שתף קטע נבחר

מבחן אוטונומי ראשון ב-EuroNCAP: האדם מנצח מכונה

מבחן שערך ארגון הבטיחות המוערך לרשימה ארוכה של מכוניות עם מערכות סיוע לנהיגה ויכולות אוטונומיות שונות, העלה כי אנחנו עוד לא שם. בניגוד למרבית משתתפי סקר בנושא, מבחן שנערך הוכיח כי המערכות עדיין לא בשלות כדי להחליף נהג בשר ודם

לא פחות מ-70% ממשתתפי סקר שערך ה-EuroNCAP מאמינים כי כבר היום ניתן לנסוע במכונית שיכולה לנהוג עצמאית. לדברי ארגון הבטיחות המוערך והחשוב בעולם, אותו אחד שמבחני הריסוק שלו משפיעים ישירות על רמת הבטיחות במכונית בה אתם נוהגים, תוצאות הסקר מלמדות על הפער בין האמונה ביכולת המערכות לבין יכולתן האמיתית.

 

בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירת מרחק ()
בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירת מרחק

 

במבחן יכולת אוטונומית ראשון שערך הארגון השתתפו מספר מכוניות, חלקן יוקרתיות ובעלות מערכות - נהיגה אוטונומיות - הנחשבות למתקדמות מסוגן בתעשייה כיום. אודי A6, ב.מ.וו סדרה 5, וולוו V60, טויוטה קורולה, טסלה מודל S, יונדאי נקסו, מרצדס C קלאס, ניסאן ליף, פורד פוקוס ו-DS7 מבית סיטרואן. המערכות שנבחנו כללו בעיקר בקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על נתיב. 

 

עורכי המבחן ציינו כי נרשם הבדל בין המכוניות השונות בכל הנוגע למערכות השומרות על מהירות נסיעה ומרחק קבוע מראש מהרכב שלפנים. במקרה של ב.מ.וו ו-DS ציינו ב-NCAP כי המערכות תמכו (בנהג) באופן צנוע, כשהן מותירות את הנהג בשליטה על הפעולות. בשאר המכוניות שבמבחן (למעט טסלה) נמצא כי היצרניות השיגו איזון ראוי בין שליטת-נהג ותמיכה מערכת הבטיחות, אך בטסלה המצב שונה. לדבריהם, במכונית החשמלית האמריקאית שעמדה לא פעם במרכז דיונים נוקבים אודות עתיד הרכב האוטונומי, יש סכנה להשענות-יתר של הנהג על המערכת התומכת.

 

הביקורת על טסלה המשיכה גם במבחן ההיגוי (האוטונומי) שנערך בתנאים שונים שבדקו שינוי כיוון מהיר, במהלך שמירה אוטונומית על נתיב. החשמלית היוקרתית מנעה מהנהג להתחמק, אלא כאשר הפעיל כוח ניכר על ההגה. שאר המכוניות שבמבחן אפשרו זאת כשהן בשיוט.

 

אך במבחן הקשה מכולם המדמה תנאים מורכבים יומיומיים, נכשלו כל המכוניות. במבחן אותו מכנים ב-NCAP בשם Cut-in, cut-out, נדרשת מערכת השיוט האדפטיבי להתאים עצמה לשינויים מהירים לפני המכונית. למשל כאשר רכב משתלב לפניה מנתיב צדי, פעולה הדורשת ממנה ולהתאים את מהירות הנסיעה, או כאשר רכב שלפניה סוטה לפתע כדי להמנע מתאונה, ומותיר לה מעט זמן כדי להתאים את המהירות - ולבלום בחוזקה - לפני הרכב העומד שלפנים. "אף אחת מהמערכות לא הצליחה לסייע ותאונות יכולות להמנע (במצבים כאלה) רק אם הנהג היה עירני מספיק כדי לבלום ולסטות בעזרת ההגה במהירות", דבר ה-NCAP.

 

ב-NCAP סיכמו את המבחן בדרך המקובלת על הארגון, כאשר הם מבהירים ליצרניות כי יש לשפר את פעולת מערכות הבטיחות המתקדמות, אך גם הבהירו כי - לפחות בינתיים - על הנהג להמנע מלבטוח בהן יתר על המידה. "אף מכונית בשוק הרכב כיום אינה מציעה יכולות אוטונומיות מלאות, ולמרות שהן מעניקות יכולות תמיכה בנהיגה, אין לייחס להן "נהיגה אוטונומית", אמרו. עורכי המבחן כן ציינו כי "כאשר משתמשים בהן כהלכה, טכנולגיית המערכות יכולה לסייע לנהג לשמור על מרחק בטוח, מהירות ונתיב, אך אין להשתמש בהן במצבים להם הן לא נועדו ואין לבטוח בהן כאלטרנטיבה לנהיגה בטוחה, זהירה ומוקפדת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מערכת הבטיחות - סורקת את השטח
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים