אינטרנט  |  ynet  |  בעלי מקצוע  |  קניות

   חדשות תוכן ועדכונים 24 שעות - Ynet

שבועות חלבי
חלב. בריא ולא, תלוי במחקר צילום: סי די בנק
חלב. בריא ולא, תלוי במחקר צילום: סי די בנק
 




ynet בסלולר
 

חלב לבריאות? מה אומרים המחקרים האחרונים

האם חלב באמת מונע בריחת סידן, מדוע חלב דל שומן בעצם גורם להשמנה, ומה הקשר בינו לבין אקנה? זה מה שאומרים המחקרים המדעיים על החלב - לטוב ולרע

ד"ר איתי גל
עדכון אחרון: 01.06.06, 08:02

סיבוב קצר בכל סופרמרקט יכול בקלות להכתיר אותנו כ"עם החלב": מאות מוצרים מפארים את שורת המקררים ההולכת ונעשית עמוסה לקראת השבועות. מגוון מוצרי החלב בישראל עצום בכל קנה מידה מערביים, מפריטים דלי קלוריות ועד עתירי שומן - מעדנים, גבינות, משקאות.

 

מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, קשרו למוצרי החלב סגולות בריאותיות רבות, החל ממניעת סרטן, ועד להפחתת הסיכון למחלות לב. מנגד פורסם לאחרונה קשר בין צריכת חלב בקרב ילדים והשמנת יתר. אז מה סוד הקסם של החלב? עיקרי סגולותיו באים ממרכיביו החיוניים לבניין הגוף, ובהם חלבונים, שומנים, ופחמימות, כמו גם ויטמינים מסוג A,D,C, B, ומינרלים חשובים ובהם זרחן ואבץ.

 

אולם אחד המרכיבים העשירים ביותר בחלב, הוא דווקא הסידן. הוא חיוני לצמיחה והתפתחות עצמות השלד, לבניית מסת עצם חזקה בשנות הבגרות, לשמירה עליה בהמשך החיים ולהקטנת הסיכון לחלות באוסטיאופורוזיס. חוסר סידן עלול לפגוע בתפקוד השרירים, מערכת העצבים ויתר מערכות הגוף.

 

הסידן משתתף פעיל גם במנגנון התכווצות השרירים, לחץ הדם, הוא דם מעורב בתהליכי קרישת דם, הפרשת הורמונים ואנזימים לעיכול, הוא מעביר דחפים עצביים ומסייע לבניית שיניים. מעבר לטעם הנפלא של מוצרי החלב, הסידן והוויטמינים שבאים איתם, מה עוד אומרים המחקרים? אספנו למענכם את עיקרי הממצאים מהעת האחרונה.

 

  • בעד החלב

 

מגן מדלקות בדרכי השתן: מחקר שנערך ע"י חוקרים בפינלנד גילה כי צריכת מוצרי חלב פרוביוטיים ומיצים טבעיים מסייעת בהגנה בפני דלקות חוזרות בדרכי השתן. במחקר השתתפו 139 נשים מהמרכז הרפואי באוניברסיטת Olulu שבפינלנד. גילן הממוצע של הנשים היה 30.5 ולכולן היו בזמן גיוסן למחקר תסמינים חריפים של דלקת בדרכי השתן. במקביל נבדקו 185 נשים בגילים דומים, ללא דלקת, ששימשו כקבוצת הביקורת. בשתי הקבוצות נאספו נתונים על צריכת המזון וגורמים נוספים באורח החיים.

 

מהמחקר עלה כי צריכה תכופה של מיצים טריים ובעיקר מיצים העשויים מגרגירים כמו חמוציות ואוכמניות, ומוצרי חלב המכילים חיידקים פרוביוטיים, הפחיתה את הסיכון לדלקות חוזרות בדרכי השתן. עוד במחקר נמצא שיחסי מין תכופים הגדילו את הסיכון לדלקות חוזרות

 

מסייע בהפחתת משקל: צריכה מוגברת של סידן ממוצרי חלב מסייעת להפחתה במשקל, כך מצאו חוקרים ישראלים מבית החולים השרון ומשרד הבריאות. המחקר, סקר הרגלי תזונה של 3,240 נשים וגברים בגילאי 25 עד 64. מניתוח נתוני המחקר נמצא שהנבדקים השמנים בעלי מסת גוף (BMI) של 30 ומעלה, צרכו פחות מ-460 מ"ג סידן ליום, בעוד שהנבדקים הרזים בעלי מסת גוף של 20-25, צרכו יותר מ-530 מ"ג סידן ליום.

 

החוקרים חישבו שהסיכון להשמנה היה נמוך ב-22 אחוז אצל נבדקים אשר צרכו כמות גבוהה של סידן, לעומת נבדקים שצרכו כמות נמוכה של סידן. עוד נמצא כי משקל הגוף היה גבוה יותר בקרב נבדקים שצרכו פחות מ-90 גרם חלב ליום, לעומת נבדקים שצרכו יותר מ-100 גרם חלב ליום.

 

מסייע במניעת עששת: משרד הבריאות גיבש באחרונה סדרת המלצות כיצד לשמור על ניקיון ובריאות השיניים אצל מבוגרים וילדים. כדי למנוע עששת הסתמכו

המומחים במשרד הבריאות על המלצות מומחים, לפיהם מומלץ לאכול בסיום כל ארוחה קוביית גבינה צהובה במשקל של כחמישה גרם (לאחוז השומן אין חשיבות). החומרים המצויים בגבינה, כמו שומן, סידן, זרחן וחלבון – הם אלה שעושים את העבודה. בנוסף לכך מסייעת הגבינה הצהובה בניטרול החומציות המזיקה. על פי ההשערה, השומן שמצוי בגבינות, עשוי למנוע מהמזון להידבק לשיניים ויוצר שכבה מגנה בפני חיידקי העששת.

 

מפחית סיכון למחלות לב ושבץ: מחקר שערכו חוקרי אוניברסיטת קארדיף שבבריטניה במשך 28 שנים, בקרב 400 אלף מבוגרים, מצא כי שתיית חלב מפחיתה את הסיכון למחלות לב בשיעור של 13 אחוז, ואת הסיכון לשבץ מוחי בשיעור של 17 אחוז.

 

  • נגד החלב

 

גורם להשמנה: למרות ממצאים מנוגדים, מחקר שנערך על ידי חוקרי אוניברסיטת הרווארד בארצות הברית, בהשתתפות אלפי ילדים בגילאי 9 עד 14, מצא כי ככל שילדים מרבים לשתות חלב, כך הם משמינים יותר. גם ילדים ששתו חלב דל שומן, היו שמנים יותר מילדים ששתו חלב מלא. מחקר אחר בו נבדקו יותר מ-47 אלף נשים, גילה כי חלב מגביר את הסיכון ללקות באקנה בשיעור של 44 אחוז. החוקרים טענו כי שתיית שתי כוסות חלב או יותר מדי יום, מגבירה את הסיכון לפתח את הפצעונים.

 

גורם לאקנה: חלב עלול לגרום לאקנה, כך טוענים חוקרים אמריקנים שמצאו כי שתיית שתי כוסות חלב או יותר מידי יום, מגבירה אחת הסיכון לפתח אקנה. במחקר נבדקו 47,335 נשים. החוקרים מצאו כי אלה ששתו יותר משלוש כוסות חלב מכל סוג שהוא ליום, הגבירו את הסיכון לסבול מאקנה ב-22 אחוז. למרבה הפלא, אלה ששתו שתי כוסות חלב ליום, הגבירו את הסיכון לאקנה בשיעור אף גבוה יותר, של 44 אחוז.

 

שותי חלב דל שומן משמינים יותר: מחקר נוסף שנערך על-ידי צוות משותף מאוניברסיטת הרוורד ומבית-הספר לנשים "בריגהאם", בחן אלפי ילדים בגילאים 9 עד 14 מצא כי ככל שילדים מרבים לשתות חלב, כך הם משמינים יותר. אבל ההפתעה המרכזית של המחקר הייתה העובדה שילדים ששתו חלב דל שומן, בעל 0% או 1% שומן, היו שמנים יותר מילדים ששתו חלב מלא (3% שומן). כוס חלב מלא מכילה 150 קלוריות, כוס חלב רזה מכילה 100 קלוריות, וכוס חלב נטול שומן מכילה רק 85 קלוריות, אך החוקרים הסבירו כי הילדים שותים חלב רזה בחופשיות רבה יותר, ולכן האפקט המצטבר שלו מזיק יותר מאשר בשתייה מתונה של חלב מלא.  

 

שתף ב-שתף ב-שתף ב-

פרסום ראשון: 01.06.06, 00:00

 

תגובה לכתבהתגובה לכתבה   הדפסההדפסה  שלחו כתבהשלחו כתבה    שמירהשמרו כתבה  



 
פעילויות גולשים
החברים שלי
חדשות
דעות
ספורט
כלכלה
צרכנות
תרבות ובידור
מחשבים
בריאות
ירוק
יהדות
תיירות
רכב
אוכל
יחסים
רכילות
סרטים
הוט
כלכליסט
משחקים
מקומי
קהילות
לימודים
אינדקס
לאישה
דרושים
ynet-shops
ynettours
winwin
בעלי מקצוע
ביגדיל
 

אודות ועזרה
כתבו אלינו
עזרה
מדיניות פרטיות
תנאי שימוש
מפת האתר
ארכיון
לאתר הסלולרי
Israel News
 
אודות האתר
RSS
הפוך לדף הבית
ynet בסלולר
ניוזלטרים
פרסמו אצלנו
אנציקלופדיה
באבלס
ערוצי תוכן
חדשות
כלכלה
ספורט
תרבות
בריאות
מחשבים
נופש
Xnet
יהדות
דעות
צרכנות
תיירות
אוכל
רכב
בעלי חיים
קטלוג אופנה
יחסים
קהילות
אסטרולוגיה
מעורבות
ירוק
לאשה
דילים
ynetart
כלכליסט
בלייזר
Go
מנטה
משחקים
mynet
מפות
מוסכים
כלים ושירותים
קניות
מניות
דרושים
מחירון רכב
דירות להשכרה
קופונים
רכב חדש
דירות למכירה
לוח רכב
יד שניה
בעלי מקצוע
משחקים Games
עברית.evrit
דירות חדשות

CISCOYIT  - פיתוח אינטרנט ואפליקציותRealCommerce - ניהול תוכןTotal media - Interactive media technologiesApplication delivery by radwarePowered by Akamaiהאתר פועל ברישיון אקו"םהאתר פועל ברישיון תל"י
as18-c  כל הזכויות שמורות לידיעות אינטרנט ©