מקלדת המחשב מכילה פי 400 חיידקים מאסלת השרותים

מחקר חדש מגלה כי המקלדת מכילה כמויות עצומות של חיידקים, יותר מזו שעל האסלה. רובנו נוגעים בה אלפי פעמים ביום, אך לא נותנים את הדעת לסכנות שהיא צופנת: חיידקים, דלקות מיפרקים, חסימות סיבי עצב. כל מה שרציתם לדעת על הסכנות שבמקלדת

איך המקלדת שלכם נראית? בין אם כתמים מפארים את המקשים, ובין אם נראית נקיה לכאורה, מגלים מדענים מאוניברסיטת אריזונה כי המקלדת במשרד או בבית עמוסה בחיידקים, בכמות גדולה אף מזו של מושב האסלה בשירותים. למעשה, גורסים החוקרים כי כמות החיידקים בסביבת העבודה במשרד גדולה פי 400 מזו של בתי השימוש.

המחקר מגלה כי שולחן עבודה עלול להכיל כמות אסטרונומית של עשרה מיליון חיידקים. רובם של החיידקים שורצים על הטלפונים, אולם גם המקלדות מכילות מאות אלפי חיידקים המסוגלים לגרום לדלקות וזיהומים בנקל.

"שולחנות עבודה הם קפיטריה לחיידקים", אמר צ'רלס גרבה, מיקרוביולוג שעמד בראש המחקר, "כשמישהו מצונן או חולה בשפעת, הופכים המשטחים בהם הוא נוגע במהלך היום לנקודות העברה של חיידקים".

עוד עולה מהמחקר כי כמות החיידקים במשרד עלתה משמעותית במהלך היום, והגיעה לשיא לאחר ארוחת הצהריים. לאחר שעובדי המשרד ניקו את עמדת העבודה במטליות חיטוי, צנחה כמות החיידקים בשיעור של 99 אחוז.

מונעים את הזיהום

מחקר שנערך בקרב סטודנטים בקולג' ניו המפשייר שהתלוננו על צריבה ואדמומיות בעיניים, גילה נוכחות של מושבות חיידקים מחוללי דלקות עיניים השורצים על המקלדות. דרך ההעברה היא פשוטה: מרגע הקלדה בודדת, עוברים החיידקים אל האצבע, וכל מגע קל באיזור העין עלול להעביר גם אלפי חיידקים. מכאן, הדרך לדלקת עיניים היא קצרה.

אמנם, דלקת לחמית העין, דלקת העיניים השכיחה, אינה מסוכנת יחסית, אולם היא עשויה להחריף ולגרום גם לפגיעה קשה יותר בקרנית ובחלקים אחרים של העין. "עידוד שטיפת הידיים לפני מגע עם העין עשוי למנוע את הזיהום", כתבה ד"ר סינטיה ויטני, ראש צוות החוקרים, במאמרה שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine.

ויטני עוד הוסיפה כי מקלדות מחשב המשמשות מספר רב של משתמשים עשויות להפיץ חיידקים ככל משטח אחר. מחוללי מחלות אחרים כגון אלו הגורמים לשלשול, זיהומי עור, שפעת ומחלות זיהומיות של דרכי הנשימה יכולים לשרוד זמן רב על משטחים, ולהדביק משם כל אדם הבא עמם במגע.

אל תכופפו

אבל לא רק חיידקים מאיימים על בריאותנו במהלך העבודה עם המקלדת: הקלדה ממושכת העושה שימוש לא נכון בכפות הידיים, עלולה לגרום לדלקת גידים. המדובר בתגובה דלקתית של הגוף בזמן מאמץ יתר של מערכת השרירים והגידים.

הסיבה להיווצרות הדלקת היא חיכוך חוזר על העצם, המביא לגיוס של תאים ממערכת החיסון המצטברים, גורמים לנפיחות, אדמומיות וכאב באיזור הפגוע. מאחר ולרוב אנו ממשיכים להקליד (גם כי אין ברירה), הרי שהדלקת מחריפה עד לנזק תמידי באיזור.

כדי למנוע את היווצרות הדלקת, חשוב להקפיד שכף היד תימצא בקו ישר עם הזרוע ולא מכופפת בזמן ההקלדה. אם אינכם מצליחים, עליכם לכוונן את המושב באופן כזה שלא תיווצר זווית בין גב כף היד לזרוע.

אותה דלקת עלולה להיווצר גם בתעלת שורש כף היד, תעלה צרה המצוייה בחיבור בין כף היד לאמה. מצב זו המכונה "תסמונת מינהרת שורש כף היד" – Carpal Tunnel Syndrome – נגרם אף הוא כתוצאה מהקלדה ממושכת ללא הפסקות, מביאה להיווצרות גודש בגיד. גודש זה לוחץ על עצב שורש כף היד וגורם לכאבים רבים. פעמים רבות ניתן לרפא את הלחץ על העצב באמצעות ניתוח מורכב.

אלא שלמרבה המזל, ניתן למנוע את התסמונת המכאיבה באמצעים פשוטים. הקפידו על הפסקות בהקלדה, אחת לחצי שעה. מיתחו את האצבעות, נערו את כף היד, והרפו את שרירי כף היד והאצבעות. כך, תסייעו להמרצת מחזור הדם, למנוחה לשרירים ולהפחתת הדלקת.

ישיבה ממושכת ויציבה לא נכונה מול המחשב עלולה לגרום לכאבי גב קשים. הסיבה היא לחץ על השרירים המחוברים לחוליות עמוד השדרה, ולעיתים גם הצטברות של דלקת באיזורים שונים של שרירי הצוואר והגב.

לעיתים, הישיבה מול המחשב, כשהגב מוטה קדימה והכתפיים שמוטות, עלולה אף היא לגרום לכאבי גב וצוואר איומים המלווים את המשתמש לאורך כל היום.

אם אתם משתמשי מחשב "כבדים" לאורך שעות ארוכות של היממה, בצעו הפסקות במשך היממה, מומלץ אחת לשעה. הקפידו על ישיבה זקופה, כשהעיניים בגובה אמצע המסך.

מקלדת מחשב. קפיטריה לחיידקים