שתף קטע נבחר

מדוע נדחו המבחנים הבינלאומיים?

התלמידים יכולים לנשום לרווחה: המבחנים הבינלאומיים פיז"ה, שהיו אמורים להתחיל ביום ראשון, נדחו לאחר חופשת הפסח. במשרד החינוך הסבירו את הדחייה הפתאומית ב"חשיבה מחודשת", אך נראה כי הסיבה האמיתית טמונה בחשש לעימות עם ארגוני המורים, שמאיימים להשבית את הלימודים בכל בית ספר שבו תיערך הבחינה בניגוד להסכמתם

משרד החינוך הודיע היום (ב'), כי החליט לדחות את קיומם של המבחנים הבינלאומיים פיז"ה, שהיו אמורים להתקיים ביום ראשון בשבוע הבא, עד לאחר חופשת הפסח. המבחנים יתפרסו על פני שישה שבועות עד לסיומם ב-31 במאי. ההחלטה לדחות את המבחנים במועד כל כך קרוב לקיומם תמוהה ומעלה סימני שאלה רבים באשר לסיבה האמיתית.

 

תכנית פיז"ה (The Programme for International Student Assessment) הבינלאומית כוללת מבחנים להערכה סטנדרטית שפותחו על ידי המדינות המשתתפות בה. במבחנים הנוכחיים ישתתפו 58 מדינות. הצוות מטעם המדינות החברות ב-OECD (הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח), עורך את המבחנים פעם בשלוש שנים, בקרב כ-250 אלף תלמידים ברחבי העולם, כשבכל מדינה משתתפים במבחן בין 4,500 ל-10,000 תלמידים. התוכנית מיועדת לתלמידים בני 15 בסיום לימודי החובה בבית הספר. בפעם האחרונה שנערך המבחן, הגיעו התלמידים הישראלים למקום ה-30 בקריאה, 31 במתמתטיקה ו-33 במדעים מתוך 44 מדינות. 

 

מלשכת דובר משרד החינוך הסבירו את הדחייה כך: "בהמשך לתאומים שביצע המשרד עם הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, שבחסותו מתקיימים מבחני הפיז"ה, ביצע המשרד חשיבה מחודשת והוחלט כי המבחנים ייערכו לאחר חופשת הפסח".

 

עם זאת, בארגוני המורים טוענים שהדבר נובע מסירובם להכין את התלמידים לקראת הבחינות. המורים אמרו כי הם דורשים עבור הכנת התלמידים תוספת של 12,000 שעות. היום הם מאיימים כי ישביתו את הלימודים בכל בית ספר שבו תיערך הבחינה בניגוד להסכמתם.

 

לדברי יו"ר ארגון המורים, רן ארז "אנחנו מסרבים להכין לקיים בחינות מאז ספטמבר. הם רוצים שנכין תלמידים לבגרות ולמבחני פיז"ה, שהם שונים לחלוטין, על אותן שעות. בכל מקרה אנחנו לא נכין את התלמידים כי אין זמן. אי אפשר בשבועיים ימים להכין תלמידים. אז מה הרוויחו? אנחנו מתנגדים למבחני פיז"ה, ואם ייעשו בכוח - נשבית בתי ספר שבהם יתקיימו".

 

לדברי ארז, לארגון המורים יש בעיה עקרונית עם המבחנים, שלטענתם, אינם מתאימים לארץ: "מבחני פיז"ה הם טובים אבל הם מותאמים לבדוק תלמידים באירופה, שלומדים בתוכנית לימודים שונה. בארץ התלמידים לומדים לפי תוכנית אחרת, 'תיאורטית אמפירית' שמבוססת על שינון נוסחאות מתמטיקה ולפיה מובילים לבגרות. התוכנית השנייה מבוססת על חשיבה וניתוח לוגי - לא על סמך נוסחאות". 

 

החשש של משרד החינוך מפני תוצאות התלמידים הישראלים בבחינות אינו חדש: ב-ynet נחשף כי לקראת הבחינות בשנת הלימודים הנוכחית החליט משרד החינוך לערוך שינוי מהפכני – תוכנית לאומית במקצועות שפת אם (עברית/ערבית), מתמטיקה ומדעים. מטרה התוכנית היא להעלות את רמת התלמידים לקראת מבחני החתך הבינלאומיים שיתקיימו השנה.

 

הבעיות עם פיז"ה החלו כבר בתחילת השנה, אז נשקלה האפשרות אף לבטל את השתתפותה של ישראל בבחינות. זאת, למרות שבשנה שעברה נערך פיילוט בישראל לקראת הבחינה. לדברי פרופ' זמירה מברך, סגנית רקטור באוניברסיטת בר אילן והחוקרת הראשית במחקר פיז"ה, הדבר היה יוצר נזק תדמיתי לישראל: "אנחנו חלק מהמחקר, פיילוט נעשה. אם מתקפלים אז עוזבים מסלול באמצע. זה לא יעלה על הדעת, זה סוג של זילזול. גם למדינה יש חשיבות בכך שישראל תשתתף במחקר, וזו פגיעה תדמיתית שלנו אם נבטל. אנחנו צריכים לדעת איפה אנחנו עומדים ביחס לעולם. אנחנו חלק מהכפר הגלובאלי וחייבים להשתתף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים