שתף קטע נבחר

תנו לדיסטורשן לנצח

איאן אנדרסון הוא לא אותו זמר מלפני שלושים שנה. למרות שיתוף הפעולה עם תזמורת "סימפונט רעננה", הרגעים המרגשים הגיעו דווקא עם הדיסטורשן. רונן צומר ביקר בחזרות וצפה בהופעה

רוק-מתקדם נחשב למעין שילוב בין רוק למוזיקה קלאסית. לכן כשאיאן אנדרסון עורך מופע עם שירים של "ג'טרו טול", אחת מלהקות הרוק מתקדם הנחשבות והמשפיעות ביותר בשנות השבעים, בעיבודים לתזמורת סימפונית (וכל זה למרות שהוא שונא רוק מתקדם) אי אפשר שלא לתהות איך זה יישמע.

 

רגע לפני שאנדרסון נחת בישראל, ביקרנו בחזרה של תזמורת "סימפונט רעננה" כדי לבדוק כיצד מתכוננים הנגנים לקראת ההופעה ומה בדיוק הם יודעים על "ג'טרו טול". איתי צרי, הכנר הראשי של התזמורת, סיפר שלמרות שהוא לא מהדור שגדל על "ג'טרו טול", הוא בהחלט מכיר ומוקיר את הלהקה. דניאל מזעקי, נגן הבסון, סיפר שהשיר המועדף עליו הוא "Aqualung" ולקראת ההופעה הוא מסביר כי שילוב של קלאסי ורוק לא תמיד עובד יחד: "זה תלוי מאוד בעיבוד", אומר מזעקי. "עיבודים מסוימים מאוד מתאימים ומוסיפים לאווירה. אך  עיבודים אחרים, בעיקר אלה עם רוק כבד יותר, מורידים מהאיכות ומהיופי של הרוק". 

 

לבימת האמפי ברעננה עלה אנדרסון עם להקת שכירי החרב שמלווה אותו בעולם. השיר הראשון שבוצע היה - "Eurology" שלקוח מאלבום הסולו של אנדרסון. מייד אחר כך הזכיר לנו אנדרסון מדוע אנחנו כאן אנחנו כאן, כשביצע באופן טהור את "living in the past" הקלאסי, אותו הקדיש אנדרסון לבני מחזורו שלא איתנו - ג'ימי הנדריקס, ג'ון בונהם וקית' מון. לאחריו עלתה התזמורת על רקע מופע סטנדאפ עמוס הומור אנגלי של מר אנדרסון.

 

יצירת פרוג-רוק מבריקה

האמת, אנדרסון כבר לא שר כמו פעם. הוא מתאמץ נורא להגיע ליכולותיו הקוליות מלפני 30 שנה - דבר שניכר בתצלומי התקריב על המסכים שליד הבמה, בהם נראו ורידי גרונו כאילו הם עומדים להתפקע מרוב מאמץ. אך כן נשארה לו יכולת מופלאה לפזז על החליל, להשתולל על הבמה ולספר בדיחות.

 

המופע נחלק לשני חלקים. החלק ראשון ארך כשעה ובשיאו נערך ביצוע מרהיב ושונה מהמוכר ל"Mother Goose". העיבוד החדש לווה בחלקים נוספים ובתוספות מוזיקליות משמעותיות שהוציאו את השיר מהקונבנציות המוכרות שלו.

 

העיבודים הטריים לשירים לא תמיד הצדיקו את התוספת הסימפונית למופע, ובחלק מהשירים הם הפכו לחומת סאונד בסגנון פיל ספקטור, מה שלא פעם יצר מריחה מוזיקלית משעממת. החלק השני של המופע היה החלק הרוקיסטי והמעניין יותר, כשסוף סוף נשמע גם דיסטורשן מחטיבת הקצב המלווה. שיאו היה עיבוד חדש ומדהים ל"Aqualung" הקלאסי שהדהים את הקהל והשאיר הרבה אנשים המומים. שיכחו את "Aqualung" שהכרתם - הביצוע החדש בתוספת תזמורת הוא יצירת פרוג-רוק חדשה ומבריקה כאשר הסימפונית ממלאת בו תפקידים חשובים וראויים.

 

לראשונה בסדרת הקונצרטים של איאן אנדרסון והתזמורת, הופיעה לצד הלהקה הכנרית האמריקאית אן מארי, שביצעה עם אנדרסון מספר דואטים לכינור ולחליל. כשאנדרסון נזקק לאוויר לנשימה הוא השאיר לה את הבמה והיא ניגנה מספר מיצירותיה האישיות בסגנון בלו גראס. מארי מצידה, סיכמה את ההופעה ואמרה: "זה כבוד בשבילי לנגן עם איאן אנדרסון, הוא הגיבור המוזיקלי שלי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דלית שחם
איאן אנדרסון. השאיר הרבה אנשים המומים
צילום: דלית שחם
לאתר ההטבות
מומלצים