שתף קטע נבחר

הכרמלית חוזרת: לא נגישה לנכים, לא בשבת

לאחר כשנה וחצי של שיפוצי תחנות ורכש מערכים חדשים, חוזרת הכרמלית המיתולוגית לפעולה. עדיין בלי נגישות ראויה לנכים ובניגוד לשאר התחבורה הציבורית בחיפה, לא בסופי שבוע

הכרמלית החדשה תושק מחר (ה') בחיפה, ולאחר מכן תחל בתקופת הרצה של חודש שבה הנסיעה תהיה בחינם. עם סיום תקופת ההרצה תהפוך הכרמלית לחלק ממערך התחבורה הציבורית בעיר מבחינת משתמשי "רב-קו", שיוכלו להשתמש בה בחינם כחלק מנסיעה שלמה, בפרק זמן של 90 דקות מתיקוף הכרטיס בתחבורה העירונית. פעילות הכרמלית הופסקה בחודש פברואר אשתקד לאחר ששריפה כילתה את אחד המערכים, וגרמה נזק כבד למערכת כולה.

 

הכרמלית היום ואז:

כרמלית (ראובן כהן, עיריית חיפה)
(ראובן כהן, עיריית חיפה)

 

במסגרת עבודות השיקום נרכשו שני מערכים חדשים, שכן מאחר והמערכים תלויים זה בזה, לא ניתן לרכוש רק אחד ולהשאיר את הישן במקביל. בנוסף הוחלפו הכבל המרכזי אליו מחוברים המערכים ומערכות אלקטרוניות רבות שניזוקו בשריפה, לצד עבודות ניקיון נרחבות ושיפוצים בשש התחנות.

 

המערכת החדשה נבנתה על ידי התאגיד השוויצרי, "גאראוונטה-דופלמאייר". בכל זוג קרונות (מערך) יש 96 מקומות ישיבה ו-168 מקומות עמידה - 264 נוסעים בסך הכל בכל מערך. יש מתקני הסעה לאופניים ובשל השריפה ודרישות מכבי האש, הותקנה מערכת כיבוי אש בתוך קרונות הנוסעים כמו גם במנהרה ובתחנות.

 

בתחנות המשופצות הותקנו מסכים ובהם מידע על זמן הגעת הרכבת, זמני הגעה של תחבורה ציבורית משיקה - אוטובוסים, מטרונית ורכבת - וכן מערכת כריזה שתספק מידע בעברית, ערבית ואנגלית. עם זאת יש לציין כי למרות השיפוצים, הכרמלית עדיין לא תהיה נגישה לנכים.

 

כמו בעבר, רכבות ייצאו חמש פעמים בשעה והנסיעה מהכרמל לעיר (ולכיוון השני) תארך כ-10 דקות. הרכבות יעצרו בשש תחנות - גן האם בכרמל, גולומב הסמוכה לבית החולים בני ציון, מסדה בהדר עליון, הנביאים בהדר, סולל בונה וכיכר פריז בעיר התחתית.

 

שעות הפעילות יהיו בימי חול החל מ-06:00 ועד חצות. למרות שבחיפה פועלת תחבורה ציבורית גם בשבת, הכרמלית תפסיק את פעולתה בימי שישי ב-15:00 ותשוב לפעול רק כשעה לאחר צאת השבת. חלק מהתושבים הציעו בתקופה האחרונה למועמדים המתמודדים לראשות העיר, להצהיר כי יפעלו להפעלת הכרמלית גם בשבת.

 

לקראת ההפעלה המחודשת עברו המערכים סדרת בדיקות, שנועדו לבחון את רמת תקינותן של המערכות לגילוי וכיבוי האש המותקנות בהם. את הבדיקות ביצעו אנשי מעבדת בטיחות מגרמניה והן כללו מספר ניסויים אשר דימו היווצרות עשן בטמפרטורה גבוהה בתוך חלל קרונות הנוסעים, ובדיקת משך הזמן שחולף עד לגילוי העשן ולתחילת הפעלתה של מערכת הכיבוי.

 

מעיריית חיפה נמסר כי הבדיקות שערכו אנשי המעבדה עברו בהצלחה רבה וכי העשן זוהה בתוך פחות מ-60 שניות, המהוות את התקן האירופאי למדד זה. עם גילוי העשן, מופעלת מערכת הכיבוי, אשר ממלאה את חלל הקרון בערפל - חלקיקי מים בלחץ גבוה במיוחד, המנמיכים את עוצמת האש ואת נפח הגזים הנפלטים בזמן שריפה, ובכך מפחיתים באופן ניכר את מידת הסכנה הנשקפת לחיי הנוסעים.

 

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, אמר כי הכרמלית חסרה לציבור גדול של משתמשים. "עם השלמת המשימה, ייהנה ציבור הנוסעים מכלי תחבורה ציבורית חדשני, משוכלל ובטוח יותר, אשר יכלול מערכות בטיחות חדישות, שאינן קיימות כיום באף כלי תחבורה ציבורית אחר בארץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים