שתף קטע נבחר

המדריך לרכישת מכונית משומשת

רוצים מכונית חדשה אבל לא יכולים? קצרים בממון או סתם מעדיפים להשקיע בחינוך העתידי של הילדים? סתם לא בא לכם לנקר עיניים? אתם במקום הנכון - המדריך לרכישת מכונית משומשת

מה אתם צריכים מתקשרים הולכים לראות בדיקה מקצועית 
האלטרנטיבות "לגזור ולשמור" קישורים שימושיים 

בדיוק לפני שבוע פרסמנו את המדריך השלם לרכישת רכב חדש. ואנחנו מניחים שעבור מרבית קוראי מדריך זה, מדובר בנושא מעניין, אבל לא ממש רלוונטי. אחרי הכל, רכב חדש במדינת ישראל עולה - לצערנו בדיוק כמו לצערכם - ממון רב. במילים ברורות יותר, אם אין לכם כמאה אלף שקלים, המדריך לרכישת רכב חדש פשוט אינו פונה אליכם.

 

אבל זה ממש לא נורא. ראשית, למרבית הישראלים בכל מקרה אין כסף למכונית חדשה, כך שאתם בחברה טובה. שנית, והרבה יותר חשוב, רכישת מכונית משומשת היא בדרך כלל עסקה כדאית ומשתלמת יותר, בעיקר מבחינה פיננסית. מכונית משומשת, אחת בת שלוש עד חמש שנים, נהנית באופן כללי מאיכות גבוהה יחסית, אמינות לפחות "מתקבלת על הדעת".

 

אל תשכחו שמדובר בכלי רכב שזה עתה סיימו את אחריות היצרן, חלקם הלא-קטן עם מספר קילומטרים לא גדול מ-50 אלף. במרבית המקרים תוכל לשמור אם כך על שקט נפשי בכל הנוגע לאחזקת הרכב. מבחינה כספית, יש לזכור כי בשלוש שנותיה הראשונות מאבדת מכונית חדשה את הסכום העיקרי מערכה. זה אומר שבעל הרכב הקודם רשם לעצמו הפסד כספי, ואילו אתם יוצאים מכך נשכרים. נכון שעכשיו אתם מרגישים יותר טוב?

 

בכל מקרה, לאלה מאתנו שרוכשים מכונית רק אם כבר צברה "ניסיון חיים", המדריך הזה מיועד. הוא אינו ארוך במיוחד, אך כולל את כל מה שתדרשו לו בדרך לבחירה וקניה. הוא מסביר מה, איך ואיפה כדאי לבדוק, כיצד למנוע עסקאות מפוקפקות, או אפילו רמאות לשמה. בקיצור, אם אתם מחפשים רכב משומש, אתם חייבים לעיין במדריך הזה. ונסיעה נעימה, ואמינה.

 

מה אתם צריכים

בדומה לרכישת מכונית חדשה, בשלב ראשון יש לקבוע תקציב. גם השלב הבא ברור - החלטה באיזו קטגוריה של מכוניות אתם מעונינים. האם זו מיניוואן או משפחתית, קטנה או גדולה, ספורטיבית לכביש או לשטח. בכל מקרה, היא חייבת להתאים לכם בדיוק. עד כאן, עדיין, בדיוק כמו במדריך לרכישת רכב חדש, עם הבדל אחד. רוכשי רכב משומש נהנים ממבחר גדול משמעותית מזה של המתעניינים ברכב חדש. ניתן למשל לבחור מכל הדגמים ששווקו בארץ, אבל גם כאלה שלפני שנה או שנתיים כבר ירדו מפס הייצור ומחירם צנח לכן עוד יותר, למרות שמדובר בכלי רכב ראויים.

 

ועוד נקודה. בניגוד לשוק המכוניות החדשות, בו המחירים קבועים, ההבדלים בין המכוניות באותה קבוצה קטנים למדי וההנחה לעולם תהיה בת אחוז-שניים או שתקבל ביטוי ב"מתנה" דוגמת רדיו-דיסק, ההבדל בין מכונית משומשת למתחרה הישירה עשויים לעמוד על עשרות אחוזים. במקרים רבים זה בגלל מוניטין מפוקפק - בצדק או לא - אבל המשמעות היא שתוכלו לרכוש מכונית הרבה יותר חדשה ומודרנית, בפחות כסף. למשל מכונית אירופית "מושמצת" משנת 2003, במקום יפנית "אמינה" משנת 1998. שווה לפתוח את הראש.

 

כדי לסייע לכם בצמצום המבחר, מומלץ להתייעץ עם מספר רב ככל הניתן של גורמים. אם תמצאו מבחני דרכים למכונית המסוימת שבחרתם - מה טוב. ואם דרך פורום חובבי רכב, דרך בעלי מכונית דומה ממשפחתכם וכדומה. רק זכרו, כל העצות הללו צריכות להילקח בעירבון מוגבל.


מחפשים הונדה סיוויק משומשת, עם חלונות כהים מאחור?

 

חזור למעלה
מתקשרים

אחרי שבחרתם את המכונית המתאימה, הגיע הזמן לפתוח את האינטרנט ולהתחיל לחפש מכוניות. עם כל הכבוד לפרסום בעיתון - ויש כבוד - מרבית הציבור מעדיף היום לפרסם את מכוניתו מול קהל רב משמעותית באינטרנט, כי לא פחות חשוב, הוא יכול לעשות זאת בחינם. המודעות הללו יעילות, נוחות, רבות מהן מכילות גם תמונה של המכונית וקהל היעד כבר הפנים כי מדובר במידע איכותי למדי. אל תשכחו זאת.

 

מה שקשה לספק בעיתון

 

כשמצאתם את המכונית הרצויה, הגיע הזמן להתקשר למוכר. כבר בטלפון ניתן לבצע סינון קל יחסית של מכוניות הנשמעות בעייתיות. קודם כל, התעקשו לדבר עם בעל הרכב ולא עם "הדוד מצד הסבתא, שמוכר את המכונית עבורו כי הוא בחו"ל". אם המוכר לא בטוח לגבי פרטים הקשורים למכונית, מתבלבל בנתונים, מגמגם - קחו בחשבון שייתכן ומהצד השני של הקו יש סוחר רכב במסווה. הציגו בפניו מספר שאלות מכשילות.

 

למשל, מתי בפעם האחרונה היה במוסך, כמה דלק צורכת המכונית שלו, מתי החליף צמיגים-עשה טיפול גדול בפעם האחרונה, שאלות מסוג זה. אם ידע לענות ישירות, סביר מאד להניח שמדובר בבעל הרכב. אגב, אין לנו בעיה עקרונית עם סוחרי מכוניות. אנחנו רק בעד גילוי נאות. בעיקרון, אם גילינו שהסוחר הסתיר מאיתנו מידע כזה, המכונית אותה הוא מייצג אינה רלוונטית יותר מבחינתנו. עוד על כך בהמשך.

 

 

עדיין בשיחת הטלפון. נסו לקבל כמה שיותר פרטים על המכונית עוד לפני שאתם מגיעים לראות, ובוודאי לפני שהגעתם לבדוק אותה. כמה ואיזה (עירוניים, בינעירוניים) קילומטרים עשתה, מה מספר הנהגים בפועל (לא מספר הידיים שכתובות ברשיון). בררו אם היו תאונות, שאלו היכן הרכב מטופל ובאיזו תכיפות, והזכירו שתהיו מעונינים לקבל פלט של הטיפולים במוסך. האדם בעברו השני של הקו מתנגד? יש לו כנראה מה להסתיר. שימו לב. מבחינה חוקית, אם אין לכם אישור למסמך כזה מבעל הרכב, לא תוכלו לקבל אותו מהמוסך.

 

חזור למעלה
הולכים לראות

את המכונית מגיעים לבדוק בביתו של בעל המכונית. לא בסמטה חשוכה שהרכב "במקרה" חונה שם. זהו סימן היכר נוסף של "סוחרים בתחפושת". לא פחות חשוב, אתם מוכנים לראות את המכונית רק באור יום. לא בערב, לא בלילה, גם לא בחניה תת קרקעית. רק קרני שמש יגלו לכם פגמים אמיתיים, צביעה לא אחידה, שריטות עמוקות, כיפופים ושלל פרטים נוספים שהעלטה מסתירה. וגם כאן, אין בערך. או שכן, או שבכלל לא.

 

הגעתם למכונית, ראיתם אותה והתרשמתם לטובה? השלב הבא והחשוב של הבדיקה הוא התאמת רישיון נהיגה לתעודת הזהות של בעל הרכב. אם האדם שמולכם אינו בעל הרכב הרשום - יש מקום לחשד ולביצוע פרסה מיידי. בידקו גם שמספר הרשיון מתאים לספר השלדה (מוטבע בתוך תא המנוע). התאמה תגדיל את הסיכויים שלא מדובר ברכב גנוב, מזויף או משוחזר. רכב שרשיונו "אבד-לא כאן כרגע-של השכן שבמקרה כרגע נמצא בחו"ל" - להתרחק.


 

 

הכל בסדר עד עכשיו? הגענו לבדיקת הרכב. ושימו לב, היא יכולה להיות קצרה ונקודתית. אחרי הכל, רק מעטים מאתנו יכולים לזהות איזו ציריה חייבת החלפה, איזה בולם זעזועים נוזל וכמה ואיזה צבע צריך להיות לשמן שעבר רק 5,750 ק"מ. אם אתם יכולים לקחת עמכם מכונאי רכב מאד מנוסה שיודע הכל, מה טוב. אם לא, הישארו בגבולות ההגיון והתמקדו בדברים החשובים. קודם כל, בידקו שהרכב באמת מתאים לכם. שבו בפנים, לחצו על המתגים (בעדינות, המכונית עדיין לא שלכם), התאימו את תנוחת הישיבה. באותה הזדמנות נסו לבדוק שהאביזרים המותקנים אכן עובדים, שאין סדקים ונזקים בקונסולה שמולכם, בדיפון הדלתות וריפוד המושבים. בימי חורף אלה, ריח טחוב עלול להצביע על הצטברות מאד מיותרת של מים בנקודה כלשהי במרכב. עניין לא בהכרח קריטי או יקר לתיקון, אבל בפירוש בעל משמעות.

 

בידקו את גלגלי המכונית. שחיקה מוגזמת עשויה להצביע על הזנחה, או התעללות, או כל דבר אחר שאתם לא רוצים לרכוש ללא התאמת מחיר. בידקו אחר נזילות משמעותיות או חוטים מנותקים בתא המנוע, הקשיבו לפעולתו בסל"ד סרק, עם מצמד לחוץ (ברכב ידני) ומצמד רפוי, תיבה אוטומטית בהילוך (Drive) או בסרק. מנוע תקין צריך להשמיע רעש חלק ויציב, ללא עליות וירידות בסל"ד. הפעילו מערכות נלוות שונות כמו מזגן ומשאבת הגה (סובבו אותו), והקשיבו שוב. מנוע תקין ישמע תקין. פשוט כך. לפחות בשלב ראשון זה מה שאתם רוצים לדעת.

 

למתקדמים מומלץ לבצע בדיקה שטחית גם לתחתית המרכב, לראות בעין בלתי מזוינת שאין פגיעות בחלק התחתון. שימו לב. במכוניות רבות תגלו שפשופים שמקורם במדרכות בתחתית החלק הקדמי. זה לא נורא, למעט העובדה שמדובר היה בבעל רכב לא זהיר. אתם מחפשים סימני מכות חשובים יותר, למשל בתחתית המתלים, באזור נמוכים אחרים. שפשוף קל אינו מהווה בעיה, שפשוף עמוק ובוודאי עקמימות מתכת, מחייבים בדיקה מקיפה ומדוקדקת.

 

בידקו מתחת לריפוד תא המטען, מתחת לשטיחים. אל תוותרו על כל מה שניתן להרים ולהציץ מתחתיו. אל תתעצלו להתכופף, להפשיל שרוולים ולהשקיע עוד כמה דקות. זה עשוי לחסוך לכם כמה מאות שקלים של בדיקה כואבת לב וכיס במכון. בתום הבדיקה כדאי ומומלץ לבקש מבעל הרכב לנהוג בו לסיבוב קצר. לא כולם יסכימו (ובצדק), אבל במקרה הגרוע ביותר ניתן להסתפק בשלב זה בנסיעה לצדו של הבעלים. באמצעות כך תוכלו לנסות ולהבחין ברעשי מתלים והגה חריגים, חריקות בלמים או כל סימן אחר לתקלה יקרה.

 

בקשו ממנו להסיט את ההגה ימינה שמאלה בתנועות מהירות, בקשו ממנו להאיץ במצערת מלאה מסל"ד נמוך, עמדו על כך שיחליף הרבה הילוכים, דרשו ממנו להוציא את תיבת ההילוכים לסרק במהלך הנסיעה (בזהירות), כדי שתוכלו להתמקד ברעשים המגיעים רק ממערכת ההינע. אחרי הנסיעה, כאשר המנוע ושאר המכללים חמים, חזרו שוב על האזנה למנוע, בידקו מתחת אם לא התווספו לפתע טיפות נוזל שחור (שמן, בדרך כלל...) בתחתית האגן, תיבת הילוכים והדיפרנציאל.

 

חזור למעלה
בדיקה מקצועית

במידה והמכונית שבדקתם עברה את כל הבדיקות המוזכרות עד עתה בהצלחה, הגעתם לשלב מכון הבדיקה הרשמי. כאן כדאי להדגיש. בדיקה במכון מוסמך היא דבר חשוב, אבל גם בעייתי. נראה כי בשנים האחרונות, יותר מאי פעם, נוהגים מכוני בדיקה להפריז מעט בהצגת תקלות כדי לכסות את עצמם משפטית "אם וכאשר". במקרים רבים, "הנזילה הקריטית" מתיבת ההילוכים תתגלה כחסרת משמעות או כאטם בעשרים שקלים שנזקק להחלפה. אבל, בשום פנים ואופן אין לרכוש רכב ללא בדיקה כזו. חישבו לבד. אתם עומדים להשקיע כמה עשרות אלפי שקלים, לא תעניקו הצצה במכונית לבעל מקצוע שלבטח כבר ראה הכל? מדובר בסופו של דבר בכלי חשוב לזיהוי כשלים גדולים, במיוחד לאיתור תאונות שהבעלים ניסה להסתיר. אגב, לאו דווקא הבעלים האחרון של המכונית. זה יכול להיות גם זה שמכר לו את הרכב לפני כן.

 

את מכון הבדיקה בחרו בעצמכם - בעיקרון, אל תסכימו ללכת למכון שבוחר בעל הרכב. בעבר פרסמנו לא מעט מקרים בהם היו עובדי מכוני בדיקה שותפים למעשי תרמית. ואתם לא רוצים להיות חלק מכך. אתם ממש לא מעונינים להפוך לחלק בר עניין מכתבה עתידית בערוץ הרכב, על רמאות במכוני רישוי. אם בעל הרכב מתעקש על-כך (גם בנימוס), אפשר וכדאי לחשוד ביושרו. אל תוותרו בעניין הזה. אתם בוחרים במכון.


 

בכל מקרה, אנחנו ממליצים שלא לגמור את שלב הבדיקה כאן. רוצים ראש שקט עוד יותר בכל הנוגע לעשרות אלפי השקלים שאתם משקיעים ברכב החדש? קחו את מסמכי הבדיקה של המכון, וגשו עמם למוסך מורשה של המכונית הנבדקת. שוב, לא מוסך שמכיר את בעל הרכב, אלא בכל מקרה אחד אחר. תאמו מראש, ולא תהיה בעיה. גם אם זה יעלה לכם כסף - ומדובר בכל מקרה בהרבה פחות מאשר מכון הבדיקה - זה שווה את ההשקעה. בקשו באותה הזמנות מבעל המוסך שייתן לכם הערכת מחיר לתיקוני הכשלים שגילה מכון הבדיקה. המוסך הזה יהיה מוסמך הרבה יותר לומר לכם אם מדובר בתקלות קריטיות. אגב, מכיוון שאתם משלמים, לא צריכה להיות שום סיבה להתנגדות מצד בעל הרכב.

 

אם הרכב עבר את כל השלבים הללו בהצלחה, הוא מתאים לתקציב ולצרכים, נמצא תקין וכשיר והמחיר שנדרש לרוחכם: תתחדשו. אם לא, הנה אלטרנטיבה נוספת.

 

חזור למעלה
האלטרנטיבות

רכב מטרייד-אין/סוחר רכב

 

מלבד רכישת רכב מבעלים פרטי, ניתן בהחלט לשקול רכישת רכב מסוחר או מ"טרייד-אין" (של יבואן מוכר, או בכלל). מרבית הסוחרים יספקו לכם מכוניות טובות במחירים שיהיו בדרך כלל נמוכים מאלה הנדרשים במחירון, משלל סיבות. למשל בגלל שהם רכשו את המכונית בזול מבעליה, שלא רצה להתעסק עם מודעת מכירה - וכולנו מבינים אותו לחלוטין.

 

בעת רכישה מסוחר, חשוב - מלבד כל שלבי הבדיקה הרגילים - לבדוק את רשיון העסק של הסוחר. אל תתפתו לרכוש רכב מסוחר לא מורשה. באותה מידה, אל תתפתו לטופס בדיקה מוכן מראש. קחו את המכונית לבדיקה במכון שאתם בוחרים, ונצלו את התהליך לצמצם את הסיכוי לרמאות. רבים כבר נפלו לתרגילי עוקץ שכאלה, חבל.

ומיליסינג?

 

כל הכללים נכונים גם לרכישת מכונית מחברת ליסינג, עם דגש אחד: קחו את המכונית לבדיקה במקום שאתם בוחרים. למקרה שלא שמתם לב זו הפעם השלישית שאנחנו מדגישים זאת, ולא לחינם. למערכת ערוץ הרכב (ולבתי המשפט) מגיעים בשנים האחרונות מקרים רבים של רמאויות, בהן נופלים אזרחים תמימים קורבן לעסקאות מפוקפקות של אדם זה או אחר עם מכון בדיקה. לכו תדעו אם הבדיקה המוכנה מראש באמת נוסחה בקפידה, ולכו תדעו אם בעל המכון הוא לא במקרה - אבל ממש במקרה - אח של סוחר הרכב שמנסה למכור לכם את הסובארו הנוצצת שחיפשתם.


 

 

חזור למעלה
"לגזור ולשמור"
  • לא לבדוק מכונית בלילה או בחניון מקורה
  • לא להשאיר אחד הקונים לבד באוטו לעולם
  • העברת בעלות היא על חשבון המוכר. או הקונה. או שניהם יחד - חבל לריב על עשרות שקלים עסקה של עשרות אלפים
  • אם אתם חושבים "בשביל מה אנחנו צריכים כזה אוטו גדול" - סימן שאתם ממש לא צריכים
  • תמיד בידקו את תעודת הזהות והתאמתה לרישיון הרכב
  • מכונית בודקים בבית של בעליה. לא בשום מקום אחר
  • בחרו בעצמכם את מכון הבדיקה ואמתו את התוצאות במוסך מורשה
  • אל תמהרו. יש עוד מכוניות וחבל להתפשר על עסקה מפוקפקת
  • מכונית זולה היא לא בהכרח פחות טובה. התייעצו עם מומחים
  • לפני בחירת מכונית בידקו הצעות מחיר לביטוח חובה ומקיף ולטיפול שגרתי. יש מכוניות זולות משמעותית מאחרות בתחומים אלה
  • אל תתעצלו - בדקו את המכונית בקפידה ובאמצעות כל הכלים שמוצעים למטה (שיעבודים, גניבות וכדומה). עוגמת הנפש עשויה להיות גדולה

 

ולא פחות חשוב - תתחדשו!

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים