שתף קטע נבחר

בחינת בגרות חדשה: עברית בעל-פה בלי "כזה-כאילו"

עקב ההידרדרות שנרשמת בשפה המדוברת בקרב הנוער, החליטו במשרד החינוך להכניס לבגרות בלשון והבעה גם בחינה בעל פה. "התלמידים משתמשים בביטויים כמו 'כאילו' ו'חבל על הזמן', המאפיינים את הדלות בשפתם", הסבירו במשרד. ההחלטה טעונה עדיין אישור סופי, במסגרת אישור כולל של תעודת הזכאות החדשה לבגרות

בלעדי: תלמידי ישראל יידרשו להיבחן בעל פה במסגרת בחינת הבגרות בלשון והבעה, וזאת על פי התוכנית של משרד החינוך, שמעוניין להרחיב את בחינת הבגרות שנערכת בכיתה י'. כך נודע היום (א') ל-ynet.

 

עד היום נערכו בחינות בעל פה בבגרות בשפות זרות בלבד: באנגלית ובערבית. בשפה העברית נבחנו התלמידים על הבנת הנקרא בכתב בלבד, במסגרת הבחינה בלשון והבעה.

 

כחלק מהמבחן יידרשו תלמידי כיתות י' לעשות שימוש נכון ברטוריקה, להכיר מגוון מבנים לשוניים ולבחור אותם בהתאם לסוג ולמטרות המבע. התלמידים ילמדו כיצד לנאום, כיצד לטעון טיעונים ולהצדיק אותם. חלק מתוכנית הלימודים תכלול גם דיונים קבוצתיים במסגרת במות דיון בהן יידרשו לעימות מול חבריהם.

 

לדברי מנהלת האגף לחינוך על יסודי, יפה פס, הסיבה להרחבת הבגרות בלשון היא הידרדרות השפה העברית השגורה בפיהם של התלמידים כיום. "הם לא מסוגלים להתבטא בעל פה, לא בכיתה, לא עם ההורים ולא במהלך שיחה עם חברים", הסבירה. "השפה המדוברת אינה שגורה בפיהם והם לא יודעים להשתמש בה בצורה בהירה כדי להביע את דעתם. בתרבות שבה אנו חיים כל היום משתמשים התלמידים בביטויים כמו 'כאילו' ו'חבל על הזמן', המאפיינים את הדלות בשפתם".

 

הדרישה לבחינה בעל פה היא חלק ממבנה תעודת הזכאות החדשה לבגרות שמגבשת וועדה בנושא מזה כשלוש שנים. במשרד החינוך מעריכים, כי תוך שנה עד שנתיים ניתן יהיה ליישם את השינוי במבנה הבחינה. כפי שפורסם ב-ynet, הפקת תעודת הזכאות החדשה לבגרות נדחתה בהוראת מנכ"לית משרד החינוך, עמירה חיים, בשל בעיות תקציביות.

 

לקראת גיבוש תוכנית הלימודים החדשה והרחבת מבחן הבגרות בלשון עברית, כבר החל משרד החינוך לקיים זו השנה שנייה תוכנית לימודים ניסויית תחת הכותרת "הבעה בעל פה - רטוריקה". מטרתה של התוכנית היא להרחיב את הוראת העברית בחטיבת הביניים ולשלב בה את לימודי הרטוריקה באופן שיטתי ומובנה. השנה פועלת התוכנית בכ-50 חטיבות ביניים ברחבי הארץ. במסגרת הפיילוט נבחנו התלמידים בעל פה על ידי מורים ללשון והבעה מבתי ספר אחרים.

 

פס הוסיפה: "שפת הדיבור והכתב שונות אך משלימות זו את זו. נמצא שעיסוק באחת מחזקת את השנייה ומשפרת את יכולת הביטוי בכלל. זה מחזק את ביטחונם העצמי של התלמידים ומכין את בוגר בית הספר לקראת השתלבותו בהמשך בצבא ובעבודה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בחינה בכתב. לא מספקת (ארכיון)
צילום: זום 77
צילום: ירון ברנר
יתאמנו בעימות בעל פה
צילום: ירון ברנר
מומלצים