שתף קטע נבחר

התאונה האוטונומית של אובר: כשל טכנולוגי ברור

כעת כבר ברור כי בניגוד גמור להצהרות קודמות, התאונה הקטלנית של אובר יכולה וצריכה הייתה להימנע. לא רק שהיה כנראה כשל חמור במערכות הזיהוי, אלא שנהג אנושי היה עשוי למנוע את מותה של הולכת הרגל

התאונה הקטלנית הייתה בלתי נמנעת, ולא משנה אם בהגה הוולוו XC90 היה אוחז נהג, או שהמכונית הייתה מתנהלת במצב אוטונומי. כך הצהירו בכירי משטרת טמפה, אריזונה, לאחר התאונה קטלנית ראשונה שבה נהרגה הולכת רגל מפגיעת רכב שנסע במצב אוטונומי לחלוטין, ללא מגע יד אדם. ההצהרה הזאת ספגה מייד ביקורת חריפה על חוסר רגישות, וכעת גם נתפסת כפזיזה ומנותקת מהמציאות. חוקרי תאונות אמריקנים שצפו בסרטון התאונה משוכנעים כי נהג אנושי היה עשוי להגיב בזמן ולמנוע את מותה של הולכת הרגל, ואילו מומחי טכנולוגיה טוענים כי חיישני הוולוו היו אמורים לזהות את איליין הרצברג, שחצתה את הכביש לרוחבו, למרות החשכה - כך מדווחת סוכנות "בלומברג".

 

טרגדיה: מכונית אוטונומית של אובר הרגה הולכת רגל

מכונית אוטונומית הרגה הולכת רגל, וזה לא נראה טוב

 

התאונה הקטלנית. המכונית והנהגת יכלו - והיו צריכות - למנוע אותה:

 

יצרניות הרכב בוחנות את התאונה האוטונומית

 

בסרט הווידאו ששחררה משטרת טמפה נראית הרצברג חוצה את הכביש הרחב בהליכה איטית, וגם בעדשת מצלמה רגילה, שעשויה לזהות פחות משתנים מעין אדם, נראית הרצברג במשך מספר שניות כשהיא צועדת לרוחב הכביש, מול חרטום הוולוו המתקרבת. לדברי המשטרה, הוולוו לא ניסתה כלל להתחמק או להאט עד הפגיעה, וכך גם העידה נהגת הניסוי שישבה ברכב, רפאלה ווסקז, שהייתה אמורה להתערב כדי למנוע את התאונה. לדברי זכארי מור, חוקר תאונות מנוסה, נהג ממוצע היה מזהה את הסכנה, מגיב ומפעיל את בלמי הרכב - והיה מצליח לעצור במרחק של כ-2.5 מטרים מהרצברג וכך למנוע את הפגיעה בה.

 

רכב אובר שדרס למוות רוכבת אופניים באריזונה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

תאונה חברת אובר באריזונה ()
 

בראיינט ווקר סמית', פרופסור למשפט באוניברסיטת דרום קרוליינה, המתמחה בנושא מכוניות אוטונומיות, אמר כי מערכות הרדאר והלידאר של הוולוו-אובר היו אמורות לזהות ללא בעיה את הולכת הרגל. לדבריו, אומנם סרטון התאונה אינו מבהיר לחלוטין מדוע אירעה התאונה, אך יש להניח כי שני גורמים אחראים לתוצאות הטרגיות - כישלון המערכות הטכנולוגיות של החברה והיעדר תשומת הלב של נהגת המבחן ברכב. יש להזכיר כי בכל משך התיעוד ניכר שנהגת הניסוי מביטה בעיקר מטה וכי היא אינה ערנית למתרחש.

 

לדברי מייק רמזי, חוקר תאונות המתמחה ברכב אוטונומי, על אובר להסביר מה בדיוק קרה על הכביש החשוך. "יש שתי אפשרויות", הוא אומר. "החיישנים כשלו בזיהוי הולכת הרגל, או שתוכנת המחשב, שאמורה להחליט כיצד לפעול כשהיא מזהה עצמים, קבעה בטעות כי מדובר בעצם שאין צורך לעצור עבורו (או להתחמק ממנו)".

 

כפי שדווח ב"בלומברג" ולפי אנשי מקצוע נוספים, המערכת המותקנת על מכוניות הוולוו XC90, שמשתתפות בניסוי האוטונומי של אובר, כוללת רדאר, מצלמות שונות ולידאר העושה שימוש בלייזר. כל אלה אמורים לזהות עצמים הנקרים בדרכה של המכונית, והם אמורים לכסות את כל השטח סביב הרכב. רמזי טוען כי מערכת הלידאר של אובר אמורה לזהות הולכי רגל ממרחק של 100 מטרים גם בחשכה מלאה, ולמעשה היא עובדת טוב יותר בתנאים אלה מאשר באור יום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
תגובת נהגת הניסוי להולכת הרגל. מאוחר מדי
צילום: AP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים