שתף קטע נבחר

מכת השלשולים וההקאות: למה זה קורה ואיך לטפל

וירוס שלשולים והקאות תוקף בימים אלו ילדים ותינוקות רבים (כל ילד חמישי שפונה לעזרה רפואית). וירוס המעיים נמשך כשבוע וחולף מעצמו. הסכנה העיקרית היא חשש מהתייבשות. מה עושים? חשוב לשתות (לא מיץ תפוחים או קולה) ורק אחרי כמה שעות לחזור לאכול (מותר לאכול מוצרי חלב)

קצת אחרי שנפרדנו לשלום מווירוסי החורף הטורדניים, אלו שגרמו לצריכה מוגברת של אקמולי וטישו והשביתו את הילדים לכמה ימים, מופיע לו וירוס "קייצי" שפוגע בילדים ובתינוקות וגורם להקאות ושלשולים. ומדובר במקרים רבים מאוד.

 

"אני מעריך באופן גס שבווירוס נדבקו כ-20 אחוז מהילדים, כל ילד חמישי שמגיע למרפאה", אומר ד"ר צחי גרוסמן, רופא ילדים ב"מכבי" וראש רשת המחקר של רופאי הילדים בישראל. לדבריו, וירוס השלשולים הוא למעשה קבוצה של נגיפי מעיים ממשפחת האנטרו-וירוסים, שנפוצים מאד בעונה זו של השנה.

 

וירוס שתוקף בעיקר ילדים אך גם מבוגרים

 

התחלואה האופיינית לוירוס המעיים כוללת פרק זמן של 24-48 שעות, שבו יש הקאות תכופות ולאחר מכן 3-5 ימי שלשולים. בסך הכל נמשכת המחלה כשבוע. בכל מקרה, הגוף מטפל במחלה בעזרת מנגנוני ההגנה הטבעיים והיא חולפת מאליה.

 

ההדבקה בוירוס מהירה מאד ומתרחשת בעיקר בגנים או בין אחים. גם ההורים עלולים לסבול, "המבוגרים ברובם חסינים נגד מחלות ילדים אבל באותה משפחה יכול להיות מצב שמבוגר אחד יידבק ואחר לא", אומר ד"ר גרוסמן, "מומלץ שמי שמטפל בילד ירחץ כל הזמן ידיים וידאג להרחקה של חיתולים מלוכלכים. הדבקה יכולה להיות גם דרך דרכי הנשימה על ידי שיעול, רוק או נזלת".

 

הסכנה הגדולה מכל - התייבשות

 

לדברי ד"ר גרוסמן: "אין סכנות מיוחדות בוירוס הזה פרט לסכנת התייבשות, כאשר בעקבות ההקאות והשלשולים מאזן הנוזלים יורד עד לדרגה של אינפוזיות, מיון ואשפוז". ירידה במצב העירנות והחיוניות הם הסימנים להתייבשות.

 

כדי להימנע מהגעה לחדרי מיון יש צורך בשתייה מרובה, בעיקר בפרק הזמן שבו הילד מקיא. ד"ר גרוסמן מסביר איך כדאי לעשות זאת. "חשוב לתת לילד לשתות בלגימות קטנות עם הפסקה ביניהן. הסבירות שהנוזלים ייספגו במעי בצורה כזו היא גבוהה יותר". לא מומלץ לתת לילד או לתינוק לשתות מהכוס או מהבקבוק באופן עצמאי "ההקאות גורמות לצימאון טבעי, הילדים שותים מהר ואז יש רפלקס הקאות נוסף".

 

הנוזלים המומלצים הם "נוזלים ביתיים": מים, תה או מרק צח, המכיל גם מלחים שחסרים בגוף כתוצאה משלשולים והקאות. בניגוד למיתוס הרווח, קולה אינה מסייעת במיוחד במקרי שלשול, אלא יעילה כמו כל משקה אחר ומיץ תפוחים אינו מסייע לגוף ואף עלול לגרום להחמרת השלשול. "לקולה אין מטען ריפוי. זה יכול להיות אחד המשקאות הביתיים שנועדו להחזיר נוזלים לגוף, אבל אין לו תרומה ייחודית לשלשולים. להפך, יש לנו חשש שבקולה יש ריכוז סוכרים גבוה שיגרום שנוזלים דווקא יצאו ממערכת העיכול ולא יישארו בה". גם מיץ תפוחים המכיל כמות גדולה של סוכר עלול לגרום להחרפת השלשול.

 

לצורך החזרת נוזלים ומלחים לגוף ניתן להיעזר גם בתכשירים מיוחדים לילדים המכילים ריכוז מלחים גבוה.

 

מוצרי חלב אחרי שלשול? מותר

 

בשלבים הראשונים של הוירוס אין צורך להתרכז בהאכלה, משום שממילא המעיים רגישים ועלולה להיגרם הקאה חוזרת. רק אחרי כמה שעות ניתן

להאכיל את הילד. "יש מיתוס שקיים עד היום שאומר לא לתת לילד משלשל דברי חלב ואם הוא תינוק שניזון מפורמולה, צריך לעבור לפורמולה צמחית או ללא לקטוז, משום שלקטוז לא יכול להיספג במעי בזמן שלשול. אבל התהליך של אי ספיגת לקטוז לא קורה לפני שעובר שבוע של שלשול ולכן אפשר בהחלט להמשיך בתזונה הרגילה של הילד".

 

ישנן תרופות שמקטינות את תנועתיות המעיים ויכולות להקל מעט על הילד. כך גם מזון פרו-ביוטי. "זה לא גורם לשיפורים דרמטיים ורוב הריפוי של המחלה קורה מעצמו", מרגיע ד"ר גרוסמן.

 

לדבריו הבעייה העיקרית הקשורה להידבקות בווירוס היא של הורים שרוצים למהר ולחזור לעבודה (או של מקומות עבודה שאינם מעודדים היעדרויות מרובות) ומתעקשים להחזיר את הילד לגן מוקדם מדי, לפני שהבריא לחלוטין. רק אחרי 24 שעות של פסק זמן משלשולים הילד אינו מדבק וניתן להחזירו לגן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
הסכנה הגדולה בווירוס החדש - התייבשות
צילום: סי די בנק
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים