחנה במבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP. סעיף זה יעודכן לאחר שיפורסמו תוצאות רשמיות.

    האחיזה במהירות נמוכה אינה טובה, היכולת הדינמית טובה בסך הכל (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
    האחיזה במהירות נמוכה אינה טובה, היכולת הדינמית טובה בסך הכל(צילום: רועי צוקרמן)

     

    5. אבזור ומחיר

    תמורת 230 אלף שקל ה-GT86 מציעה בקרת אקלים מפוצלת, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע, חיבור בלוטות', USB ו-AUX, בקרת שיוט והתנעה ללא מפתח. זהו אבזור מכובד - אך תג המחיר אינו צנוע כלל ועיקר. "מכונית ספורט עממית" היא בוודאי לא, ובהשוואה לחלק ממתחרותיה בעלות יכולת וביצועים דומים או עדיפים, היא פשוט יקרה מדי.

    האבזור סביר - אך המחיר בשמיים (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
    האבזור סביר - אך המחיר בשמיים(צילום: רועי צוקרמן)

     

    ציון כולל וסיכום

    + נוחות נסיעה, תיבת הילוכים, פוזה

    - אופי מנוע, ביצועים, מחיר

     

    ולבסוף: מסע יחסי הציבור שקדם להשקת טויוטה GT86 ארך לא פחות מחמש שנים, וגרם לרמת ציפיות גבוהה מאין כמוה. ה-GT, כמעט שלא במפתיע, מתקשה לעמוד בהן. שכן היא לא רק רחוקה מהישג ידו של חובב ההגה העממי, היא גם מציעה מנוע לא משכנע ויכולת דינמית פושרת.

     

    כוונת טויוטה ללא ספק טובה וראויה למחמאות - מכונית ספורט נגישה ומתאימה גם לנהגים לא מנוסים. אלא שהיא אינה נכשלת רק במבחן הנגישות, היא גם אינה מתאימה לנהגים מתחילים. בניסיון למצוא את אותו "דריפט" מובטח, הם עשויים להגיע למצבים מהם קשה לצאת בשלום. אפילו לנהג מנוסה.

     

    בשורה התחתונה, בשוק קיימות אלטרנטיביות מהנות יותר לנהיגה ספורטיבית. הן אולי נראות פחות דרמטיות, ומצויידות בהנעה קדמית מושמצת כלא-מספיק-ספורטיבית, אבל הן לפחות מהירות, שימושיות ומאובזרות יותר. חלקן גם מציע יכולת דינמית שבמקרה הרע אינה נופלת מזו של הטויוטה. במקרים אחרים עולה עליה. במצב הנוכחי, עם המנוע הקיים (עוד תגיע גרסה שרירית יותר) ותג המחיר היומרני, ה-GT86 תמשוך בעיקר מכורי הנעה אחורית חובבי שיפורים, או כאלה שהולכים שבי אחר המראה הספורטיבי.

    טויוטה GT86
    טויוטה GT86
    מנוע בוקסר, ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים
    נפח / סוג דלק 2.0 ליטר / בנזין
    הספק מרבי 200 כ"ס ב-7,000 סל"ד
    מומנט מרבי 21 קג"מ ב-6,400 סל"ד
    הנעה / תיבת הילוכים אחורית / ידנית, שישה הילוכים
    מרכב / מספר מושבים שתי דלתות, קופה / ארבעה
    אורך 424 ס"מ
    רוחב 177.5 ס"מ
    גובה 142.5 ס"מ
    בסיס גלגלים 257 ס"מ
    משקל

    1,240 ק"ג

    נפח תא מטען 223 ליטר
    100-0 קמ"ש 7.6 שניות
    מהירות מרבית 226 קמ"ש
    תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 12.8 ק"מ לליטר
    תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) 10.8 ק"מ לליטר
    פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 181 גרם לק"מ
    קבוצת מיסוי ירוק 9
    מחיר לגרסה שנבחנה 230,000 שקל
    אחריות 36 חודשים
    כריות אוויר 7 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג)
    בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
    דירוג בטיחות לא נבחן

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    טויוטה GT86
    צילום: רועי צוקרמן
    מגיעה אחרי שנות פיתוח ארוכות
    צילום: רועי צוקרמן
    תיבת ההילוכים טובה
    צילום: רועי צוקרמן
    המנוע והביצועים - לא
    צילום: רועי צוקרמן
    המושבים האחוריים - גימיק בלבד
    צילום: רועי צוקרמן
    תא המטען לא שימושי
    צילום: רועי צוקרמן
    היכולת הדינמית טובה בדרך כלל
    צילום: רועי צוקרמן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים