שתף קטע נבחר

חודש אחרי יישום הדו"ח: אין הזנה, אין פיצול כיתות

נתונים של משרד החינוך מצביעים על שורת בעיות קריטיות שמעכבות את הביצוע החלקי גם כך של דו"ח דוברת: פרויקט ההזנה לא החל ברוב המוסדות והתלמידים נאלצים להביא אוכל מהבית; פיצול כיתות א' וב' לקבוצות של עד 20 תלמידים - בוצע ב-40% מהכיתות בלבד; רק 10% מהמורים נשארים ליום לימודים ארוך ומי שמחליף אותם הם מדריכי המתנ"סים

כמעט חודש עבר מאז תחילת שנת הלימודים והרפורמה בחינוך מקרטעת: ב-20 רשויות מתוך 35 הרשויות שהצטרפו ליישום שלב א' ברפורמה לא החל פרוייקט הזנה והתלמידים נאלצים להביא סנדביץ' מהבית. נציג משרד הבריאות אף התריע כי במקומות בהם יש הזנה, ישנה סכנה ממשית לבריאות התלמידים מאחר ולא הוסדר נושא מפקחי המזון והבריאות. בנוסף, המורים לא ממהרים לשתף פעולה ולהישאר שעות נוספות במסגרת יום הלימודים הארוך. גם פיצול כיתות א' וב' לכיתות נפרדות בוצע באופן חלקי ביותר.

 

מנתונים שהציג הבוקר (יום ג') משרד החינוך לוועדת החינוך של הכנסת עולה כי המורים, שחתמו על ההסכם בחגיגיות מול משרדי החינוך והאוצר, אינם ששים להשתתף בפועל ביישומו. את מקומם של המורים ממלאים מדריכי תוכנית קרן קרב ומדריכי מתנ"סים. מתוך 35 הרשויות שמשתתפות ברפורמה, ב-15 מהן היה קיים עוד קודם שבוע לימודים מקוצר.

 במרבית הרשויות רק 10% מהמורים נשארים שעות נוספות כחלק מיום לימודים ארוך. בשאר הרשויות גם אין שיתוף פעולה מלא והוא מגיע למקסימום של עד 80% בלבד מכלל המורים. בסך הכל קרוב ל50% מהמורים לוקחים חלק בשעות הנוספות של יום הלימודים הארוך.

   

 

במסיבת העיתונאים שבישרה כי הרפורמה בחינוך יוצאת לדרך הובטח "ממתק" לרשויות שיצטרפו לרפורמה. מלבד שיפוצי חדרי מורים ושירותים, הבטיחה שרת החינוך, לימור לבנת, כי כיתות א' וב' יפוצלו בכל בתי הספר ברשויות שיצטרפו לרפורמה לכיתות של עד 20 תלמידים בכיתה.

 

אולם הבטחות לחוד ומציאות לחוד - בשל מחסור במבנים פיסיים בוצע פיצול כיתות א' וב' לקבוצות קטנות של עד 20 תלמידים בפועל ב40% מהכיתות בלבד. בשאר הכיתות לומדים 35% מהתלמידים עם 2 מורות בכיתה ו-25% הנותרים בכיתות שיש בהן הפרדה חלקית, לא פיסית, והן למעשה חלל אחד. הפיצול נערך בעיקר במקצועות השפה והחשבון ורק בחלק מהכיתות גם במדעים.

 

הרפורמה אמורה היתה להיות מיושמת בקרב 35 רשויות, ב-335 בתי ספר, (מתוכם כ-190 בתי ספר יסודיים). במסגרת שלב א', כ-125,000 תלמידים, מתוכם כ-67,000 תלמידים בבתי הספר היסודיים, אמורים לקחת בה חלק.

 

35 הרשויות שהצטרפו לרפורמה: אופקים, אורנית, אלקנה, אריאל, באר יעקב, בית שאן, בית שמש, בסמת טבעון, גבעת זאב, דימונה, חולון, חורה, חורפיש, כפר קמא, כפר קאסם, כרמיאל, מ.א. בקעת בית שאן, מ.א. גדרות, מ.א. גולן, מ.א. גלבוע, מ.א מרחבים, מ.א. מטה יהודה, מ.א. מטה אשר, מ.א. עמק יזרעאל, מ.א. חבל מודיעין, מגדל העמק, עיר הכרמל, עכו, פורדיס, קצרין, קרית מלאכי, ריינה, רמלה, שלומי ושפרעם.

 

בפועל, עברו ליום לימודים מלא עד השעה 16:00 רק 32 רשויות. 3 רשויות שעדיין לא עברו הן חורפיש, שפרעם ובית שאן. אותו מספר של רשויות גם החל בפועל את פעילות שח"ף לכיתות א' -ג' ללא תוספת תשלום להורים, למעט כפר קמא, אריאל ושוב- בית שאן. 11 רשויות מבין אלה המיישמות את הרפורמה הרחיבו פעילות ימי השיש גם לכיתות ד'-ו'.

 

בתי הספר לא שופצו

 

צ'ופר נוסף שהובטח לרשויות שיעברו לרפורמה הוא שיפוץ בתי הספר. אולם רק 9 רשויות החלו בהכנות לשיפוץ או בשיפוץ בפועל. שאר הרשויות עוד לא קיבלו אישור ואחרות לא שלחו עדיין את האישורים. מדובר בנתון מדהים בהתחשב בעובדה שמשרד החינוך אישר "על הנייר" שיפוצם של 1,359 חדרי שירותים, 1,197 פינות עבודה למורים ו-157 חדרי צוות למורים.

 

אחרי החגים מתעדים במשרד החינוך להתחיל הכשרות ופיתוח בעלי התפקידים הבאים: פיתוח מנהלים, פיתוח מנהלי מחלקות חינוך (זאת, בנוסף לפיתוח מפקחים שנמצא בעיצומו) וכן הדרכה והכשרה להוראה בקבוצות למידה קטנות ולאיתור וטיפול בקשיי למידה למורות בכיתות א'-ב'. 

 

תירוש: לוח הזמנים הצפוף הקשה עלינו

 

מנכ"לית משרד החינוך רונית תירוש הסבירה את הכשלים בביצוע הרפורמה: "התחלנו את היישום של שלב א' כאשר יממה קודם לכך בלבד נחתם הסכם עם המורים. לוח הזמנים הצפוף הזה הקשה עלינו. יממה לפני פתיחת שנת הלימודים בעקבות ההסכם עם המורים היה עלינו להיערך מחדש, שכן במקום מדריכים היה עלינו להעסיק מורים".

 

"רצינו לתת חופש בחירה למנהלים, אם בשעות הנוספות רוצים ללמד את התלמידים שחמט או ג'ודו לא בהכרח יימצא המורה המתאים. בנוסף נתקלנו בקושי שכן במסגרת ההסכם מול ארגוני המורים, הם דרשו שכר גבוה יותר משכר מדריך. מדריך מקבל 70 שקל בממוצע לשעה בעוד מורה מקבל עבור שעה נוספת 110 שקל".

 

ח"כ יוסי שריד תקף את תירוש בנוגע לאי-העברתם של תלמידי כיתות א' ו-ב' לכיתות קטנות: אנחנו לא אדיוטים גברתי אשת המקצוע, צריך לומר אמת, למה מודיעים שמפצלים לשתי כיתות קטנות בתשדירי השירות בעוד בפועל מלמדות שתי מורות בו זמנית בכיתות של 40 תלמידים?".

 

תירוש השיבה לו: "אני ריאילית ולא ניתן לבנות עוד כיתות. המצב הנוכחי עדיף על המצב הקודם שבו מורה אחת לימדה 40 תלמידים". 

 

מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, אמר: "אני לא יודע על איזו רפורמה מדובר, אנחנו חתומים על הסכם קיבוצי מול משרדי החינוך והאוצר, המורים לא מכירים ברופרמת דוברת, בכל מקרה הניסוי עליו חתמנו הוא גרוע שבגרועים, רע מאוד אנחנו לא מוכנים להיות חתומים על משהו כושל מדובר בצעד שנעשה כאקט מגמתי פוליטי וללא תכנון מראש והתוצאות נראות בשטח לצערי הרב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר פרטוש
רק 10 אחוז מהמורים נשארים ליום ארוך
צילום: מאיר פרטוש
צילום: אלכס קולומויסקי
לא היה לנו זמן להיערך. תירוש
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום: חיים הורנשטיין
פיצול הכיתות בוצע חלקית
צילום: חיים הורנשטיין
מומלצים