שתף קטע נבחר

מופז ניסה לשכנע את הנוסעים: הרכבת בטוחה

שר התחבורה נסע הבוקר בקו נתניה חיפה, וניסה להסביר לנוסעי הרכבת שגילו אדישות, ש"הרכבת תמשיך להתפתח ככלי תחבורה מרכזי במדינת ישראל". מנכ"ל הרכבת החליט לצאת נגד התקשורת וטען: "הנתונים שפורסמו שערורייתיים, היתה פחות מדקת התרעה בתאונה"

יום אחרי תאונת הרכבת הקשה בבית יהושע, הנוסעים בקו נתניה חיפה קיבלו באדישות מסוימת את שר התחבורה, שאול מופז, שהחליט לנסוע בעצמו הבוקר בקו. ברכבת, שהיתה חצי ריקה, ניסה מופז להסביר ש"הרכבת היא כלי תחבורה בטוח יחסית". 

 

 

מופז עבר בין הנוסעים והתעניין לאן כל אחד מהם נוסע. אחד הנוסעים קבל על הבטיחות הלקויה של הרכבת וטען: "שלחתי מכתב לשר ובו התרעתי על הליקויים". נוסעת אחרת, סטודנטית הלומדת באוניברסיטת חיפה, המתנדבת עם חירשים, קבלה בפני השר על כך ש"הרכבת כלל לא נגישה לחירשים בגלל שאין כיתוביות כשמגיעים לתחנה, אלא רק הודעות קוליות". 

 

 

מופז אמר כי "הנוסעים עלו היום לרכבת מרצונם, חלקם נוסעים קבועים בקו הזה ואני מניח שרובם יודעים על התאונה המחרידה שאירעה, ולמרות זאת הם עלו היום לקו. כמובן שכל אחד מהם ודאי מצפה שיתקנו את הליקויים ברכבת. הקמתי ועדת חקירה חיצונית לתאונה בראשות אלוף במילואים יוסי פלד. מסקנות ועדת החקירה החיצונית יגיעו תוך כמה ימים, וניישם את כל הלקחים של הוועדה".

 

מופז, אליו התלווה בסיור גם מנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, הוסיף בהתייחסו לתאונה כי "נקפיד שכל מה שקשור לתחום הבטיחותי יעשה במקביל ועוד לפני ההתפתחות התעבורתית. הפיתרון ארוך הטווח הוא הפרדת מפלסים, כלומר מתן זכות קדימה למסילה. התחלנו עם זה לפני מספר שנים והתוכניות כבר מוכנות ובימים האלה יוצאים המכרזים לכך. לעת עתה יש לנקוט צעדים נקודתיים בכל מפגש כביש מסילה.

 

"הרכבת היא כלי תחבורה בטוח יחסית שעומד בלוח הזמנים וככל הנראה ימשיך להתפתח ככלי תחבורה מרכזי במדינת ישראל. מספר הנוסעים רק יילך ויגדל". הוא הוסיף כי "תאונות דרכים הן מכת מדינה, ומדינת ישראל לא שמה בראש סדר העדיפויות שלה את תאונות הדרכים". 

 

"ממצאים ראשוניים כבר היום"

 

בשל השיפוצים לא פועלים הבוקר קווי הרכבת בין נתניה לתל אביב. בתוך כך, המשטרה תבקש היום מבית משפט השלום בנתניה להאריך את מעצרו של הווטרינר, ד"ר יונתן ועדיה, נהג טנדר האיסוזו החשוד בנהיגה תחת השפעת סמים, ובגרימת מותם ברשלנות של חמשת נוסעי הרכבת שהתנגשה במכוניתו.

 

מנכ"ל הרכבת הביע הבוקר הערכה להקמת ועדת החקירה החיצונית, ואמר כי צוות חקירה נוסף שמינה "שכבר היום יתן ממצאים ראשונים". לינצ'בסקי חזר על טענתו כי ההתרעה היתה של פחות מדקה. "לגבי הממצאים הראשונים שקיבלנו, ההתרעה בהפעלת נוהל החירום ארעה כדקה לפני התאונה. ב-11:54:59 הנהג עלה על המחסום במפגש בית יהושע וב-11:55:34 קרתה התאונה, כלומר, 35 שניות לאחר הפעלת המחסום. הרכבת נסעה במהירות 135 קמ"ש, זה 5 קמ"ש מתחת למהירות המותרת והיה לה מרווח עצירה של 800-900 מטר, נהג הקטר התחיל בבלימת חירום 300 מטר לפני המפגש.

 

"ראיתי בחלק מאמצעי התקשורת מספר הערכות. זו לא פחות משערורייה הנתונים שהובאו בתקשורת, ייתכן שהגיע טלפון למד"א ב-11:58 שזה 3 דקות אחרי התאונה. אנחנו בשלבים הראשונים של החקירה, לא נשאיר אבן על אבן, נגיע לכל מסקנה. הרכבת היא רכב כבד ומהיר וצריך לקחת את זה בחשבון, מה גם שהבטן הרכה שלנו היא נקודת המפגש של מסילה-כביש. יש ליישם פתרונות לטווח ארוך, אבל כרגע ננקוט פתרונות לטווח קצר עד כמה שניתן".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
מופז בשטח, ברכבת ישראל
צילום: ירון ברנר
צילום: נתי שפירא, מדור צילום זק"א
תאונת הרכבת
צילום: נתי שפירא, מדור צילום זק"א
צילום: עופר עמרם
מקום התאונה
צילום: עופר עמרם
מומלצים