yed300250
הכי מטוקבקות
    |
    חדשות • 02.04.2023
    המחאה לא עוצרת
    מי שחשב שהשהיית החקיקה תוביל להיחלשות גל המחאה ‑ הוכח אמש כטועה. מי שהאמין שהחגים והימים הלאומיים שבפתח ירגיעו את ההמונים ברחובות ‑ התבדה. יותר מ־225 אלף מפגינים יצאו למחות נגד המהפכה המשפטית. כתובות "כהנא חי" רוססו בתל־אביב, שלושה פעילי ימין נעצרו בבית־שאן בחשד שביקשו לפגוע במפגינים. גם בגזרת גלנט לא שקט: שר הביטחון צפוי להתנצל ולהישאר בתפקידו, בכירים בליכוד מבטיחים - "נסגור איתו חשבון"
    כתבי 'ידיעות אחרונות'

    ברקע הניסיונות להידברות בין המפלגות בבית הנשיא: גל המחאה אינו דועך. בשבת ה־13 ברציפות מחו מאות אלפי ישראלים בכל רחבי המדינה נגד המהפכה המשפטית. בהפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל־אביב השתתפו על־פי הערכה 175 אלף מפגינים. ההערכה היא כי יותר מ־225 אלף משתתפו נטלו חלק בכל ההפגנות השבת.

     

    עוד לפני תחילת ההפגנה המרכזית בתל אביב, כבר מחו רבים בהפגנות קטנות יותר ברחבי הארץ. כ־4,000 הפגינו בצומת כרכור נגד המהפכה המשפטית. גם בצומת העוגן, ברמת השרון, בצומת גומא שליד קריית שמונה, בערד, ברחובות, בבאר שבע, בירושלים ובחיפה מחו נגד התוכנית של נתניהו ולוין, והחשש שהחקיקה תתחדש עם חזרת הכנסת מפגרה, בסוף החודש הנוכחי.

    ההערכות מצביעות על כך שכ־175 אלף בני אדם הפגינו בתל אביב, בחיפה כ־20 אלף בני אדם, בנתניה כ־13 אלף בני אדם ובהרצליה כ־5,000.

    כ־300 מפגינים ירדו לאיילון וחסמו אותו לאחר ההפגנה. השוטרים עשו שימוש במכת"זית במטרה לפזרם.

     

    האירועים הבולטים סביב המחאה בתל־אביב היו ריסוס כתובות "כהנא חי" על קיר וחלון תצוגה של המרכז הגאה בשרונה, בעקבותיו המשטרה פתחה בחקירת נסיבות האירוע. באגודה למען הלהט"ב הגיבו לכתובות "כהנא חי", ואמרו: "זו נורת אזהרה מהדהדת למקרה האלימות הבא נגד להט"ב. הלהט"בופוביה כבר משתוללת בשטח ואנחנו רואים אותה ברחובות. זו חובתה של הממשלה לגנות את השנאה הזאת ולפעול לפני שיהיה מאוחר כדי להבטיח ביטחון אישי מלא לחברי וחברות הקהילה הגאה".

     

     

    בהפגנות בת"א עצרה המשטרה שלושה חשודים, שהיו בתוך קהל המפגינים בקפלן, שברשותם נמצאו כלי תקיפה וגז פלפל שאיתם תכננו לתקוף מפגינים, השלושה הועברו לחקירה בתחנת לב תל אביב.

    במקביל, לצומת כרכור הגיעו עם צאת השבת עשרות פעילי ימין עם דגלי ליכוד, והם עמדו בנפרד מהמפגינים נגד המהפכה המשפטית, כשהמשטרה מאבטחת את המוחים משני המחנות. במקום התפתחו עימותים בין נהגים למפגינים בצומת.

     

    חמישה תושבי בית שאן זומנו לחקירה בתחנת המשטרה בעיר, בחשד שאיימו ופגעו במפגינים נגד ההפיכה המשטרית במחאות שהתקיימו בשבועות האחרונים בצומת עין הנציב שבצפון. אחד החשודים איים ברשתות החברתיות כי "אם צריך, אני אבוא לדרוס אותם".

     

    אלפים הפגינו בצומת חורב בחיפה, כשהם מניפים דגלי ישראל וגאווה, ונושאים שלטים. אלפי צועדים יצאו ממרכז הכרמל לאורך שדרות מוריה בדרכם למוקד ההפגנה. על השלטים שנשאו נכתב, בין השאר, "ישראל היא לא דיקטטורה", "מאפיה", ו"תחוקק עד מחר, אתה נבצר". בנס ציונה ליוותה תזמורת המחאה את ההפגנה ברחובות העיר.

     

    פרופ' אבינועם שירן מהמרכז הרפואי כרמל, ששכל את בנו במלחמת לבנון השנייה, אמר על הבמה בהפגנה בחיפה: "לדניאל היו עיניים כחולות ושיער בהיר. הוא אהב את גולני והרגיש בבית. חבריו היו מכל קצוות תבל. כשחבריו בכו יחד סביב הקבר הטרי של דניאל, לא התרשמתי שהמוצא משנה. חבל שפוליטיקאים מפרידים ומשסים בין מזרחיים לאשכנזים. אני פועל לאיחוד למען המטופלים והצוות הרפואי. הייתי מצפה שגם הפוליטיקאים ינהגו כך. שלטון כזה לוקח אותנו למקום שאף דמוקרטיה לא חזרה ממנו בשלום. לא בשביל מדינה כזו דניאל וחבריו מסרו את נפשם".

     

    גלנט צפוי להתנצל אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, נראה ששר הביטחון יואב גלנט ניצל מפיטורים. ההבנה המסתמנת היא שגלנט יפרסם התנצלות על העיתוי שבו נעשתה ההצהרה שלו: בזמן שנתניהו נמצא בביקור מדיני בחו"ל. לא ברור עדיין מתי זה יקרה אך יתכן שאפילו היום. גלנט מתכוון להגיע לישיבת הממשלה. מי שמתווך בין הצדדים הוא, בין השאר, יו"ר ש"ס אריה דרעי.

    בכירים בליכוד אמרו במהלך סוף השבוע, כי נתניהו החליט למעשה להשאיר את גלנט בתפקידו אולם הוא דורש ממנו התנצלות פומבית כדי להחזיר את האמון בין שני הצדדים. נתניהו גם דורש כי גלנט יתפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורווגי. גורם בליכוד טען, כי בצמרת הליכוד ישנה תמימות דעים כי נתניהו שגה בהחלטה לפטר את גלנט אולם הוא נמצא בדילמה בגלל לחצים שמופעלים עליו מכיוון סביבתו הקרובה ביותר. לפי גורם בליכוד, גלנט מוכן להתנצל על העיתוי, אך לא על המהות והתוכן.

    שר בכיר בליכוד אומר שלסיפור עוד יהיו המשכים: "גלנט אולי לא יפוטר עכשיו אבל יסגרו איתו חשבון בהמשך".

     

    הנשיא מקווה לבנות אמון הנשיא ימשיך השבוע בשיחות עם נציגי הסיעות כדי להגיע לפשרה ברפורמה המשפטית. עד לרגע זה אין עוד הסכמה על מנגנון שיחות. בסביבת הנשיא שמעו בדאגה אמירות של גורמים שמעורבים בשיחות שטענו שהמו"מ מת עוד לפני שהתחיל. הנשיא לא מקבל את הגישה הזאת ואם הפוליטיקאים רוצים להכשיל את המגעים הוא לא יאפשר זאת ויעשה את כל המאמצים שהשיחות יבשילו. הנשיא מאמין שיש כאן הזדמנות היסטורית להגיע לתשתית לחוקה. המטרה הראשונה שהציב לעצמו היא לשקם האמון בין הצדדים.

     

    כתבו: אדם קוטב, רועי רובינשטיין, לירן תמרי, איתן גליקמן, רענן בן צור, איתמר אייכנר, יובל קרני, אילנה קוריאל, איתן גליקמן, לירן לוי, מאיר תורג'מן, ליאור אל־חי, נינה פוקס

     

    yed660100