שתף קטע נבחר

מגיפת שפעת קשה באוסטרליה: האם היא בדרך אלינו?

סיכום עונת השפעת באוסטרליה, בחצי הכדור הדרומי שם הסתיים כבר החורף, עולה כי חלה עלייה משמעותית בתחלואה בהשוואה לשנים קודמות. ההשערה: אחד הזנים H3N2 הפך אלים הרבה יותר מבשנים עברו

עוד סיבה להתחסן מוקדם ככל האפשר לשפעת: נתונים שמתפרסמים בסוף השבוע באוסטרליה חושפים את תוצאות מגיפת השפעת האחרונה שהתרחשה שם בחודשים האחרונים, שכן באוסטרליה החורף מופיע כשכאן קיץ.

 

צפו: למה חשוב להתחסן לשפעת

 

 

מהנתונים של משרד הבריאות האוסטרלי ניתן לראות כי בשנת 2017 הגיעה שיאה של עונת השפעת באוגוסט (המקבילה לינואר בישראל) עם 84,844 הדבקות, כפי 3 מתרופה זו בעונה קודמת, ופי 5 מעונות קודמות יותר.

 

גם בשאר החודשים נמצאה עלייה משמעותית בין השנים, כשלשיא הגיעה שנת 2017 עם זני שפעת אלימים מיוחד שגרמו לאשפוזים וגם לשיעור תמותה גבוהה.

 

 

 

מדינות חצי כדור הארץ הדרומי מהוות לא אחת "מודל אפשרי" להתפרצויות של מגיפות השפעת ואיפיון הנגיפים הצפוי, שכן החורף שם כאמור מקדים את החורף הצפוי במדינות הכדור הצפוני. עם זאת, מומחים אומרים ל-ynet כי קשה במדוייק לצפות את הצפוי, אף שההתפרצות הנוכחית באוסטרליה מעוררת תשומת לב בקרב מדענים בעולם, בשל החשש כי נגיפי השפעת השנה הפכו אלימים יותר מבשנים עברו.

 

"שיעור ההתחסנות לשפעת באוסטרליה נמוך על פי הידוע", מסבירה ד"ר ביביאנה חזן, ראש היחידה למחלות זיהומיות מבית החולים העמק, "אם מסתכלים על האשפוזים באוסטרליה כתוצאה משפעת, רואים שהם כוללים בעיקר קשישים מעל גיל 80 אצלם החיסון כמעט לא יעיל, או ילדים בגילאי 5 עד 10 שנים, אצלם שיעור ההתחסנות באוסטרליה היה פחות מ-10%".

 

היא מוסיפה ואומרת: "אנחנו יודעים ממחקרים רבים שילדים הם אלה שמכניסים את השפעת לבית, לגני הילדים ולבתי הספר. אם יחסנו כמה שיותר ילדים, הסיכון שהשפעת תתפשט יילך ויקטן. מחקר ביפן הראה שכשחיסנו ילדים כמעט ולא הייתה מגיפת שפעת באוכלוסייה הכללית, וכשהפסיקו לחסן, השפעת חזרה והתפשטה בכל מקום".

 

האם התפרצות השפעת הקשה באוסטרליה יכולה לנבא את מה שיקרה אצלנו? "קשה לומר", מסייגת ד"ר חזן, "מדובר בניחושים. צריך לזכור שיש הבדלים בין נגיפי השפעת לא רק בין יבשות, אלא אפילו בין הערים בישראל. מה שבטוח הוא, שככל שנחסן יותר מהאוכלוסייה, ובעיקר ילדים, כך יקטן הסיכון למגיפת שפעת משמעותית".

 

אחרי החגים: המבצע מתחיל

מבצע חיסוני השפעת יתחיל בימים הקרובים, כשלאחרונה חוסנו כבר חלק מהאוכלוסיות בסיכון גבוה. בשירותי בריאות כללית הוזמנו השנה מיליון ו-100 אלף חיסוני שפעת, ותחילת המבצע מתוכנן ל-27 בספטמבר. צוותי האחיות עברו תדרוכים, ובקופה ישימו דגש על אוכלוסיות בסיכון, שכוללות תינוקות, ילדים, נשים הרות, חולים כרוניים וקשישים. בשנה שעברה חוסנו בכללית כמיליון איש.

 

במכבי מתכננים להתחיל את מבצע החיסונים בתחילת אוקטובר. השנה הוזמנו בקופה 452 אלף חיסונים, 27 אלף יותר מאשתקד. בשנה שעברה חוסנו 393 אלף חברי מכבי. בקופה ממליצים להתחסן לא יאוחר מסוף חודש נובמבר כדי להשיג את האפקטיביות המרבית של החיסון.

 

קופת חולים מאוחדת תחל את מבצע החיסונים בסוף ספטמבר. השנה הוזמנו לפעימה הראשונה 250 אלף חיסונים, 20 אלף יותר מהפעימה הראשונה אשתקד. כיוון שנרשמה דרישה גבוהה להתחסנות בקרב המבוטחים, הוזמנו חיסונים נוספים אשתקד (פעימה שנייה), כך שבסך הכול נרכשו 300 אלף חיסונים לאוכלוסיית המבוטחים. גם השנה, אם תירשם היענות גבוהה להתחסנות, תזמין הקופה חיסונים נוספים בפעימה שנייה.

 

קופת חולים לאומית הזמינה 115 אלף חיסונים, 15 אלף יותר מבשנה שעברה. מבצע החיסונים בקופה יחל במהלך ספטמבר.

 

שפעת עונתית היא הגורם הוותיק והמשמעותי ביותר בתחלואה בשפעת בכלל ברחבי העולם, והמחלה מוכרת לאדם עוד מתקופת היפוקרטס, שתיאר התפרצות שפעת לפני 2,400 שנים. מאז סבל העולם כמה גלי מגפה, ואלה קטלו אלפים ברחבי העולם.

 

שפעת נגרמת מווירוסים ממשפחת אורתומיקסו, ובהם אינפלואנזה A B C. לאחר ההדבקה בווירוס משתכפל הנגיף בתוך שבוע, ואז פורצים הסימפטומים. אלה כוללים כמעט תמיד חום גבוה, כאב ראש, כאבי שרירים ועייפות. תסמינים אחרים כמו נזלת, כאב גרון, או תחושת לחץ בחזה שכיחים פחות בשפעת.

 

 

 

כיום ארגון הבריאות העולמי מאתר מבעוד מועד כמה סוגי נגיפים, ומהם מופק מדי שנה חיסון מעודכן לשפעת, המגן מפני שלושה או ארבעה תתי-זנים של המחלה.

 

מה ההבדל בין שפעת להצטננות?

שפעת שונה לחלוטין מהצטננות מבחינת הפעולה בגוף, אם כי לעיתים התסמינים דומים. הצטננות היא המחלה השכיחה ביותר בעולם, והיא נגרמת מווירוס רינו-וירוס. ההדבקה נעשית באמצעות רסיסי רוק ונזלת, ולאחריה מתחיל הנגיף להשתכפל בתוך 12 שעות. המחלה מתחילה לתת את אותותיה בהדרגה במהלך חמישה ימים מההדבקה הראשונית.

 

תסמיני השפעת לרוב קלים וכוללים בעיקר נזלת צלולה, עיטוש וגרון כואב. במקרים קשים יותר עשויים להתלוות סימני עייפות, חולשה, כאב ראש, איבוד תיאבון וכאבי שרירים. בניגוד לשפעת, הצטננות איננה מלווה בחום. אין כל מרפא להצטננות מלבד מנוחה, תרופות להקלת נזלת ואף סתום, שתייה מרובה ושמירה על היגיינה.

 

מדוע השפעת גורמת לתמותה? ברובם המכריע של המקרים מדובר בסיבוך של דלקת ריאות. בלא אבחון וטיפול מוקדם עלולה דלקת הריאות להסתבך עד לאי ספיקה נשימתית. זיהום זה עלול להיות כרוך בזיהומים נלווים, הדורשים לא רק טיפול ב"טמיפלו" אלא גם טיפול אנטיביוטי, הניתן לעיתים בעירוי.

 

אצל חלק מהנפטרים נמצאה תופעה שבה הגוף מגיב "הפוך" לנוכחות נגיף השפעת: התהליך הדלקתי שנוצר ונועד להילחם בנגיף השפעת מתחיל לתקוף את גוף החולה עצמו ומוביל לקריסת מערכות.

 

בספרות הרפואית יש דיווחים שלפיהם הווירוס עלול לגרום לסיבוכים נוספים, נדירים יותר, ובהם דלקת של שרירי הלב, דלקת ברקמת המוח (אנצפליטיס), זיהום מפושט בדם, פרכוסים, דלקות שרירים ומצב של הלם ספטי, שמתבטא בנפילת לחץ דם ובפגיעה רב מערכתית בכל רקמות הגוף.

 

בשנים האחרונות חלה ירידה ניכרת בשיעור האשפוזים בעולם וגם בישראל עקב תחלואת השפעת, זאת בזכות החיסונים. מנגד, דיווחים בעולם הראו כי מקרי תמותה רבים עקב סיבוכי השפעת נמצאו אצל אלה שלא היו מחוסנים, בהם יולדות שנפטרו מהמחלה ותינוקות.

 

תהליך ייצור החיסונים לשפעת מתחיל כשנה עד שנה וחצי לפני מועד שיווקם. על סמך התצפיות מהחורף האחרון נאספים נתונים על נגיפי השפעת העמידים שתקפו את אוכלוסיית כדור הארץ ועל פי הם נבחרים שלושה עד ארבעה הנגיפים שגרמו למרבית התחלואה. אלה יורכבו בייצור החיסון הבא.

 

לאחר הזרקת החיסון, המערכת האימונולוגית מתחילה לייצר נוגדנים – אלה החיילים שאמורים לזהות את החיסון המכיל וירוס מומת, כאילו היה וירוס חי. לאחר תהליך הזיהוי, עומדים הנוגדנים "על המשמר" ובכל הדבקה בשפעת הם מתעוררים לפעולה ומזעיקים את מערכת החיסון של הגוף שתוקפת את הווירוס כבר בראשיתו. כך הווירוס מושמד עוד לפני שהצליח להשתכפל בגוף ולגרום למחלה.

 

חיסונים אינם תמיד מעניקים הגנה של 100% מפני הדבקה. גם הגנה חלקית ההופכת מחלה מקשה וקטלנית ל"קלה" עד "מתונה" מעידה על כך שהחיסון יעיל. כך למשל, החיסון לאבעבועות רוח הפך את המחלה שהייתה פעם קשה ואף גורמת לתמותת ילדים – למחלה קלה.

 

כדי למזער את סיכויי ההדבקה כדאי להקפיד להתעטש אל המרפק ולא אל כף היד. בנוסף, מומלץ לחטא את הידיים, הצעצועים והידיות, גם לאחר היציאה מהשירותים וגם לאחר התעטשות.

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
האם השפעת תהיה קשה השנה?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים