שתף קטע נבחר

רותם ורובי מסבירים את ישראל בשיקגו

שני צעירים ישראלים הסתובבו בשבועיים האחרונים במדינות המערב התיכון ועשו את הדבר הכי חשוב שאפשר: הראו פנים אחרות של ישראל

ארגון StandWithUsפועל בדרכים יצירתיות שונות להילחם בתנועת ה-BDS ולהגן מפני חרמות, הימנעות מהשקעות וסנקציות על ישראל – האנטישמיות החדשה. השנה הגיעו לארה"ב תריסר צעירים, בוגרי צבא ובמהלך השבועיים האחרונים מה-14 עד ה-28 באוקטובר הופיעו בקמפוסים, בתי ספר תיכון, בתי- כנסת, כנסיות ומרכזים קהילתיים. הם הציגו את חיי סיפורם האישי, ניסיונם האישי בצה"ל והציגו את הפנים האנושיות של חיילי צה"ל.

 

שמעתי את סיפורם של רותם וראובן "רובי"שהגיעו למדינות מרכז המערב, עבדו מסביב לשעון וסיירו בשיקגו, אינדיאנה, מישיגן, מינסוטה ואוהיו. בשיקגו הם התקבלו בחום ובאהבה וביקורם זכה להצלחה רבה.

 

ראובן "רובי", בן 27, נולד בניס, צרפת איליה הגרו הוריו מאלג'יר. לאחר הפיצוץ בבית הכנסת, בהיותו בן 8 עלתה משפחתו ארצה והתיישבה בגוש קטיף. בשנת 2005 לאחר הפינוי, בו הפסידו את כל כספם, התגוררו בקרוון במשך עשור שנים ועברו לגור במושב ניצן. ב-2008 רובי נבחר להדליק משואה בהר הרצל ביום העצמאות בזכות התנדבותו במד"א ובעמותת אור ירוק. בשנת 2010 התגייס ושרת בחטיבת גבעתי. עם סיום שירותו, טייל באוסטרליה וארה"ב במשך שמונה עשרה חודשים.

 

"נפגשתי עם צעירים מכל העולם אירים, סקוטים, צרפתים שקבלו מידע מעוות ומוטה בחדשות על המדינה. ליקוי שגרם לנזק דיפלומטי שהרגשתי בכל רמ"ח איברי. כל פעם שאמרתי שאני מישראל, השתנה היחס כלפי, כל הגבות הורמו, התפלאו שאינני מפלצת“. כיום הוא סטודנט שנה רביעית להנדסת תוכנה במכללת SCE באשדוד והחליט להצטרף לקורס הצוערים של ארגון StandWithUs על מנת לסייע ולהשפיע במעט על דימוי המדינה.

 

- ()
"התפלאו שאינני מפלצת". רותם ורובי. צילום: באדיבות StandWithUs

 

רותם, בת 25, נולדה וגדלה בתל-אביב ופעילה בצופים. סביה הגיעו משלוש כנפות תבל: בולגריה ומרוקו מצד אחד וניצולי שואה מפולין מהצד השני. בתקופת האינתיפאדה השנייה בתל-אביב, חייה השתנו מקצה אל קצה. נאסר עליה לנסוע באוטובוסים או ללכת ברגל. את שירותה הצבאי עשתה כמ"כית טירונות ביחידת מגל. רותם עסקה בחינוך ושימשה כמדריכה במחנה קיץ בוויסקונסין לאחר השירות הצבאי. שם שמעה על התנסות המדריכים ובני משפחתה בארה"ב בוויכוחים אידאולוגים באוניברסיטאות והרגישה מעט בורות בנושא היסטוריית ישראל.

 

"חשבתי שלו הייתי במקומם בקמפוסים לא הייתי יודעת מה להשיב“, היא אומרת, ”הרגשתי חסרת אונים. כשחיפשתי מענה ותשובות, גיליתי את תוכנית StandWithUs והצטרפתי. היום לאחר ההכשרה אני מרגישה בשינוי שחל בי ב-180 מעלות“. היא סטודנטית למשפטים ולמנהל עסקים במרכז הבין-תחומי בהרצליה שנה ג', ומכהנת כראש מחלקת אגודת הסטודנטים האחראית על שיווק תכנית "תגלית בישראל.

 

רותם ורובי השתתפו במהלך השנה האחרונה בתוכנית הדגל של ארגון ההסברה StandWithUs Fellowship המתקיימת בשש אוניברסיטאות בארץ. במסגרת התכנית למדו את היסטורית הארץ, למדו, מה לענות למבקרי מדינת ישראל ואיך לעבוד מול התקשורת. מעבר ללימודים העיוניים נדרשה מכל קבוצה אוניברסיטאית יוזמה יצירתית והפקת פרויקט מרכזי שיוביל שיפור בתדמית ישראל בעולם.

 

הקמפוס באוניברסיטת באר שבע ורובי בתוכם יזמו פרויקט ספורט Fit Together - במסגרתו גויסו 60,000 שקלים והוזמנו לישראל לשבוע חמישה מדריכי כושר אמריקאים שלהם מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות. הסטודנטים ארגנו למדריכי הכושר טיול מרשים מצפון הארץ עד דרומה, והמדריכים הנלהבים תעדו את חוויותיהם מהאתרים הקדושים ואתרי הספורט בישראל והעלו אותם ברשת החברתית. התגובות היו נפלאות. ישראל זכתה לחשיפת ענק חיובית. "האמנו שספורט יכול לגשר ולתקשר בין כל ארצות העולם“, אמר רובי,"רצינו להראות פאן אחר של ישראל שאינו רק הסכסוך ולמצוא דרך לגישור".

 

"הקמפוס בבין-תחומי יזם פרויקט מוסיקלי בעקבות זכיית נטע ברזילאי באירוויזיון. תכננו להביא חמישה זמרים לסיור דומה בישראל וביום האחרון להקליט שיר כיסוי לשיר ולפרסם אותו ברחבי ארץ ובעולם"אמרה רותם. "לצערי ביום שישי, ה-8 באוגוסט הייתה החמרה בעזה ובעקבותיה שניים מתוך חמישה זמרים ביטלו את הגעתם. כל העבודה הקשה במשך ששה חודשים של גיוס המשתתפים, גיוס מפיקים, מלונות ומסעדות חינם לאורחים ירדה לטמיון“.

הפרויקט לא יצא אל הפועל. "התקשורת בעולם יכולה לגרום נזק רב לתדמיתה של ישראל, הסכסוך הישראלי העצוב מקבל ממדים מנופחים ביחס לגודלו והאדרתו וגורם להצגת ישראל באור שלילי ומסוכן שגרם לביטול ביקור הזמרים".

 

בשיקגו הם הופיעו בפני קהל מגוון: תלמידי תיכון בשיקגו, תלמידי פנימייה צבאית, קהל סטודנטים, כנסיה אוונגליסטית ובפני נשות הדסה. במסעם נשאלו שאלות אישיות קלות על עצמם וכן שאלות מורכבות יותר על הקונפליקט, על הארץ, על צה"ל. הם התקבלו באהדה ובחמימות. בהרצאותיהם עם קהלים שונים הצביעו על השוני בשאלות בין קהל יהודי עם ידע על ישראל וביקורים בארץ לעומת קהל לא יהודי שמכיר את ישראל רק מדיווחי התקשורת. יהודים הביעו רצון בחיזוק הקשר בין יהודי ארה"ב לישראלים ושאלו על תגובת ישראל למדיניות הנשיא טרמפ והעברת השגרירות לירושלים.

 

מנגד, מקהל לא יהודי עלו שאלות רבות לגבי שימוש גורף של המדינה בפגיעות פלשתינאים, מוסריותו של הצבא הישראלי והסכסוך הישראלי פלשתינאי. ”אחת השאלות המעניינות הייתה אם הפתרון יהיה מדינה אחת, שתיים או שלוש... ענינו להם שהפתרון לשלום יכול להיות שתיים, שלוש, שבע, או תשע חמש מדינות כל עוד על פי ספרו של אתגר קרת, כל המשוגעים יהיו במדינה אחת והיתר יהיו במדינה שנייה“.

 

"הגישה של StandWithUs היא חינוך ומציאת דרך לשלום". אמרה רותם, "הרעיון הוא להכיר בקרב הציבור האמריקאי נכונות להכיר במימוש זכות ההגדרה העצמית הן ליהודים והן לפלשתינאים בארץ ישראל ולא לשלול את קיומה הלגיטימי של מדינת ישראל".

"המטרה אינה הכפשת היריב“, אמר רובי , עלינו מוטל להציג עובדות על התנהלות העניינים בשטח. להבין מדוע אנשים הם פרו - פלשתינאים ואנטי - ישראלים. אנו מציעים להם להיות פרו של שני הצדדים. אנו מראים את היבטיה השונים של ישראל ומעודדים אותם לפתח ביקורת בונה ולא להעביר מסרים של שנאה השוללים את קיום המדינה או את זכויות הפלשתינאים".

 

 

המלצת השבוע

Master Class

הדמות המונומנטלית של ז'נט אולריך- ברוקס ומריה קאלאס במחזה "כיתת אומן מעוררת התפעלות ומקסימה ביופייה הטרגי וההומוריסטי כאחד. הישגה הגדול של ברוקס שהיא הבליטה את הצד ההומוריסטי של האלילה ה"רודנית"וה"דמונית", כוכבת האופרה הנפלאה בשנות החמישים והשישים שאיבדה את קולה, את גזרתה ואחרי כן את אהובה, אייל הספנות היווני אונאסיס שנטש אותה ונישא לאלמנה הצעירה ג'קי קנדי.

 

ברוקס הפגינה את מזגה הסוער של הדיווה, את סכסוכיה עם יריביה כפי שאמרה "לא אהרוג את אויביי, אבל אגרום להם לכרוע ברך". היא מצתה את התפקיד במלואו, במשחקה, בגווני קולה, בתנועות החן ובתנועות הזעם, במבטי הרוך ובמבטי המרירות".

 

במחזה החמוד והמקסים של טרנס מק'נלי מוצג הפרק בחייה בו מעבירה קאלאס "כיתת אומן"בפני סטודנטים בביה"ס היוקרתי ג'וליארד. המחזה מקים כבמטה קסמים עולם של צלילים ומשייט בין סגנונות אופרה שונים. כל אחד מהסטודנטים שר אריה קצרה מאופרה שונה. מני, השחקן סטיבן בויר, הוא הפסנתרן הנפלא, המלווה את הזמרים, מתלוצץ עם המורה ומפליא בקולו. שלושת הסטודנטים הם זמרי אופרה נפלאים שהופיעו באופרה הלירית ובתיאטרון דרורי ליין. סופי, מלי הרננדס, ( סופרנו) אריק, אנטוני לופז (טנור) ושרון, (סופרנו) סופי הודג'ס.

 

התפאורה המינימלית, המשחק הנהדר והקולות הנפלאים הפכו את חווית הצפייה לתענוג. מומלץ מאד.

www.timelinetheatre.com

 

 

HERSHEL AND THE HANUKKAH GOBLINS

כבר נראים ברחובות אורות חג המולד ואיתם מגיעים מחזות חג המולד, אולם להפתעתי הרבה מגיעה לעיר ההצגה הרשל ו"שדוני חנוכה“, על פי ספר הילדים שכתב אריק קימל. המחזה יועלה ב-1 בדצמבר ויציג עד ה-5 בינואר.

 לפרטים: www.strawdog.org

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים