שתף קטע נבחר

פורד פוקוס איבדה חמישית מערכה במהלך 2017

בדיקת ירידת ערך מכוניות משומשות בשנה האחרונה העלתה כי פורד פוקוס הפסידה 21 אלף שקלים, כחמישית מערכה בחודש ינואר 2017. שומרי הערך הטובים ביותר: רכבי הפנאי מיצובישי אאוטלנדר וקיה ספורטאז'

פורד פוקוס היא המכונית המשפחתית שאיבדה הכי הרבה מערכה בשנה החולפת, בזמן שרכבי הפנאי מיצובישי אאוטלנדר וקיה ספורטאז' שמרו טוב במיוחד על ערכם. כך עולה מנתוני מחירון השמאי לוי יצחק למכוניות משומשות בנות שלוש שנים, שהגיעו לידי "ממון".

 

פורד פוקוס - איבדה הכי הרבה מערכה ב-2017 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
פורד פוקוס - איבדה הכי הרבה מערכה ב-2017(צילום: רועי צוקרמן)

 

ערכה של פורד פוקוס 1.6 ליטר מודל 2015 עמד במחירון ינואר 2017 על 95 אלף שקלים (לפני הפחתות והתאמות), ועומד כיום על 74 אלף שקלים בלבד. מיצובישי אאוטלנדר (שבעה מושבים) עם מנוע 2.0 ליטר לעומת זאת, ירד ב-3,000 שקלים בלבד מ-129 ל-126 אלף שקלים, ירידה זהה לקיה ספורטאז' עם מנוע 1.6 ליטר מאותו שנתון: מ-105 אלף שקלים ל-102 אלף.

 

יש לציין כי המחירים שבהם מתבצעות עסקאות המכירה נמוכים בדרך כלל מנתון המחירון, המשמש בשנים האחרונות בעיקר כבסיס למשא ומתן בין המוכר לקונה. עם זאת, הפיצוי שמעניקה חברת הביטוח לנהגים שרכבם נגנב או נפגע בתאונה למשל, צמוד כמעט תמיד למחירון לוי יצחק.

 

הפוקוס, האאוטלנדר והספורטאז' הם מקרי קצה, אך מייצגים את השינויים העוברים בשנים האחרונות על העדפות הנהגים בישראל ובעולם, עם זינוק בפופולאריות של רכבי פנאי וכביש-שטח גבוהים. אפילו משפחתיות יפניות כמו מלכת השוק במיל' מאזדה 3 עם מנוע 1.6 ליטר וטויוטה קורולה עם מנוע דומה, איבדו במהלך השנה האחרונה 11.3% ו־9.5% בהתאמה. גם המשפחתית סקודה אוקטביה, הפופולארית היום מאי-פעם בטבלאות המכירות, איבדה 12.7% מערכה. בולטת לטובה מבחינה זו טויוטה פריוס ההיברידית, שמציגה ירידה צנועה של 5.4% בלבד.

 

לעומת המשפחתיות, שיעור אובדן הערך של הג'יפונים נמוך יותר. מלבד האאוטלנדר והספורטאז', בולטים מאזדה CX5 עם ירידה של 6.8%, ניסאן קשקאי עם 7.4%, סוזוקי קרוסאובר עם 8.2% ויונדאי טוסון עם 9%. אך לא תמיד מצליחים כלי רכב אלה למנוע אובדן ערך גבוה. קחו למשל את שברולט טראקס הבולט מבחינה זו לרעה, עם ירידת ערך שנתית של 16.7%. את אובדן הערך הקיצוני של שברולט מבטא בבירור אופל מוקה הזהה לטראקס, שאיבד "רק"  10.2%. ניסאן ג'וק, להיט מכירות אדיר בעבר, ממשיך לאבד פופולאריות עם ירידת ערך גבוהה של 13.3%, כאשר דווקא רנו קפצ'ור מאבד רק 9.2% במחירון.

 

בהקשר זה מעניין לגלות כי רכבי פנאי יוקרתיים של מותגי פרמיום, הנרכשים כחדשים במחיר גבוה משמעותית מאחיהם ה"עממיים" יותר, מאבדים ערך בקצב גבוה יותר. אודי Q5 בנזין איבד למשל בשנה האחרונה כמעט חמישית מערכו (19.4%). אך גם כאן המגמה אינה אחידה ולקסוס NX ההיברידי למשל איבד רק כמחצית מכך (9.6%). ומעל כולם ממשיך להתבלט רכב הכביש-שטח טויוטה לנד-קרוזר, שלמרות מחיר גבוה מ-300 אלף שקלים איבד רק 3.3% בשנה האחרונה. בפועל הוא אחד מכלי הרכב הבודדים בשוק שנמכר כיום מעל למחיר מחירון, בעיקר כאשר מדובר בשנתונים ישנים הרבה יותר.

.

מבין הקטנות איבדה קיה פיקנטו 10% מערכה, שיעור גבוה מבעבר, ועדיין פחות מטויוטה יאריס (10.7%-) וסוזוקי סוויפט (17.8%-). יונדאי i10 איבדה רק 8.8% מערכה.

 

"הירידות במחירון בשנה האחרונה היו גבוהות מבשנים עברו", אמר אתמול תומר דותן, מנכ"ל משותף ברשת הטרייד-אין "אוטודיל", רשת המשומשות הרשמית של קבוצת פולקסווגן, פיאט, אלפא רומיאו וג'יפ. "2017 הייתה השנה השנייה הכי טובה במכירות רכב חדש בארץ אי-פעם, ותמיד כשמוכרים הרבה מכוניות חדשות שוק המשומשות סובל. ג'יפונים ממשיכים להיות הסחורה המבוקשת במגרשים, בכל רמות המחיר. גם מכוניות קטנות הולכות טוב. בכל הקבוצות, דגמים שנפוצים במכירות אפס קילומטר של חברות הליסינג סובלים במחיר במודלים המתקדמים.

 

"בשנה האחרונה הורגשה גם עלייה בשיעור המימון לעסקאות, 40% מהן כוללות הלוואה לרכישת רכב, בשיעור ממוצע של 70%. המימון והאחריות שמקבלים הקונים ברשתות המשומשות הם אחת הסיבות לקושי של נהגים למכור כיום לבד את הרכב המשומש שבבעלותם", הוסיף דותן.

 

יעקב דיין, מנכ"ל רשת הטרייד-אין "טריידמוביל", רשת המשומשות הרשמית של יבואני קיה, פיז'ו, סיטרואן, סובארו וסוזוקי, אומר ש"הייתה שנה טובה בשוק היד השנייה מבחינת ביקושים, אבל המחירים המשיכו כהרגלם לרדת. אנשים פונים לרכוש מכוניות במסלולי האפס ק"מ וזה השפיע על הערך של מכוניות משומשות מדגמי 2017, 2016 ו-2015, כי במחיר של רכב משומש בן שנה קונים אפס ק"מ חדש.

 

פיז'ו וסיטרואן נהנו מימי מלאי נמוכים מבעבר, דגמי קיה מבוקשים, וגם סוזוקי. יש גם עלייה בביקוש להיברידיות, שבעבר עמדו במגרשים לא מעט ימים והיום נמכרות בקצב כמעט זהה לזה של דגמי בנזין מקבילים. בולטת גם עלייה גדולה בשיעור עסקאות הטרייד-אין. ב-58% מהעסקאות שבהן מכרנו רכב משומש קנינו מהרוכשים את רכבם המשומש. גם אצל היבואנים יש עלייה, שם כ-35%־30% מעסקאות הרכישה של רכב חדש כוללים רכישת רכב משומש מהלקוח".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
פורד פוקוס 2015 - איבדה הכי הרבה ערך ב-2017
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים