שתף קטע נבחר

פחות דו"חות על אור אדום ושכרות, יותר על מהירות

משטרת ישראל הגבירה מתחילת השנה את האכיפה על עבירות מהירות ומספר הדו"חות עלה בהתאם. ומה עם עבירות מסוכנות כמו חציית צומת באדום ונהיגה בשכרות? מספר הדו"חות דווקא ירד

משטרת ישראל הגדילה באופן דרמטי את מספר דו"חות המהירות שחילקה לנהגים במהלך עשרת החודשים הראשונים של השנה. מתחילת ינואר ועד סוף חודש אוקטובר ניתנו לנהגים בארץ 266 אלף דו"חות מהירות, זינוק של 134% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במקביל חלה ירידה - למרות השימוש האינטנסיבי במצלמות אוטומטיות - של עשרות אחוזים בדו"חות שניתנו לנהגים החוצים צמתים באור אדום. ירידה מפתיעה נרשמה גם במספר הדו"חות שחולקו לנהגים שנתפסו תחת השפעת אלכוהול וסמים. כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות".

 

המשטרה טוענת לעלייה דרמטית בתאונות כתוצאה משימוש בסלולר (אילוסטרציה) (צילום: דוברות המשטרה) (צילום: דוברות המשטרה)
המשטרה טוענת לעלייה דרמטית בתאונות כתוצאה משימוש בסלולר (אילוסטרציה)(צילום: דוברות המשטרה)
 

 

לזינוק אחראית החלטתו של ראש אגף התנועה החדש, ניצב דורון ידיד, להנמיך את רף האכיפה שלפיו מכוונות מצלמות המהירות האוטומטיות (א3). יש להזכיר כי בעבר קבעה המשטרה סף אכיפה גבוה למצלמות, בעקבות חוסר יכולתם של בתי המשפט לתעבורה לטפל בכל ערעורי נהגים על דו"חות שקיבלו. ניצב ידיד החליט לחזור לסף אכיפה נמוך יותר, גם במחיר של הארכת זמני ההמתנה למשפט. במקביל נמשכת האכיפה גם באמצעות מכמונות לייזר וניידות מוסוות.

 

בעשרת החודשים הראשונים נרשמה גם עלייה של 33% (יותר מ-80 אלף) במספר הדו"חות על שימוש בסלולרי במהלך נסיעה. למרות הגידול, המשטרה עדיין מנפיקה פי 3 דו"חות מהירות למרות שלפי הערכותיה-היא, שימוש אסור בטלפון נייד אחראי ל-20-50 אחוזים מהתאונות הקטלניות, שיעור גבוה בהרבה מחלקה של נהיגה במהירות מופרזת באותן תאונות.

 

בשבוע הבא צפויה ועדת הכלכלה לערוך סיכום לשנת 2017 בתחום האכיפה, כחלק מהמעקב אחר יישום החלטות השימוע הציבורי במחדל תאונות הדרכים, אותו הוביל יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני). "2017 מסתיימת בכישלון מהדהד של הממשלה", אמר אתמול כבל. "הירידה הקטנה בקטל בדרכים היא בתחום סטיית התקן, ואין עמידה ביעדים שעליהם התחייבה הממשלה. ראש הממשלה חייב להתערב ולעמוד בעצמו בראש ועדת המנכ"לים לענייני תאונות הדרכים כדי להבהיר לכל המעורבים את דחיפות העניין".

 

בתום השימוע המליצה ועדת הכלכלה על מספר צעדים בתחום האכיפה, שלא כולם בוצעו. השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הבטיח לוועדה כי מספר ניידות אגף התנועה, שקוצץ בחדות בשנים האחרונות, יוכפל. מאז נוספו ניידות ושוטרים, אך יעד ההכפלה לא הושג ונכון לחודש אוקטובר היו באגף רק 179 ניידות ו-86 אופנועים. כן החלה לפעול באגף יחידה שמתמחה בטיפול בנהגי אוטובוסים ומשאיות. מנגד, טרם הושלמה תוכנית עבודה להגברת האכיפה במגזר הערבי וטרם פורסמו לציבור סך תקציבי המלחמה בתאונות הממשלתיים.

 

ארז קיטה, מנכ"ל "אור ירוק", אמר אתמול כי "נוכחות משטרתית בכבישים מונעת עבירות תנועה ומצילה חיים. אנו רואים את ניצני ההשפעה של תוספת הניידות בבלימה בעלייה במספר ההרוגים בכבישים בין־עירוניים. אם התעצמות זו לא תימשך, לא ניתן יהיה להבטיח כי מגמת הבלימה תימשך גם ב־2018".

 

סיבת הדו"ח - שינוי השנה לעומת אשתקד

  • מהירות מופרזת - 134%+
  • עבירות חנייה - 8%+
  • שימוש בסלולרי - 33%+
  • תקינות משאיות - 30%+
  • אי מתן זכות קדימה - 61%+
  • רמזור (באמצעות מצלמות א3) - 31%-
  • נהיגה בנתיבי תחבורה ציבוריים - 14%-
  • רכיבה שלא כחוק על אופניים חשמליים - 80%+
  • נהיגה בשכרות - 4%-
  • סך הכל - 38%+

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
המשטרה פחות אוכפת - חציית צומת באור אדום
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים