שתף קטע נבחר

שנאה, אהבה וסימני שאלה

בסוף השבוע העולם כולו שמע על צלבי הקרס קישטו את הסאבווי בניו יורק. כיצד הגיבו נוסעי הקרון ומה כדאי לנו ללמוד מזה?

בחודשים האחרונים מאז ימי הבחירות הלא עליזים נולד מושג חדש בארה"ב. לאב טראמפס הייט. שילוב מתחכם שמדבר על אהבה שמנצחת כל שנאה עם עקיצה לנשיא טראמפ שלטענת רבים הפיץ שנאה וזעם.  אז ראינו את המקסיקנים, ההיספנים, המוסלמים ובימים אלו זה מגיע גם אלינו. לא רקהערות אנטישמיות ורמיזות אנטי יהודיות אלא צלבי קרס של ממש מצוירים בגאווה ברכבות הסאבווי של ניו יורק לצד הכיתוב ששולח את היהודים לתנורים.

 

האמת היא שהצלבים המכאיבים הללו שצוירו ברכבות C ורכבת 1 בסוף השבוע לא היו הראשונים. רק בנובמבר האחרון על רכבת B צוירו צלבי קרס ובמקביל הם תועדו גם במקומות אחרים ברחבי העיר וארה"ב כולה. אז ציונו במשטרת ניו יורק שבשנה האחרונה עלה מספרם של פשעי השנאה בלמעלה מ-30%.

אבל בסוף השבוע הזה, עם המתח שרק הולך וגובר באוויר לא רק אנחנו היינו מזועזעים.

 

"למי יש מחטא?". מנקים את הצלבים (צילום: Gregory Locke) (צילום: Gregory Locke)
"למי יש מחטא?". מנקים את הצלבים(צילום: Gregory Locke)

 

"עליתי על ה-1", סיפר אחד הנוסעים,"וראיתי את הסימנים הנאציים האלו בכל מקום על הקרון". איתו תיארו גם אחרים רגעים ארוכים של שקט. ישובים בקרון מעוטר בסימני שנאה רוויים בהיסטוריה ואיש לא ידע כיצד להגיב. לפתע, סיפרו הנוסעים, אחד האנשים שאל בקול רם למי יש מחטא ידיים, הוא טען, הם סיפרו, שבעזרתו יוכלו להסיר את הכתובות. וכך, בקרון הרכבת 1 שנוסעת בקצב מטריד של סופשבוע, ממשעה של שנאה נולד מעשה של אהבה.

"מעולם לא ראיתי כל כך הרבה אנשים שמחפשים מהר בתיקים שלהם מחטא, טישו, ובעיקר דרך לעזור", סיפרה אחת הנוסעות.

 

 

 

הרשת מיהרה להגיב. כנראה שהצלבים על רכבת ציבורית בעיר הליברלית כל כך במדינה החופשית כל כך הצליחו להגיע לעולם כולו ומהר מאוד התפרסמו התמונות מהגרפיטי ברכבת ברחבי העולם. "כנראה שזו אמריקה של טראמפ", טענו, אחרים דווקא סיפרו שהפעולה הזריזה והמחושה של הנוסעים חיזקה וחיממה את ליבם. "זה לא יקרה", טען אחד הנוסעים בקרון, "אנחנו ניו יורקרים עקשנים".

 

המושל קומו מניו יורק מיהר גם הוא להגיב. להודעתו צירף תמונה מרכבת B שבה צויר צלב קרס נוסף מעל תמונת דגל אמריקה. בתמונה ניתן להבחין בכך שמישהו לקח טוש נוסף, סגר את פינות הצלב ויצר ריבוע. בתוכו הוא כתב 'לאב' . "זה מה שאנחנו הניו יורקרים עושים", כתב קומו, "הופכים שנאה לאהבה, ולא נרתעים. לא מוותרים, לא עכשיו ולא אף פעם". לסיום הוסיף את הההאשטאג #TurnHateIntoLove

 

"מקומם של יהודים הוא בתנורים". המסר בקרונות הסאבווי. (צילום: Gregory Locke) (צילום: Gregory Locke)
"מקומם של יהודים הוא בתנורים". המסר בקרונות הסאבווי.(צילום: Gregory Locke)

 

"כחלק מההבטחה שלנו בניו יורק לשנת 2017", הבטיחו בהודעה שפרסמו ממשרדו של קומו, "המושל עומל על השקת כוח מיוחד לחקירת מקרי שנאה ואפליה. ביחידה המיוחדת ישתפו פעולה חברים במשטרת NYPD לצד חברים במחלקה לזכויות אדם במדינת ניו יורק. היחידה תחקור את מקרי השנאה בעיר ותגיע למוסדות נרחבים בכדי לחנך וללמד את חברי הקהילה על שיוויון ועל זכויות".

המילים חזקות, המעשה שעשו נוסעי הקרון על הסאבווי בסוף השבוע מחממם את הלב אבל אנחנו, שחיים כאן, נשארים עם הרבה סימני שאלה.

 

הישראלים בעיר מרגישים בשבועות האחרונים שהם צריכים לתפוס צד, להביע דעה כשהקווים מסביב מטושטשים במיוחד. קובי כהן מאמין שהכתובות בסאבווי מעידות על כך שהגזענים מרימים את ראשם. "יחד עם כל האיומים בארה"ב וההתרעות של מרכזים יהודיים בארה"ב, הבעיה שלנו היא שאנחנו בין הפטיש לסדן. הימין הקיצוני מחבק אותנו כי ישראל מחבקת משום מה אותו. כל האלט רייט שתומכי ימין בישראל חושבים שהם חברים שלנו אל מול גורמים ליברלים, שטוענים שישראל מדינת אפרטהייד ומפנים שנאה כלפי ישראל. אנחנו באמצע. אני חושב שזה מתחיל בנשיא הנבחר שבעצמו לא ייצר צדדים ברורים. הוא הפכפך ועל הדרך ישרוף את המועדון כמו ביבי עם דמגוגיה זולה שעובדת על הציבור. הוא מייצר שריפות דמיוניות. יש כעס מסביב, אנשים מרגישים נוח להוציא שנאה החוצה, אבל אני ממשיך את חיי ויש לי דגל ישראל על התיק ואני נוסע ברכבת כל יום, יחד עם זאת אני מגלה פתאום עירונות יתר. אני מקווה שמוסדות יהודיים לא יפגעו בגל העכור הזה אני חושב שזה רק ילך ויחמיר. אבל", הוא מודה, "אין מה לעשות, כלכלית יותר נוח פה".

 

יוסי רווה לעומתו, מאמין שדווקא ארגוני שמאל הם שקמו נגד היהודים בגלל הקשר היהודי של טראמפ. "הם מנסים לנגח את הציבור היהודי בגלל המשפחה של טראמפ ולשים עלינו לכל מה שקורה בארה"ב. יש בעיה גדולה שהשמאל הניאו ליברלי הלך שמאלה מדי ומקשר את העולם היהודי למה שקורה בישראל, לקחו כנואמת מישהי כמו לינדה צרצור ששוללת את קיומה של מדינת ישראל כדי להוביל את הצעדה בוושינגטון. איך אנחנו אמורים להרגיש? מבחינתם ישראל וטראמפ קשורים. זה זן חדש של אנטישמיות. הסכנה ליהודים כאן היא יותר מהשמאל הקיצוני מאשר הימין הקיצוני, כי עובדה שבאנון משתף פעולה עם טראמפ וקושנר ובסופו של יום הם מדברים על ערכים שהם לא נגד היהדות. הם פועלים נגד מדינות שמסכנות את ארה"ב. אני שואב עידוד מכך שאנשים מצאו לנכון למחוק את הכתובות בסאבווי מיד. זה גרם לי להרגיש בטוח ושיש עתיד כאן".

 

שירה חדד מברוקלין דווקא הרגישה שהצד שלה הוא עם הצועדים בוושינגטון. היא נסעה עם קבוצת חברים ממדינות שונות ומודה שהתחושה באוויר, שונה. "אני חושבת שהאווירה אלימה מאז שטראמפ נבחר. הכל קודר יותר. מרגיש לא טוב. אם אנשים העזו לצייר בסאבויי צלבי קרס זה תקדים מסוכן וזה מראה כמה ההסתה משפיעה עלינו. כשאני מפגינה נגדו באמת לא נוח לי עם הדגלים הפלסטינים מסביב וזה מפריע לי. אני מוחה על דבר אחד והם על דבר אחר, אבל זה לא נעים לי להיות בהפגנות כאלו ליד הדגלים האלו, כי זה עניין פנימי אמריקאי וכשאני רואה שגם ישראל מותקפת, וגם יהודים על הכוונת, אני מרגישה קצת בלימבו כאן".


פורסם לראשונה 06/02/2017 14:38

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Gregory Locke
מסר מיוחד על הסאבווי.
צילום: Gregory Locke
מומלצים