שתף קטע נבחר

מרימים תרועה למען הילדים

אלפי ילדים עדיין מופרדים מהוריהם מבקשי המקלט, אבל אמריקה, כהרגלה, כבר ממשיכה הלאה, חוץ מארגונים מקומיים שלא מוותרים. ארגון אחד כזה הוא ‘תרועה’, ארגון רבנים, בראשו עומדת הרבה ג’יל ג’ייקובס

כמו כל דבר שעובר נורמליזציה בארה”ב בשנים האחרונות, נראה שהיא מתרגלת גם לקונספט הבלתי נתפס של הילדים המופרדים. השבוע הם אמורים היו שוב לחיק הוריהם בהוראת בית המשפט, אבל בודדים זכו לראות שוב את אמא ואבא."יש לי פתרון", אמר השבוע טראמפ,"אל תבואו לכאן בדרך לא חוקית. בואו בדרך חוקית".

 

בשבועות האחרונים עקבנו אחרי הפרשה העצובה ונראה שבמידה ניכרת ירדו הילדים מהכותרות, ומי שנשאר להילחם עבורם הם ארגונים מקומיים רבים שמנסים לשנות את המצב.

 

השבוע דיברנו עם הרבה ג'יל ג'ייקובס, שביחד עם הארגון שבראשו היא עומדת, 'תרועה', היא ואלפי רבנים אחרים, יוצאים מדי שבוע למאבק במציאות ההגירה העגומה ומקצים 70 בתי כנסת ברחבי ארה"ב לאיזורים בטוחים עבור מהגרים.

לפתרון שהציע טראמפ השבוע, יש לה תשובה: "אנחנו בשטח כל הזמן. נוסעים לגבול, מבקרים במרכזים השונים וגם נוסעים לראות את מה שמתרחש מעבר לגבול, לראות את המקום הזה שממנו הם בורחים, גם אם במחיר כבד שכזה. אני חושבת שאנשים, וגם טראמפ, לא מבינים את זה. שואלים למה הם לא מגיעים לכאן באופן חוקי. התשובה היא שאין כמעט דרך כזו אם אתה מגיע מאותן מדינות מהן הם מגיעים, אלא אם אתה איזה זוכה פרס נובל או משהו כזה. גם כשבן משפחה כאן מגיש בקשה להביא אותך, זה תהליך של שנים”.

 

- ()
"לא נעצור עד שכל הילדים ישובו להוריהם". ג'ייקובס

 

לג'ייקובס חשוב להזכיר שגם היהודים שהגיעו לכאן עברו תהליך דומה ורבים מהם שילמו את מחיר מדיניות ההגירה הנוקשה. "יש מיתוס שהיהודים שהיגרו לכאן הגיעו חוקית, אבל לא היה אז דבר כזה הגירה חוקית או לא חוקית. לא היו למעשה מגבלות עד 1924 ואז נחקקו חוקים במטרה להרחיק את היהודים שמתחילים לנוס ממדינות אירופה. אנחנו מכירים את האוניות שהושבו בחזרה לנמלים האירופאים אחרי שלא הורשו לעגון כאן והתוצאות קטסטרופליות. רבים מבין אלו שכן הצליחו להיכנס עשו את זה דרך תשלומי כספים, מסמכים מזויפים ובעיקר דרכים מאוד לא ישירות בכדי להשלים את הצעד. זאת ועוד", היא מזכירה, "רוב המהגרים האלו מבקשים מפלט וזו בקשה חוקית”.

 

ג'ייקובס מספרת שבשנתים האחרונות עובד הארגון, שנוסד ב-2002, בקצב מהיר במיוחד. "באיזשהו מקום זה מרגיש שעד שהגענו לנקודה הזו עבדנו ומיסדנו את העבודה שלנו והנסיון שלנו, ולרגע הקשה הזה במציאות האמרקאית עם עליית טראמפ לשלטון, הגענו מוכנים".

 

מאז התפרסמה הפרשמה מגיעים הרבנים למחאות מול כל משרד של ICE ומבקרים בגבולות, נפגשים עם פליטים ומהגרים. "אני דיברתי עם אבא לילד בן ארבע בגבול עם טקסס, שהגיע אחרי שכבר שמע על ההפרדה ובכל זאת הרגיש שאין לו ברירה וגם במחיר הזה לא יכול לחכות יום אחד ולמען שלמות משפחתו חייב לעשות את הצעד. אנשים שממהרים לצאת נגדם לא מבינים את המציאות שממנה הם בורחים”.

 

- ()
"הגענו מוכנים". טראמפ

 

בתשעה באב הקרוב מתכננים הרבנים של תרועה מחאות שונות וקריאות המוניות של מגילת איכה. "הפרשה נוגעת בכאב שבקריעת ילדים מהוריהם. אנחנו לא נעצור", היא מצהירה, "עד שכל הילדים ישובו להוריהם."

 

‘תרועה’ הוא ארגון שנוי במחלוקת בקרב ישראלים. הוא מוגדר כארגון רבנים לזכויות אדם, שמטרתו להילחם למען כבוד ושמירה על זכויות האדם של כל בני האדם "באמריקה, ישראל והשטחים הכבושים". בשנים האחרונות מובילה ג’יל, ביחד עם הארגון, משלחות מיוחדות של רבנים ואברכים לישראל בשיתוף ארגון 'שוברים שתיקה', במטרה "להוביל יותר ויותר יהודים אמריקאים להיפגש עם פלסטינים וחיילי צה"ל משוחררים אשר שירתו בשטחים, בכדי להקשיב לנרטיבים הללו לעומק, ולגרום לפעילות שתביא עתיד טוב יותר עבור הישראלים והפלסטינים".

 

במסגרת אותם מפגשים פעילי שוברים שתיקה, לוחמים לשעבר ופלסטינים מטעם הארגון, מתארים את הפרת זכויות האדם לכאורה של צה"ל בשטחי יו"ש וכיצד הכיבוש משפיע על ישראלים ופלסטינים כאחד. "מבין אלפי היהודים האמריקאים אשר מבקרים מדי שנה בישראל", מסבירה ג'יל, "רק מספר קטן מבקר באזורים פלסטיניים של הגדה המערבית ושומע מהם".

 

ג'ייקובס מספרת שאותם רבנים וראשי קהילות מגיעים בתום הנסיעה לקהילות שלהם בארה"ב ומשתפים אותם בסיפורים המדאיגים ששמעו. "הרבנים לא יכולים לחזור משם ולהגיד שההתנהלות של הממשל הישראלי היא מוצדקת. הם מגיעים לכאן אחרי זה ומספרים לקהילות שלהם את מה שהם ראו, ומביאים גם את הקהילות שלהם לישראל לראות את המציאות הקשה בעיניים. מבחינתנו", היא מתעקשת, "אנחנו נלחמים למען ישראל. אנחנו נלחמים בכיבוש וזו מלחמה למען העתיד של ישראל”.


פורסם לראשונה 13/07/2018 13:04

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ג'יל ג'ייקובס. "אנשים לא מביני את זה"
מומלצים