שתף קטע נבחר

בייבי בת 30

לפני 30 שנה בדיוק פורסם הסרט ריקוד מושחת והפך לקלאסיקה, בימים אלו, לצד החגיגות הפכה עלילת הסיפור, רלוונטית מתמיד

בשנת 1987 יצא הסרט 'ריקוד מושחת' והפך מהר מאוד לקלאסיקה שנגעה כמעט בכל סוגיה שהייתה באותם ימים בוערת. בשבוע הבא, שלושים שנים אחרי, יוקרן הסרט בבתי קולנוע נבחרים ברחבי ארה"ב וכולנו נוכל לחזור לסיפורם של בייבי וג'וני.

 

הסיפור התרחש בשנות השישים באפ-סטייט ניו יורק, באתר נופש יוקרתי בשם "ברואנס' שרק בשנת 2012 נשרף כליל. הסרט חזר בחודשים האחרונים לכותרות לא רק בגלל שהוא כבר סוגר 30 אלא בעקבות השיח שעורר כבר אז בכל הקשור בהפלות.

בסרט נראית אחת הרקדניות, פאני, מגלה שהיא בהריון לא רצוי ומתקשה לממן הפלה. בהיעדר ביטוח מתאים וחוק שמתיר את ההליך היא מוצאת את עצמה ללא פתרון. כך נאלצת הרקדנית לעבור הליך לא בטוח ולא תקין, כפי שמוצג בסרט. האיגוד למען היתר הפלות בארה"ב טען שבעוד שהסרט לימד את כולנו על חשיבות הפתרון למשבר הרפואה הציבורית והפלות בלתי חוקיות של שנות השישים, יש לא מעט בעיות שרלוונטיות לרפואת נשים גם היום. כמו פאני בסרט, הם אמרו, נשים רבות עדיין מתקשות לממן את הביטוח הרופאי שלהן ונאלצות לעבור טיפולים והליכים רפואיים עם הלוואות וקשיים.

 

הנשיא טראמפ חותם על הצו. השבוע בוושינגטון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הנשיא טראמפ חותם על הצו. השבוע בוושינגטון(צילום: AFP)

 

השיח רלוונטי מאי פעם, בעיקר בגלל שגם חוקי ההפלה בארה"ב מוטלים לפתע בספק. יומיים לאחר שיותר מ-3 מיליון נשים ב-300 ערים שונות במדינה מחו נגד אפליית נשים, ובין היתר הגנו על זכותן להפלה, הנשיא החדש חתם ביום שני על צו נשיאותי האוסר מימון אמריקני עבור ארגונים בינלאומיים שתומכים בהפלות או מקדמים את ביצוען. ההגבלות שעליהן חתם טראמפ אוסרות על ארגונים זרים שאינם ממשלתיים ונמצאים מחוץ לארה"ב, אך מקבלים סיוע כספי אמריקני, לבצע או לתמוך בהפלות, אפילו על ידי הענקת מידע, ייעוץ או הפניות בנושא. כך, הארגונים הללו מנועים גם מקידום פומבי של הפלות. "הנשיא הבהיר כבר שהוא נגד הפלות. הוא רוצה לתמוך בכל האמריקנים, לרבות אלו שטרם נולדו", אמר דובר הבית הלבן, שון ספייסר לאחר החתימה על הצו. "החזרת המדיניות הזו לא רק מהדהדת את הערכים האלו, אלא גם מכבדת את כספם של משלמי המסים". הצו, אגב, נחתם בדיוק 44 שנים אחרי הפסיקה ההיסטורית של "רו נגד וייד" שהתירה לראשונה הפלות בשנת 1973.

 

נראה שהעלילה הקשה מאותו סרט, מהדהדת עכשיו במוחם של רבים מהמתגייסים בימים אלו לפעול כנגד ההחלטה שהגיע מוקדם ממה שכולם צפו. הצו המנהלתי החדש הגביר את החשש בקרב ארגוני זכויות נשים ותכנון משפחה בארה"ב. "הצו הוא מתקפה ברורה הן נגד שירותי הבריאות והן נגד חופש הביטוי", טענו מהאגודה האמריקנית לזכויות האזרח. "הנשים הפגיעות ביותר בעולם יסבלו באופן ישיר כתוצאה מהמדיניות הזו", אמרה ססיל ריצ'ארדס, נשיאת ארגון Planned Parenthood. ,זו מדיניות שחותרת תחת שנים ארוכות של מאמצים לשפר את בריאותן של הנשים".

 

 

פעילי 'פרו-לייף', הנאבקים נגד הפלות בירכו על הצו הזריז. "יש להכיר באידיאל האוניברסלי שלכל בני האדם יש כבוד וערך שטבוע בהם", כתב טוני פרקינס, העומד בראש הארגון הנוצרי 'הוועדה לחקר המשפחה' "הוא חלק מרכזי בהפיכת אמריקה לגדולה שוב".

 

בחודש מרץ יפרסמו ברשת ABC גרסא חודשת לסרט האהוב. אביגייל ברסלין תהיה בייבי. ניקול שרזינגר תשחק את פאני. על התפקיד היא כמעט ויתרה בגלל התנגדותה הפומבית להתרת הפלות. "כמעט ולא לקחתי את התפקיד", סיפרה, "כי חששתי לקדם את הרעיון לבחור בהפלות".

בסרט המקורי יוקרן כבר ב-29 בינואר בבתי הקולנוע

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מתוך 'ריקוד מושחת'.
צילום: רויטרס
מומלצים