מדריך: אוכלים ירקות במקום ויטמינים ותרופות
חוץ מוויטמינים, ירקות עשירים גם בכימיקלים צמחיים שונים התורמים לבריאות. חלק מהם מחזקים את המערכת החיסונית ומונעים מחלות כגון לב וסרטן, אחרים מורידים את הכולסטרול או משפרים את הראייה. אילו יתרונות תפיקו מאכילת ירקות, מתרד דרך ברוקולי ועד בטטה
תרד כרובית ברוקולי גזר 
אפונה תפוח אדמה תירס קישואים 
סויה וטופו חומוס בצל (כרישה ושום) עגבניה 
פטריות דלעת חציל מלפפון 
פלפל מתוק חסה פלפל חריף בטטה 

הכותבת היא דיאטנית קלינית, יועצת תזונה ל'טבעול', עמותת 'עתיד' לקידום התזונה בישראל. סייעה בהכנת החומר: אלונה בלסון, דיאטנית קלינית
תרד


תרד
פיטוכימיקלים: טאין, פלבנואידים, פנולים

 

פעילות: נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים, מסייעים להתמיינות תאי אפיתל (עור) תקינים, משפרים את תפקוד מערכת הראייה ומונעים תהליכים קטרקטיים בעין, מגבירים פעילות ויטמין C, מדללים את הדם

 

תרומה בריאותית: חיזוק המערכת החיסונית. מניעת מחלות: סרטן, לב, קטרקט

 

יתרונות נוספים: מגביר את התנועתיות של המעי ומזרז עיכול. דל קלוריות. עשיר באשלגן, בחומצה פולית ובסידן. תורם לבסיסיות הדם

 

 

חזור למעלה
כרובית

כרובית

 

פיטוכימיקלים: סולפורים, אינדולים, איזותיאוציאנטים, פלבנואידים, פנולים, דיתיאולתיאון, אנטוקסנטינים

 

פעילות: מגבירים הפרשת אנזימים אנטי סרטניים, מנטרלים חומרים מסרטנים, מגינים על ה-DNA מפני נזק של חומרים מסרטנים ומגינים מפני סוגי סרטן התלויים באסטרוגן (כמו סרטן השד, הרחם, הערמונית), נלחמים בחיידקים גורמי מחלות, מפחיתים היצמדות טסיות הדם ותורמים לדילול הדם, מגבירים פעילות ויטמין C

 

תרומה בריאותית: חיזוק המערכת החיסונית. מניעת מחלות: סרטן, לב. איזון הורמוני מין

 

יתרונות נוספים: שייכת למשפחת המצליבים. דלת קלוריות. עשירה באשלגן ובוויטמין C. מעוררת ומשפרת תפקודי כבד. תורמת לבסיסיות הדם

 

חזור למעלה
ברוקולי

פיטוכימיקלים: לוטאין וזאקסנטין, פלבנואידים, אינדולים ואיזותיאוציאנטים, פנולים, דיתיאולתיאון, אנטוקסנטינים

 

פעילות: נוגדי חמצון, משפרים את תפקוד מערכת הראייה, מנטרלים חומרים מסרטנים ומגינים מפני סוגי סרטן התלויים באסטרוגן, מונעים תהליכים קטרקטיים בעין, מסייעים להתמיינות תאי אפיתל תקינים, מגבירים פעילות ויטמין C, מדללים את הדם

 

תרומה בריאותית: חיזוק המערכת החיסונית, מניעת מחלות: סרטן לב, קטרקט. איזון הורמוני מין

 

יתרונות נוספים: שייך למשפחת המצליבים. דל קלוריות. עשיר בסידן, באשלגן, בחומצה פנטוטנית, בכלורופיל ובקרוטן. מבריא עור נוקשה ומחוספס. מעורר ומשפר תפקודי כבד. תורם לבסיסיות הדם

 

חזור למעלה
גזר


גזר
פיטוכימיקלים:
קרוטנים, פלבנואידים, פנולים, טרפנים

 

פעילות: נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים ומונעים יצירת הורמונים שמעודדים התפתחות גידולים. מסייעים להתמיינות תאי אפיתל תקינים, מעצימים פעילות ויטמין C, מדללים את הדם, בעלי פעילות אנטי דלקתית, מונעים יצירת ניטרוזאמינים (חומרים רעילים במעי)

 

תרומה בריאותית: חיזוק המערכת החיסונית. מניעת מחלות: סרטן ולב. שיפור פעילות מערכת הראייה ומניעת קטרקט

 

יתרונות נוספים: שייך למשפחת הסוככים. דל קלוריות, עדין, קל לעיכול. מונע התפתחות טפילים וגזים במעי. עשיר באשלגן, תורם לבסיסיות הדם

 

חזור למעלה
אפונה


אפונה
פיטוכימיקלים:
פלבנואידים, פיטואסטרוגנים, איזותיאוציאנטים, פנולים, ספונינים, פיטוסטרולים

 

פעילות: נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים ומגינים מפני סוגי סרטן התלויים בהורמונים. מסייעים להתמיינות תאי אפיתל תקינים. מעצימים פעילות ויטמין C, מדללים את הדם, מתחרים על ספיגת כולסטרול במעי ומורידים את רמות הכולסטרול בדם

 

תרומה בריאותית: הורדת רמות כולסטרול. מניעת מחלות: לב וסרטן

 

יתרונות נוספים: שייכת למשפחת הקטניות. נחשבת לקטנית עדינה. עשירה באשלגן. תורמת לבסיסיות של נוזלי הדם

 

חזור למעלה
תפוח אדמה

תפוח אדמה

פיטוכימיקלים: פלבנואידים, פנולים

 

פעילות: נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים, מסייעים להתמיינות תאי אפיתל תקינים, מגבירים פעילות ויטמין C, מדללים את הדם

 

תרומה בריאותית: חיזוק המערכת החיסונית. מניעת מחלות: לב וסרטן

 

יתרונות נוספים: שייך למשפחת הסולניים. עדין וקל לעיכול. עשיר באשלגן. תורם לבסיסיות הדם

 

חזור למעלה
תירס


תירס
פיטוכימיקלים:
פלבנואידים, חומצה פרולית, קרוטנואידים, לוטאין וזאקסנטין

 

פעילות: נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים, מסייעים להתמיינות תאי אפיתל תקינים, מגבירים פעילות ויטמין C, מדללים את הדם, מגינים על העיניים מפני נזקים כגון קטרקט

 

תרומה בריאותית: מניעת מחלות כמו קטרקט, סרטן ופרקינסון

 

יתרונות נוספים: שייך למשפחת הדגנים. עשיר בצלולוז, מזרז את העיכול. מכיל ניאטיצין, המתחרה על פעילות ניאצין. תורם למניעת פרקינסון

 

חזור למעלה
קישואים


קישוא
פיטוכימיקלים:
קרוטנואידים, פלבנואידים, פנולים, טרפנים

 

פעילות: נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים ומונעים פעילות הורמונים שמעודדים ייצור תאים סרטניים, משפרים את תפקוד מערכת הראייה, מסייעים להתמיינות תאי אפיתל תקינים, מגבירים פעילות ויטמין C, מדללים את הדם, בעלי פעילות אנטי דלקתית

 

תרומה בריאותית: חיזוק המערכת החיסונית. מניעת מחלות: לב וסרטן

 

יתרונות נוספים: שייכים למשפחת הדלועים. דלי קלוריות, עדינים למעי וקלים לעיכול. עשירים באשלגן. תורמים לבסיסיות של הדם

 

חזור למעלה
סויה וטופו

פיטוכימיקלים: פלבנואידים, פיטואסטרוגנים (דיאדזאין וגניסטאין), איזוטיאוציאנטים, פנולים, פיטוסטרולים, ספונינים, ליגננים

 

פעילות: נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים ומגינים מפני סוגי סרטן התלויים בהורמונים, מעצימים פעילות ויטמין C, מדללים את הדם, בעלי פעילות אנטי דלקתית, משפיעים על פעילות האסטרוגן ומשפרים את הזיכרון, מורידים את רמת הכולסטרול בדם

 

תרומה בריאותית: חיזוק המערכת החיסונית. איזון הורמונלי ושיפור הזיכרון. מניעת מחלות: לב וסרטן. הורדת רמות כולסטרול

 

יתרונות נוספים: סויה שייכת למשפחת הקטניות. מכילה סיבי גואר גאם, שלוכדים כולסטרול במעי ומפחיתים את ספיגתו לדם

 

חזור למעלה
חומוס

פיטוכימיקלים: פלבנואידים, פיטואסטרוגנים, איזותיאוציאנטים, פנולים, ספונינים, פיטוסטרולים

 

פעילות: נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים ומגינים מפני סוגי סרטן התלוי בהורמונים, מעצימים פעילות ויטמין C, מונעים היצמדות טסיות דם, בעלי פעילות אנטי דלקתית, מתחרים על ספיגת כולסטרול במעי ומורידים את רמות הכולסטרול בדם

 

תרומה בריאותית: שייך למשפחת הקטניות. מכיל סיבי גואר גאם, שלוכדים כולסטרול במעי ומפחיתים את ספיגתו לדם

 

יתרונות נוספים: חיזוק המערכת החיסונית. הורדת רמת הכולסטרול. מניעת מחלות: לב וסרטן

 

חזור למעלה
בצל (כרישה ושום)


בצל
פיטוכימיקלים:
סולפידים, פלבנואידים, פנולים, ספונינים, קוורציטין

 

פעילות: מנטרלים חומרים מסרטנים, נלחמים בחיידקים ובנגיפים, מפחיתים יצירת רעלים במעי, מפחיתים היצמדות טסיות הדם ותורמים לדילול הדם, מגבירים פעילות ויטמין C

 

תרומה בריאותית: חיזוק המערכת החיסונית. הגנה מפני טפילים. מניעת מחלות: לב וסרטן

 

יתרונות נוספים: שום עשיר בסלניום, שמחזק את המערכת החיסונית. שום, בצלים וכרישה עשירים באשלגן ותורמים לבסיסיות הדם

 

חזור למעלה
עגבניה


עגבניה
פיטוכימיקלים:
קרוטנים (ליקופן), פנולים, טרפנים

 

פעילות: הפעילות נוגדת החמצון של הליקופן כפולה משל הבטא קרוטן. מגינים על רשתית העין מפני נזקי קרינת שמש, מנטרלים חומרים מסרטנים והיווצרות הורמונים המעודדים גדילת תאים סרטניים

 

תרומה בריאותית: הגנה מפני מחלות: לב וסרטן. שיפור הראייה

 

יתרונות נוספים: שייכת למשפחת הסולניים. עשירה בחומצה גלוטמית, בחומצה פולית, באשלגן ובוויטמין C. תורמת לבסיסיות הדם. תורמת לטעם טבעי וחוסכת את הצורך להשתמש במונוסודיום גלוטמט

 

חזור למעלה
פטריות


פיטריה
פיטוכימיקלים:
פלבנואידים, טרפנים

 

פעילות: נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים, מגבירים פעילות ויטמין C, מונעים היצמדות טסיות דם, בעלי פעילות אנטי דלקתית

 

תרומה בריאותית: חיזוק מערכת החיסון. מניעת מחלות: לב וסרטן

 

יתרונות נוספים: דלות קלוריות, עדינות למעי וקלות לעיכול. עשירות ביסוד קורט בשם גרמניום, שמשתתף בעיכוב התפתחות גידולים סרטניים. עשירות באשלגן, שתורם לבסיסיות הדם

 

חזור למעלה
דלעת


דלעת
פיטוכימיקלים:
קרוטנים, פלבנואידים, פנולים

 

פעילות: נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים, מסייעים להתמיינות תאי אפיתל תקינים, מגבירים פעילות ויטמין C, מדללים את הדם, בעלי פעילות אנטי דלקתית

 

תרומה בריאותית: חיזוק מערכת החיסון. מניעת מחלות: לב וסרטן

 

יתרונות נוספים: שייכת למשפחת הדלועים. דלת קלוריות, עדינה למעי וקלה לעיכול. עשירה באשלגן, תורמת לבסיסיות הדם

 

חזור למעלה
חציל


חציל
פיטוכימיקלים:
פלבנואידים, טרפנים, אנטוציאנינים

 

פעילות: נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים, מגבירים פעילות ויטמין C, תורמים לדילול הדם, בעלי פעילות אנטי דלקתית

 

תרומה בריאותית: חיזוק מערכת החיסון. מניעת מחלות: לב וסרטן

 

יתרונות נוספים: שייך למשפחת הסולניים. דל קלוריות. עשיר באשלגן, תורם לבסיסיות הדם

 

חזור למעלה
מלפפון

פיטוכימיקלים: פלבנואידים, פיטוסטרולים, טרפנים, איזותיאוציאנטים

 

פעילות: נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים, מגינים מפני סוגי סרטן התלויים בהורמונים ומאיטים התפתחות סרטן המעי, מגבירים פעילות ויטמין C, תורמים לדילול הדם, בעלי פעילות אנטי דלקתית

 

תרומה בריאותית: חיזוק מערכת החיסון. מניעת מחלות: לב וסרטן

 

יתרונות נוספים: שייך למשפחת הדלועים. דל קלוריות

 

חזור למעלה
פלפל מתוק

פיטוכימיקלים: קרוטנואידים, פלבנואידים, פנולים, טרפנים

 

פעילות: ויטמין C (הכמות הגבוהה ביותר בפלפל אדום, הנמוכה ביותר בפלפל ירוק), נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים, מסייעים להתמיינות תאי אפיתל תקינים, משפרים תפקוד מערכת הראייה, מגבירים פעילות ויטמין C, תורמים לדילול הדם, בעלי פעילות אנטי דלקתית

 

תרומה בריאותית: חיזוק מערכת החיסון והראייה. מניעת מחלות: לב וסרטן

 

יתרונות נוספים: דל קלוריות. עשיר בוויטמין C. צבעי הפלפל משפיעים על תכולת החומרים הפעילים

 

 

חזור למעלה
חסה


חסה
פיטוכימיקלים:
קרוטנים, פלבנואידים, פנולים

 

פעילות: נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים, מסייעים להתמיינות תאי אפיתל תקינים, משפרים תפקוד מערכת הראייה, מגבירים פעילות ויטמין C, תורמים לדילול הדם, בעלי פעילות אנטי דלקתית, מרגיעים, משככים כאבים

 

תרומה בריאותית: חיזוק מערכת החיסון והראייה. מניעת מחלות: לב וסרטן

 

יתרונות נוספים: דלת קלוריות. מכילה ויטמין E ויסוד קורט בשם סיליקון, המסייע בבניית רקמת חיבור סחוסית. עשירה באשלגן התורם לבסיסיות הדם

 

חזור למעלה
פלפל חריף


פילפל פלפל אדום חריף
פיטוכימיקלים:
קרוטנים, פלבנואידים, קפסאיצין

 

פעילות: שיפור העיכול. נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים, מסייעים להתמיינות תאי אפיתל תקינים, משפרים תפקוד מערכת הראייה, מגבירים פעילות ויטמין C, תורמים לדילול הדם, בעלי פעילות אנטי דלקתית ואנטי בקטריאלית, מונעים התרבות טפילים במעי, מגינים על שרשת ה-DNA, מזרזים את העיכול

 

תרומה בריאותית: חיזוק מערכת החיסון. מניעת מחלות: לב וסרטן

 

יתרונות נוספים: עשיר בוויטמין C ובאשלגן. תורם לבסיסיות הדם

 

חזור למעלה
בטטה


בטטה
פיטוכימיקלים:
קרוטנואידים, פלבנואידים, פנולים, טרפנים

 

פעילות: נוגדי חמצון, מנטרלים חומרים מסרטנים, מסייעים להתמיינות תאי אפיתל תקינים, משפרים תפקוד מערכת הראייה, מגבירים פעילות ויטמין C, תורמים לדילול הדם, בעלי פעילות אנטי דלקתית, מונעים היווצרות חומרים רעילים במעי

 

תרומה בריאותית: חיזוק מערכת החיסון והראייה. מניעת מחלות: לב וסרטן

 

יתרונות נוספים: עדינה וקלה לעיכול. עשירה באשלגן. תורמת לבסיסיות הדם. עשירה בחומרים שנקשרים למתכות כבדות ומפחיתים את ספיגתן לדם

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה מדריך: אוכלים ירקות במקום ויטמינים ותרופות
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מזון בריאות
    צילום: סי די בנק
    ירקות במקום ויטמינים
    צילום: סי די בנק
    ynet ספיישל
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים