שתף קטע נבחר

המדריך להפרדת בי"ס דתי

רוצים בית ספר יסודי נפרד לבנים ובנות? אין בעיה, עקבו אחר שבעת השלבים - וההצלחה בידכם (אך האם זו הצלחה?)

אם אתה הורה שמאמין כי בית ספר יסודי צריך להיות נפרד לבנים ולבנות, אינך צריך לתור אחר מוסד שכזה לילדיך. בהליך של כמה חודשים, הינך יכול בנקל לשנות את דעת ההורים ולהפוך כל בית ספר שרק תרצה, לנפרד. בסך הכל הדמוקרטיה לצידך, כל שעליך לעשות הוא לכופף אותה אליך. תלמד מאריאל שרון.

 

ההפרדה והציבור הדתי:

 

שלב 1: המחקרים

התחל בהפצת שמועות על "מחקרים רבים" שמוכיחים שבעצם עדיף להפריד, ואיך לא חשבנו על זה קודם. אף אחד לא ידרוש ממך ביבליוגרפיה, וגם לא ישימו לב שהמחקרים הללו, דיברו על תיכון ובעיקר על היבטים לימודיים. גם אם תספר שיש כמה בתי ספר יסודיים נפרדים בעולם, אל דאגה. לא יימצא מישהו שיחקור ויבין שהם פועלים במציאות אחרת לחלוטין מזו הנהוגה בחמ"ד.

 

שלב 2: ההלכה

תגיד שזו הלכה. בכל דבר תורה ושיעור תשחיל שבעצם יש כאן איסור, גם אם פוסקים רבים לא גילו אותו לפני כן. תוסיף למילים שלך את הביטויים "מדאורייתא", "מקדמת דנא", "כל הפוסקים החשובים", ותבל בכמה מילות "חמוּר ביותר". בכך, הרבה הורים שרוצים מאוד לשמור על ההלכה אך אינם יודעים לפתוח ספר ולהבין את דעתך הסובייקטיבית, יעברו לצד שלך.

 

שלב 3: גיוס הרבנים

בדוק מיהם הרבנים בקרבתך שרואים בסוגיית ההפרדה שאלה חינוכית, ולא הלכתית. אמור להם שקיימת כעת מחלוקת קשה בין הורי בית הספר, ושאתה ממליץ להם שלא להתערב בדיון הפנימי. כעת, גם הם יבחרו לשתוק, ויישארו לימינך רק רבנים המצדדים בהפרדה.

 

שלב 4: שעות לימודים

מצא חלופה זמנית לשעות האבודות. כידוע, משרד החינוך מתקצב לפי "ראש". אי לכך, הרי שלרוב, אם מספר הבנים והבנות לא שווה בדיוק, הפרדת כיתות תגרום להפסד שעות במערכת. את זה ההורים לא יהיו מוכנים לקבל. דאג למצוא נציג בעירייה או בפיקוח שיהיה מוכן לתת לבית הספר תגבור חד-פעמי לשנה הקרובה. כך תוכל להבטיח להורים שההפרדה תקטין את הכיתות ותוסיף שעות.

 

אל תדאג מה יקרה בעוד שנה. אחרי שכבר יפרידו את ביה"ס אף אחד לא ינסה לערבו מחדש. אז תוכל לבקש כסף מההורים ולטעון איזו בושה שמערכת החינוך החילונית לא מתקצבת אותנו כנדרש.

 

שלב 5: התחשבות

שחק על רחמנותם של ההורים. פנה אליהם באדיבות וספר כי אם בית הספר יישאר מעורב, אתה מתכוון להעביר את ילדיך. ציין כמה כולם היו רוצים לחזק את החינוך הממלכתי ולא את הפרטי, אך לשם כך צריך לתת מענה לכולם, כולל לאנשים כמותך. ספר שהיסטורית פתיחת בתי הספר הפרטיים הייתה רק באשמת הרוב שלא היה מוכן להתפשר. הוסף את המילים "שלום בית", "התחשבות", ו"הבנה" לכל משפט. וחזור שוב ושוב על המנטרה: "וכי נפצל את קהילתנו רק בגלל אלו שמתעקשים על לימוד מעורב?"

 

שלב 6: הכרעה

כעת, לאחר שוודאי כבר חברו אליך עוד כמה משפחות, ספר לכולם כי הן עומדות לעזוב וכי אתה מאוד חושש מה יקרה לביה"ס היקר שלנו מבחינה סוציולוגית. ספר כי ודאי יהיה סחף של הורים "טובים" שיברחו ממנו, ובטח רק הבינוניים והמסורתיים יישארו. בשלב זה, גם מי שהאמין בכל מאודו בנחיצותו של בי"ס מעורב, יעבור לצד שלך, מחשש שבניו ילמדו עם "ערסים" ואילו כל ה"רציניים" יעברו למקום אחר. דבר במילים עדינות, כי לאף אחד לא נעים לדבר על כך מפורשות.

 

השלב האחרון: דה-לגיטימציה

כבר רבים בצידך, ובעיקר יש הרבה מאוד הורים שפשוט נמאס להם לריב והם ידאגו לדמום. נותרו רק בודדים שעדיין לא התייאשו והם ינסו לעצור את מזימתך. זה השלב

הפחות נעים, אך כמעט תמיד הוא הכרחי. דבר על אותם הורים כעל "דתיים-לייט". נסה להוכיח שחלק מהם רוקדים מעורב ודאג למצוא מי מהאימהות אינה מתלבשת צנוע. הדגש שמדובר ב"קומץ אנשים" שלמעשה מתפקדים כשליחים של הקרן החדשה והבהר לכולם שזה או "נפרד ודתי" או "מעורב עם חולצות בטן".

 

ככלות הכל: יום ההצבעה

היה רגוע. הרוב איתך ויצביע בעד ההתנתקות. סליחה, בעד ההפרדה. הדמוקרטיה נתנה לך את היכולת לחולל מהלכים רבי השלכות מבלי שמישהו יעצור ויחשוב למה, לאן זה מוביל והאם זה היה הכרחי. שכוייח.

 

  • שמואל שטח הוא מנכ"ל נאמני תורה ועבודה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי בכיתה?
צילום: shutterstock
שמואל שטח
מומלצים