שתף קטע נבחר

טוב ליהודים

אחרי עשרות דיווחים על תקריות אנטישמיות בימים האחרונים,גינה הנשיא טראמפ את האנטישמיות הגוברת ברחבי ארה"ב. בראיון מיוחד לידיעות אמריקה מתייצב לצידו הכתב החרדי שהעלה את שאלת האנטישמיות בפנ טראמפ ומסביר מדוע טראמפ הוא חבר הקהילה וילחם בשנאת היהודים

יותר מ-100 קברים יהודיים חוללו בערב יום שני בבית הקברות "חסד של אמת" בעיר סנט לואיס שבמיזורי. לפי דיווחים, מאות מצבות הושחתו והופלו בסוף השבוע האחרון, והנזק הרב התגלה רק ימים אחרי.  זו לא הייתה התקרית האנטישמית היחידה בימים האחרונים. בתחילת השבוע פונו עשרות מרכזים יהודיים בארה"ב בעקבות התרעות על פצצות.

רק בשבוע שעבר נשאל הנשיא פעמיים על ריבוי התקריות האמטישמיות בארה"ב והתגובות שלו לאותן השאלות, הפכו לברייקינג ניוז בפני עצמן. אחת התקריות היותר מפורסמות היו באותה מסיבת עיתונאים בה ג'ייק טורקס, עיתונאי חרדי-אמריקני, הושתק על ידי הנשיא טראמפ שהאשים את טורקס בשקרים, ואמר כי הוא "מתעב" את השאלה שהפנה אליו טורקס.

 

"אני רוצה למצוא כתב ידידותי. תראו כמה ידידותי הוא" הפנה טראמפ את הנוכחים לטורקס ואישר לו לשאול את שאלתו. הכתב מצדו החל בהבהרה כי הוא בשום אופן איננו מאשים את טראמפ ואנשיו באנטישמיות והדגיש כי לטראמפ נכדים יהודיים, ושאל מה דעתו על האנטישמיות בארה"ב. "הוא אמר שישאל שאלה פשוטה, והוא לא עשה זאת. שב," הגיב טראמפ בחריפות. "הבנתי את השאלה. אני האדם הכי פחות אנטישמי שאתם מכירים בחייכם והאדם הכי פחות גזעני".

 

טורקס ניסה להשלים את השאלה אבל טראמפ סרב לשמוע: "שקט, שקט, שקט... הוא שיקר כשאמר שישאל שאלה פשוטה. ברוכים הבאים לעולם התקשורת. אני שונא את ההאשמה הזו והיא דוחה אותי. אני אפילו מתעב את השאלה כי אנשים מכירים אותי. שמעתם את ראש הממשלה נתניהו. שמעתם את ביבי? הוא אמר 'אני מכיר את דונלד טראמפ במשך זמן רב', ואז אמר 'תשכחו מזה'. אז קח את זה במקום לשאול שאלה מאוד מעליבה".

 

בראיון מיוחד לידיעות אמריקה מספר טורקס למה בדיוק התכוון. "התכוונתי לשאול הייתה מה הוא חושב שהממשל בראשותו, עם הכוח שיש לו, יכול לעשות עם הנושא עם זה. לא ביקשתי הצהרה או התנערות אישית שלו, להיפך. בהתחשב בחופש הביטוי, אנחנו יודעים שגם אנשים רעים עם כוונות רעות יכולים לבטא את מה שהם מרגישים. בהתחשב במגבלה הזו רציתי לשמוע איך הוא, כנשיא יכול לפעול למגר תופעות שכאלו. הטעות שהנשיא עושה", הוסיף, "היא שבכל פעם שאנחנו שואלים אותו, הוא חושב שאנחנו תוקפים אותו. זו לא הכוונה. הרוב של הציבור האורתודוקסי הצביע לטראמפ. זה לא עניין שאנחנו רואים אותו באור שלילי. אנחנו פונים אליו לעזרה ואומרים - אדוני הנשיא, זו סוגיה שאנחנו רוצים שתעזור לנו בה כחבר וכבעל ברית של הקהילה שלנו. והוא פשוט לא הבין שזו הייתה הכוונה שלנו".

 

 

"אני לא חושב שהוא צריך להתנצל" טורקס וטראמפ במסיבת העיתונאים (צילום: רויטרס, EPA) (צילום: רויטרס, EPA)
"אני לא חושב שהוא צריך להתנצל" טורקס וטראמפ במסיבת העיתונאים(צילום: רויטרס, EPA)

 

מיד לאחר מסיבת העיתונאים המדוברת התראיין טורקס ואמר, "הופתעתי מאוד בייחוד לאור העובדה שהיו לי יחסים מקצועיים איתו בשנתיים האחרונות" הוא גם התייחס למפגשי עבר שלו עם הנשיא. "כשליווה את ראש הממשלה לרכבו הייתה לי הזדמנות לשאול את הנשיא אם יש לו מה לדווח על מהלך הפגישה והוא אמר שהפגישה הייתה נהדרת וגם נופף לעברי. מעולם לא היה לי חיכוך עמו. שאלתי שאלות בקמפיין ואפילו ראיינתי אותו. זה מעולם לא קרה בעבר. אני מעט מבולבל ואדרוש הבהרות".

אז היום טורקס כבר מדבר אחרת. הוא מגלה הרבה יותר הבנה לתגובת הנשיא ומצהיר שהנשיא לא חייב שום הבהרה ושום התנצלות. "אני לא חושב שהוא צריך להתנצל. הבעיה במדיה היא ההתעסקות בדברים לא חשובים. בואו נתמקד בבעיה שעלתה, באנטישמיות. הרבה פעמים מדברים על הסיפור שבסיפור ושוכחים את הבעיה האמיתית. אני רק רוצה שיתייחסו לבעיה האמיתית!"

 

עם הידיעה השבוע על מקרי האנטישמיות הנוספים, הגינויים כבר נשמעו בקול גדול. "אמריקה היא אומה הבנויה על עקרון הסובלנות הדתית.", כתבה איוונקה טראמפ, בתו של הנשיא שכידוע התגיירה, בתגובה להריסת הקברים. "עלינו להגן על בתי התפילה שלנו ועל מרכזי הדת". גם הבית הלבן גינה את גילויי האנטישמיות במדינה. סגנית דובר הבית הלבן, לינדסי וולטרס, מסרה כי "לשנאה ולאלימות המונעת על ידי שנאה אין מקום במדינה שהוקמה על בסיס ההבטחה לחופש הפרט. הנשיא הבהיר פעמים רבות שפעולות אלה אינן מקובלות".

 

"הנשיא הבהיר פעמים רבות שפעולות אלו אינן מקובלות". אנטישמיות בניו יורק (צילום: Gregory Locke) (צילום: Gregory Locke)
"הנשיא הבהיר פעמים רבות שפעולות אלו אינן מקובלות". אנטישמיות בניו יורק(צילום: Gregory Locke)

 

אחרי שנמנע מגינויים חריפים של האירועים האנטישמים אמר הנשיא בראיון לרשת MSNBC שהאנטישמיות היא דבר נורא וכי היא חייבת להיפסק. "אני אומר לכם שהאנטישמיות היא דבר נורא והיא הולכת להיפסק, היא חייבת להיפסק", אמר. הוא הוסיף כי יש עדיין עבודה לעשות כדי לעקור מהשורש את השנאה, הדעות הקדומות והרשע.

טורקס שמח לשמוע את הגינוי הנחוש של הנשיא. "אני חושב שהוא יקח את זה ברצינות. אני מקווה לראות שההצהרה הזו תוביל גם למעשים, אני בטוח שהוא יעשה משהו".

טורקס נולד בניו יורק וגדל בלוס אנג'לס. "המשפחה שלי חיה כאן מהמאה ה19. הגענו ממקומות שונים בעולם ולא נוותר על החיים כאן. העובדה שאפשר לדבר על אנטישמיות, לגנות ולפעול מראה כמה ארה"ב טובה ליהודים. לפעמים מה שלא שמים לב זה לזה שיש לנו את הזכות והיכולת להתלונן ולעשות דברים". הוא מצהיר. "אבל מצד שני ילדים רואים את זה, ילדים מפונים ממסגרות, שומעים על התראות וניסיונות פגיעה ואנחנו חייבים למצוא דרך לפתור את זה".

 

כשאנחנו מדברים על הטענות שעלו בעקבות השאלה שהעלה במסיבת העיתונאים, לפיהן הנשיא לא התייחס לסיבה שבגללה עם עליתו לשלטון עלו מקרי האנטישמיות גם טורקס ממהר להצדיק את עמדת הנשיא. "זו לא אשמת טראמפ. אלו אנשים מאוד מפחידים ואנחנו עובדים כולנו ביחד כמו תמיד לפתור את הבעיה. אנטישמיות בעליה בכל העולם, זה לא קשור לנשיא. אדם אחד לא יכול להתחיל את זה, ואדם אחד לא יכול להפסיק את זה. היום יש לו כוח ולכן אנחנו פונים אליו לעזרה. שמעתי", הוא מוסיף, "את הטענות על חשש של הנשיא לגנות את האנטישמים בגלל התמיכה שלהם במנהיגותו ואני לא מסכים עם זה. לומר שיש אנשים שהוא לא רוצה להרגיז כי הם תומכים בו זו טעות כי הוא לא צריך אותם. הוא נשיא היום, נשיא של כולם".

 

לפני שאנחנו נפרדים, טורקס מספר שטראמפ פתח בפניו את הדלת שאיש טרם פתח. "הוא נתן לי ולכתבים חרדים גישה מפתיעה לקמפיין שלו, מה שמועמדים אחרים לא עשו. הוא איפשר את השתתפותנו בפגישה עם עיתונאים במגדל טראמפ. הוא לקח את השאלות שלנו אחרי עימותים ובכינוסים. תמיד הרגשתי שהוא הוגן אותי". הוא מספר שבקהילה החרדית ידוע טראמפ שנים ארוכות כמי שעושה מצוות ועשה כמה דברים שמעידים על הסובלנות והקבלה שלו את הקהילה היהודית ודתות שונות בכלל. "דונלד טראמפ תמיד היה שם בשבילנו. יש סיפור ידוע שאירע בשנות השמונים, תחילת שנות התשעים, של משפחה שאני מכיר באופן אישי. במשפחה היה ילד ששמו אנדרו, ילד בן 3 שהיה חולה מאוד. הוא גר באל איי ונזקק בדחיפות לניתוח מציל חיים בניו יורק. הבעיה היא שמחשש שיקרה לו משהו במהלך הטיסה חברות התעופה לא רצו לקחת סיכון והילד נתקע בלוס אנג'לס.

כשטראמפ שמע, הוא תרם את המטוס הפרטי שלו. הילד עבר את הניתוח ונפטר רק אחרי 9 שנים.

 

טראמפ מעולם לא רצה לספר על זה. יש עוד סיפורים כאלו בקהילה. היה למשל מקרה שבו באמצע נסיעה היה בלימוזינה שלו פנצ'ר באחד הגלגלים. ראה אותו חרדי אדוק ועצר להחליף את הגלגל.הוא לא ידע מי הוא טראמפ אבל טראמפ בירר את שמו ויום אחרי זה מיהר לשלם את המשכנתא של אותו אדם. סיפור מעניין אחר תיאר עורך הדין הדתי של טראמפ, גרינבלט. הוא היה לצידו שנים ארוכות. באחת השנים, כשהיו לפני חתימה של עסקה גדולה במיוחד גרינבלט סיפר שחשש כי חגי תשרי נפלו על תאריכים שיחייבו אותו להיעדר 3 שבועות. הוא פנה לדונלד טראמפ והביע חשש שהעסקה טיפול אם לא יפעלו בזמן הזה. טראמפ אמר לו שמצידו העסקה יכולה ליפול, אבל הוא לא יתן לו לשבש את מצוות החג. זה אדם שמבין את האמונה של אנשים ומוכן לשלם את המחיר".


פורסם לראשונה 22/02/2017 17:02

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
טראמפ וטורקס במסיבת העיתונאים המפורסמת
צילום: רויטרס
מומלצים