yed300250
הכי מטוקבקות
    זמנים מודרנים  • 02.05.2023
    התקשרו לאריאלה
    נתקעתם בסבך הבירוקרטיה הרפואית? כתבתנו תנסה לעזור לכם. והפעם: האם עובדים זרים יכולים לתרום דם בישראל?
    אריאלה איילון

    הפנייה של יפה: "בגלל מצבו הרפואי והסיעודי של בעלי, הוא נעזר בעובד זר שגר איתנו כמעט ארבע שנים וכבר הפך לחלק מהמשפחה. כשסיפרנו לו שהאחיין שלי מועמד לעבור ניתוח גדול, הוא מיד התנדב לתרום דם עבורו. הוא פנה לאחד מסניפי מד"א, ושם, כך הוא אמר לנו בצער, דחו את בקשתו מאחר שהוא במעמד של עובד זר. אני פונה למדור שלך רק כדי לוודא שהתשובה שקיבל אכן נובעת ממעמדו, או מסיבה אחרת? נבקש לא לפרסם את שם המשפחה שלנו או את שמו של העובד".

     

    על מה התרגזנו? הפעם על מעסיקיו של העובד, שיכלו פשוט להתקשר למוקד מד"א ולקבל מידע מקדים שהיה כנראה מונע את המקרה, וגם מיהרו לחשוד בגזענות אף שלא היו במקום ואינם יודעים בדיוק מה נאמר שם. יש לציין כי למעט במקרה שהחוק מחייב זאת, המדור אינו עונה לפונים אנונימיים, אך הפעם חרגנו מכיוון שהמידע חיוני לכלל אוכלוסיית העובדים הזרים ולמעסיקים שלהם.

     

    למי פנינו? למד"א, משם נמסר: "באשר לתרומת דם, אין כל הבדל בנהלים בין אם מדובר באזרח ותיק של המדינה, בעולה חדש, בעובד זר ועוד – כל עוד הוא עומד בקריטריונים שנקבעו על ידי משרד הבריאות. חבל רק שהוא אינו מוכן להזדהות כי אחרי שהיה אומר מאיזו מדינה הגיע לארץ, היינו שמחים לעדכן אותו בקריטריונים ובפרוטוקול המקדים לתרומה שרלוונטיים ליוצאי המדינה שלו".

     

    הערת המערכת: ממליצה לברר אם יש בכלל צורך בתרומות דם לפני ניתוחים.

     

     

    הפנייה של דינה תורג'מן: "אני סובלת ממחלות שונות: יתר לחץ דם, פיברומיאלגיה, בעיות שמיעה ועוד. במשך השנים החליפו לי פעם אחר פעם את הטיפולים התרופתיים, וכפי שאיבחן רופא המשפחה שלי, לא חל כל שיפור במצבי. לכן הוא המליץ לי כמוצא אחרון על טיפול בתא לחץ. הבקשה נשלחה אבל לא נענתה. אני לא יודעת למה סירבו לאשר לי את הטיפול הזה".

     

    על מה התרגזנו? על רופא המשפחה, שבהינף מקלדת, ובלי שבכלל טרח לברר מהן התוויות הסל לטיפול המדובר, השלה ואיכזב את המטופלת פעמיים: כשלא אמר לה לאיזו ממחלותיה יכול לסייע תא הלחץ, ושיכול להיות שבקשתה לא תאושר.

     

    למי פנינו? למשרד הבריאות, משם נמסר: "על פי הפנייה לא ניתן לדעת מהי ההתוויה המדויקת שלשמה הוגשה הבקשה. בכל מקרה, הטיפול בתא לחץ אינו נחשב למקובל במקרים של יתר לחץ דם ובעיות נוירולוגיות. ככלל, הטיפול במימון הקופות נכלל בסל הבריאות להתוויות שמפורטות בחוזר מינהל הרפואה, אותו ניתן למצוא באתר משרד הבריאות".

     

    מנעו מכם תרופות חדשות? הרופא שאליו הופניתם אינו זמין? אף אחד לא אומר לכם מה הזכויות שלכם? אריאלה איילון, כתבת הבריאות שלנו, תנסה לעזור גם לכם. שלחו פרטים מלאים לאימייל:

    Ariela-a@yedioth.co.il, או התקשרו: 5152806־03

     


    פרסום ראשון: 02.05.23 , 17:38
    yed660100