שתף קטע נבחר

דיאטת אטקינס: כל האמת

סלבריטאיות כמו ג'ניפר אניסטון וקתרין זיטה-ג'ונס נשבעות שהגיעו לגופן החטוב בזכות דיאטת אטקינס, אבל האם הדיאטה נטולת הפחמימות המפורסמת לוקחת איתה גם את בריאותנו, יחד עם הקילוגרמים המיותרים?

הספר "מהפכת הדיאטה של ד"ר אטקינס" פורסם לראשונה ב-1972, עודכן ב-1992 ונמכר בלמעלה מעשרה מיליון עותקים ברחבי העולם. בארה"ב הוא ניצב בראש רשימת רבי-המכר בנושאי בריאות ותזונה, עם חמש שנים רצופות ברשימת רבי-המכר של ה"ניו-יורק טיימס". המומחים מעריכים כי בין 20 ל-30 מיליון אנשים פעלו על-פי משטר הדיאטה הנוקשה שהספר מכתיב, כשהם מאבדים אינספור טונות של שומנים מיותרים. המגזין "מארי קלייר" יצא לבדוק את כל הסודות, האמיתות והשקרים הקשורים בדיאטה המפורסמת בעולם.

 

הספר מבטיח ירידה מפליאה במשקל, ולא מעט סלבריטאיות דקיקות הולכות אחריו בעיניים עצומות ופיות סגורים, כולל ג'ניפר אניסטון, קורטני קוקס, מיני דרייבר וג'רי האליוול. ואם לא די בכך, הספר מציע למאמיניו את חלום ההרזיה האולטימטיבי: הם יכולים - ובעצם, חייבים - לצרוך מאכלים נהדרים שבדרך-כלל אסורים לחלוטין בדיאטות סטנדרטיות, כמו שמנת, סטייקים, גבינה ואפילו אבוקדו ומיונז שאינו דל-שומן.

 

מהי דיאטת אטקינס

 

הדיאטה, שמוצאה מארה"ב, מוציאה מהתפריט כליל את הפחמימות. במהלך השבועיים הראשונים של הדיאטה מותר לאכול רק 20 גרם פחמימות ליום, שמתקבלים מאכילת 250 גרם סלט או 170 גרם סלט ועד 80 גרם ירקות לא-שורשיים, כמו ברוקולי, אספרגוס ותרד. פירות, לחם, פסטה, זרעים, ירקות עמילניים, אלכוהול או מוצרי חלב - כולם אסורים בתכלית האיסור.

 

 

קפאין, שגורם לתאווה מוגברת לפחמימות, אסור גם הוא, אבל חייבים לשתות לפחות שמונה כוסות מים ביום. מומלץ ליטול תוספי מזון כמו מינרלים, מולטי-ויטמינים וחומצות שומן חיוניות. בנוסף, במהלך השבועיים הראשונים לדיאטה אסור לאכול אגוזים, זרעים או מאכלים המשלבים חלבונים עם פחמימות, כמו קטניות למשל - בדיוק ההיפך מכל מה שמייעצים התזונאים ה"רגילים".

 

האם כל זה נראה טוב מכדי להיות אמיתי? מסוכן אפילו? רוב הרופאים והמדענים מתייחסים אל דיאטת אטקינס בספקנות. הפועלים לפיה צורכים שני-שליש מכמות הקלוריות היומית שלהם בצורת שומנים - יותר מכפול מהכמות המומלצת על-ידי ארגון הבריאות העולמי.

 

בעד דיאטת אטקינס

 

על-פי ד"ר רוברט אטקינס המנוח עצמו, הדיאטה עובדת כל-כך טוב כי השומנים אינם אשמים במגיפת ההשמנה העולמית, אלא בפחמימות. ואכן, מחלקת הבריאות של הממשל האמריקאי בוחנת מחדש את המלצותיה באשר לצריכת פחמימות, ובהמלצות החדשות תופחת הכמות המומלצת באופן משמעותי.

 

 

אטקינס האמין שפחמימות מעוררות את ייצור האינסולין, שדוחף אנרגיה בצורת גלוקוז לתאים. כשאין להם גלוקוז, התאים משתמשים במקומו במאגרי השומנים שבגוף. אטקינס סבר שאנשים סובלים מהשמנת יתר בגלל עודף אינסולין כתוצאה מדיאטה עתירת פחמימות, היוצרת עודף גלוקוז, שהופך לתאי שומן עודפים.

 

דיאטת אטקינס היא קלה להבנה, מבטיחה ירידה מהירה במשקל ונהנית מיתרון פסיכולוגי ניכר בכך שהיא מתירה אכילת מגוון מזונות שאסורים בדיאטות אחרות.

 

נגד דיאטת אטקינס

 

דיאטת אטקינס מנוגדת לכל כללי האכילה הנכונה והמלצות התזונה המקובלות, שגורסות דיאטה דלה בשומנים - לא יותר מ-30 אחוז מצריכת הקלוריות היומית - ועתירת פחמימות מורכבות. כתוצאה מכך, הדיאטה נפסלה על-ידי גופי בריאות רציניים כמו האגודה הרפואית האמריקאית, שהוקיעה את הדיאטה במילים טירוף תזונתי מסוכן".

 

 

המתנגדים טוענים שבגלל שדיאטת אטקינס היא משטר תזונתי קפדני במיוחד, יכולות להיות לה השלכות קיצוניות על הבריאות, כולל אי-ספיקת כליות, אבנים בכיס המרה ומחלות לב. נטען גם שעודף השומנים במחזור הדם עלול לגרום במקרים קיצוניים למוות.

 

דיאטת אטקינס עכשיו

 

מחקרים עדכניים נוטים דווקא לטובת דיאטת אטקינס ומוצאים בה אפילו יתרונות בריאותיים. במחקר שנמשך שנה שלמה ופורסם ב"ניו-אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין" במאי 2003, 63 נבדקים בעלי עודף שומן גבוה חולקו באופן מקרי בין דיאטת אטקינס לבין דיאטה סטנדרטית דלת שומן, דלת קלוריות ועתירת פחמימות.

 

 

כעבור שישה חודשים, הנבדקים שאימצו את דיאטת אטקינס איבדו פי-שניים ממשקלם לעומת בעלי הדיאטה הרגילה (7 אחוז ממשקל גופם לעומת 3.2 אחוזים בלבד), ולמרות שכעבור שישה חודשים נוספים ההבדלים כבר לא היו כה משמעותיים, אנשי האטקינס הראו רמות משופרות של "כולסטרול טוב" (HDL) יחסית לאנשי הדיאטה הרגילה. עם זאת, היתרון של דיאטת אטקינס הופיע רק בטווח הקצר (6-3 חודשים) ואילו בתום שנה לא נמצאו הבדלים מובהקים בין הדיאטות. בנוסף, שיעור הפורשים מדיאטת אטקינס היה גבוה מאוד.

עדיין לא ברור האפקט הכללי של דיאטת אטקינס על נטייה למחלות לב, אבל היא כבר לא נחשבת ל"קטלנית" כפי שהאשימו אותה בעבר.

 

דבר הדיאטנית: עמליה אשד

 

יעילותה וחשיבותה של כל דיאטת הרזיה נמדדת ביכולתה לתרום להשגת משקל תקין בטווח הארוך. בכל תהליך של שינוי הרגלי אכילה והרזיה, השלב המאתגר והחשוב ביותר הינו השלב של השמירה על המשקל. שיעור הפורשים הגבוה בדיאטת אטקינס מצביע כי לאורך זמן דיאטה זו מאוד קשה להתמדה.

 

 

הדיאטה אינה מאוזנת. היא חסרה פחמימות, סיבים וויטמינים ומינרלים שונים. בדיאטה זו, צריכת השומן, ובעיקר השומן הרווי, גבוהה מאוד. צריכה גבוהה של שומן רווי קשורה בסיכון מוגבר למחלות שונות כגון מחלות הלב. צריכת החלבון הגבוהה עלולה ליצור עומס על הכבד והכליות וכן לעודד איבוד מוגבר של סידן בשתן, מה שיגדיל סיכון לאוסטאופורוזיס.

 

שורה תחתונה: לפני שרצים לעשות, כדאי לחכות ולבחון תוצאות של מחקרים נוספים לטווח ארוך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר פרטוש
גבינות עתירות שומן? ע"פ אטקינס - בתיאבון!
צילום: מאיר פרטוש
צילום: איי פי
השומנים נלחמים בפחמימות. ד"ר רוברט אטקינס המנוח
צילום: איי פי
ד"ר רק שאלה
מומלצים