שתף קטע נבחר

תקדים עולמי בארץ: ילדה מעובר שהוקפא 18 שנה

בגיל ‭,40‬ עם שתי בנות ואחרי סדרה של טיפולי הפריה, ניסתה אורית קוטר-כהן להרות עוד פעם אחת בעזרת עוברים שהקפיאה ב‭1993-‬. בשבת ילדה אורית - וקבעה תקדים עולמי: "אני מחזיקה תינוקת בת 18 על הידיים", אמרה ל"ידיעות אחרונות"

שיראל כהן היא תינוקת מתוקה שנולדה לפני ארבעה ימים. יש לה שתי אחיות, בנות ‭16.5‬ ו‭- 14.5-‬ אבל שיראל היא בעצם הבת הבכורה. איך זה ייתכן? שיראל נולדה מביצית מופרית שנשאבה מאמה והוקפאה ב‭,1993-‬ לפני לא פחות מ‭18-‬ שנה. בכך קבעה התינוקת הרכה, שנולדה במרכז הרפואי העמק בעפולה, תקדים עולמי.

 

האם המאושרת, אורית קוטר-כהן ‭(41)‬ מרמת ישי, ליטפה אתמול את בת הזקונים ומביטה בה באהבה. "קיבלתי מתנה כנגד כל הסיכויים‭,"‬ אמרה בחיוך. "בעצם, שיראל יותר גדולה מבת הבכורה שלי. נשים שנכנסו להריון בזמן שהעוברים שלי נכנסו להקפאה, כבר מלוות את ילדיהן לבקו"ם. אני מחזיקה תינוקת בת 18 על הידיים".

 

איך מקפיאים עוברים?

 

"בעלי רצה עוד ילד"

אורית קוטר-כהן, בעלת חברה לשירותי מינוף והובלה של חומרים מסוכנים, נישאה בגיל צעיר לשמעון כהן - עד לאחרונה קצין בכיר בקבע. "מגיל צעיר ידעתי שתהיה לי בעיה רפואית להיכנס להריון‭,"‬ סיפרה. "שנה אחרי שהתחתנו התחלתי בטיפולי פוריות אצל ד"ר יואל גיסלביץ' מהמרכז הרפואי העמק. עברתי שאיבת ביציות שחלקן הופרו. לבסוף נבחרו 12 עוברים שחולקו לשלוש מבחנות, ארבעה עוברים בכל מבחנה, והוקפאו. בתום הטיפול, הוחזרו העוברים מהמבחנה הראשונה אל הרחם, אך לא הצלחתי להרות והתייאשתי".

 

דווקא אז, כשנדמה היה לאורית שלא תוכל להפוך לאם, חלומה התגשם: היא גילתה לפתע שהרתה באופן טבעי. מההריון הזה נולדה אופיר, כיום בת ‭.16.5‬ שנתיים לאחר מכן נולדה ליאן, בת ‭,14.5‬ אף היא כתוצאה מהריון טבעי.

 

"היינו מאושרים. חשבתי להסתפק בשתי הבנות אבל בעלי רצה עוד ילד, הוא לא הרפה מזה‭,"‬ נזכרת אורית. ב‭2005-‬ שבה אורית לד"ר גיסלביץ‭,'‬ מנהל מכון הפוריות במרכז הרפואי העמק, כדי שיחזיר לרחמה את ארבעת העוברים המוקפאים שנשמרו במבחנה השנייה.

 

אלא ששוב נכונה לה אכזבה: "לא הצלחתי להיכנס להריון. נותרה עוד מבחנה אחת בהקפאה. לא רציתי לוותר עליה אחרי הטיפולים הקשים שעברתי. שמעון עודד אותי לנסות עוד פעם אחת אחרונה. ואז, בגיל ‭,40‬ קרה לי נס: שניים מארבעת העוברים נקלטו ברחמי". ‬

 

המבחנה מוכיחה: התינוקת מודל 1993 (צילום: ערן יופי כהן) (צילום: ערן יופי כהן)
המבחנה מוכיחה: התינוקת מודל 1993(צילום: ערן יופי כהן)

 

המקרה הראשון בהיסטוריה

אורית הרתה עם תאומים, אך בשבוע השביעי להריון משהו הסתבך: "עברתי הפלה ואיבדתי את אחד העוברים. זו הייתה נקודת שבירה מבחינתי. חששתי שזהו, הכל אבוד. אבל לשמחתי שיראל שרדה. למרות גילי המבוגר יחסית והסיבוך שחל בהריון, המשכתי לעבוד עד הרגע האחרון וילדתי את שיראל בלידה טבעית‭."‬

 

כשד"ר גיסלביץ' נכנס לבקר אותה בחדרה שבבית החולים, קיבלה אותו אורית בחום: "הוא המלאך שלי. אצלו התחלתי את טיפולי הפור יות כשעוד היה רופא צעיר, והיום הוא זכה לחוות איתי את הלידה כמנהל המכון‭."‬

 

ד"ר אמיר ויס, רופא בכיר במחלקת ה‭IVF-‬ של בית החולים העוסקת בהפריות חוץ-גופיות ומי שטיפל אף הוא באורית, הסביר כי החוק הישראלי אינו מגביל את משך הזמן שבו אפשר להקפיא עוברים: "‬זה המקרה הראשון בהיסטוריה שבו עובר כה 'ותיק' נקלט ברחמה של האישה שממנה נשאבה הביצית".

 

שמעון, האב הנרגש, עודד את רעייתו לכל אורך הדרך. "רציתי ילד שלישי‭,"‬ הוא נזכר, "תמכתי וליוויתי אותה כל הזמן. אבל אין משהו שיכול לתאר את מה שאנחנו מרגישים. זה לא נתפס. שיראל נוצרה ב‭1993-‬ ונולדה ב-2011". ‬

 

גם שתי האחיות מאושרות. "כשנכנסתי לבקר את אמא אחרי הלידה, פרצתי בבכי", מספרת אופיר בת ה‭.16.5-‬ "לא האמנתי שאמא תיכנס להריון ותביא לנו אחות קטנה. זה חלום שהתגשם. שיראל תהיה המלכה של הבית, אני מבטיחה".

 

אז מי בעצם הבת הבכורה בבית? שיראל או את?

אופיר: "מה זאת אומרת‭!?‬ ברור שאני. אני לא מוותרת על הבכורה". 

 

"מתנה כנגד כל הסיכויים". קוטר-כהן, בעלה והרופאים שליוו אותם (צילום: ערן יופי כהן) (צילום: ערן יופי כהן)
"מתנה כנגד כל הסיכויים". קוטר-כהן, בעלה והרופאים שליוו אותם(צילום: ערן יופי כהן)

 

הקפאת עוברים - שאלות ותשובות

‬פרופ' אלעזר שלו, מנהל חטיבת נשים ויולדות במרכז הרפואי העמק ודיקן הפקולטה לרפואה על שם רפפורט בטכניון עונה:

 

מהי הקפאת עוברים?  

לאחר שהביציות נשאבות מגופה של האישה הן מופרות בזרעו של האב בתהליך של הפריה חוץ-גופית ‭.(IVF)‬ אם כתוצאה מההפריה נוצר מספר רב של עוברים, ניתן להקפיא את העוברים שלא הועברו לרחם - לשימוש בעתיד. העוברים מוקפאים בחנקן נוזלי עד לטמפרטורה של 196 מעלות מתחת לאפס בתהליך מדורג ואיטי השומר על מרכיבי התא או הרקמה.

 

היתרון של השיטה הוא בכך שהיא מאפשרת לאישה להיכנס שוב להריון באמצעות הפשרת העוברים - מבלי שתיאלץ לעבור מחדש את תהליך שאיבת הביציות.

 

כמה זמן נשמרים עוברים מוקפאים? 

זמן ההקפאה אינו קבוע ומותנה בצורך של האישה בעוברים. על פי הנחיות משרד הבריאות יש לשמור את העוברים המוקפאים למשך חמש שנים, אך אין הנחיה גורפת להשמידם בתום התקופה הזאת.

 

מהו הסיכוי שהעובר יעמוד בהקפאה? 

הקפאת עוברים נחשבת לטכנולוגיה יעילה מאוד. כיום שורדים בין ‭50%‬ ל‭90%-‬ מהעוברים את תהליך ההקפאה.

 

מהו הסיכוי שעובר מוקפא ייקלט בהצלחה ברחם? 

שיעור ההצלחה בהחזרת עוברים מוקפאים נע בין ‭10%‬ ל‭20%-‬ בכל מחזור הפריה, לעומת ‭30% -25%‬ כאשר מדובר בעובר "טרי" שלא הוקפא. ככל הידוע, משך ההקפאה אינו משפיע על הסיכוי שהעובר ייקלט בהצלחה. בכל מקרה, ההצלחה מותנית באיכות העוברים הקיימים (טריים ומוקפאים‭.(‬

 

האם הקפאה ממושכת מזיקה לעובר? 

עד כה לא דווח על מומים מולדים או על בעיות גנטיות שהתגלו אצל תינוקות כתוצאה מתהליך ההקפאה. במחקר מקיף, שהתפרסם בארה"ב ב‭,2010-‬ נבדקו ‭11,768‬ מקרים שבהם הוחזרו עוברים מוקפאים לרחם.

 

העובר הכי ותיק שנכלל במחקר, ונולד לבסוף, הוקפא במשך תשע שנים. לא נמצאו הבדלים בתוצאות הטיפול וההריון בין עוברים "ותיקים" ל"צעירים‭."‬

 

מהו פרק הזמן הארוך ביותר שבו נשמר עובר בהקפאה? 

ככל הידוע לנו, על-פי הספרות המקצועית בתחום, אורית קוטר-כהן קבעה שיא עולמי בכך שילדה תינוקת מביצית מופרית שהקפיאה לפני 18 שנה.

 

בנובמבר שעבר אומנם דווח על תינוק שנולד בניו-יורק מביצית שהופרתה ב‭20 ,1990-‬ שנה קודם לכן, אלא שבמקרה ההוא היולדת לא הייתה האם הביולוגית. קיימים דיווחים נוספים על אמהות ביולוגיות שילדו עוברים שהוקפאו 11 ו‭12-‬ שנים קודם לכן.




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"זה חלום שהתגשם". אורית קוטר-כהן ושיראל
צילום: ערן יופי כהן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים