שתף קטע נבחר

האם מיקרוסופט תחסל את גוגל?

אם לפני שנה עוד היה ספק, אז היום מצב המלחמה בין מיקרוסופט וגוגל הוא עובדה. האם גוגל תמשיך להוביל את שוק החיפוש לנצח?

ההכרזה הרשמית על מנוע החיפוש החדש של מיקרוסופט, Live Search, עוררה מחדש את הדיון בשאלה עד כמה הטכנולוגיה של גוגל באמת בלתי מנוצחת.

 

הציניקנים אוהבים לגייס לדיון הזה את מקרה נטסקייפ, כדי לשכנע שזה רק עניין של זמן - איש, גם לא גוגל, אינו יכול להתחרות במשאבי המחקר והפיתוח העצומים של מיקרוסופט. לכן, הם אומרים, זה רק עניין של זמן עד שתהיה בידיה טכנולוגיה טובה יותר.

 

מה גם שמיקרוסופט כבר הוכיחה יותר מפעם, שהיא לא באמת צריכה טכנולוגיה טובה יותר. כל מה שהיא צריכה לעשות הוא לבצע אינטגרציה טובה מספיק של הטכנולוגיה שלה לתוך מוצרים קיימים ועתידיים. אז נכון, כרגע מיקרוסופט מחזיקה ב-10 אחוזים משוק החיפוש בלבד (בהשוואה לכ-50 אחוזים של גוגל), אבל כמו שהם טורחים להזכיר מדי פעם - יש להם סבלנות.

 

אסטרטגיית פיזור ביצים

לארי פייג וסרגיי ברין הם אנשים נבונים, ולכן הם מפזרים את הביצים שלהם בין סלים רבים. השאלה היא אם הסלים האלה לא רבים מדי, ואם גוגל לא מתפזרת מדי, ומבזבזת משאבים על הדברים הלא נכונים.

 

תוך שלוש שנים, הגדילה גוגל את ההיצע הטכנולוגי שלה מחצי תריסר לכ-40 מוצרים ושירותים.

 

היא ממציאה, מפתחת, קונה ומשפרת. והיא עושה לעצמה יחסי ציבור מצויינים, שמסתירים את העובדה שלצד כמה הברקות, היא מתחזקת כיום שורה ארוכה של טכנולוגיות שאין להם יתרון מהותי על מה שמציעות חברות אחרות ושההיגיון העסקי מאחוריהן לא ברור. וזה עסק יקר.

 

סטגנציה של מנוע החיפוש

חשוב מזה: זוכרים את מנוע החיפוש של גוגל? זה שמחפש דפי Web? עם יד על הלב, האם אתם יכולים לומר שהוא עובד היום טוב יותר מאשר לפני שנתיים או שלוש?

 

גוגל ממשיכה אמנם לשפר ולעדכן כל הזמן. לפעמים עדכונים מינוריים ובלתי מורגשים, ולפעמים כאלה שמרגישים כמו הוריקן ומקבלים שמות מתאימים (החל מ-"Florida" ב-2003, דרך "Austin", "Brandy" ו-Bourbon" ועד "Jagger" בנובמבר 2005).

 

בכל אופן, רוב העדכונים הללו לא נועדו בשבילנו. אלו בעיקר ניסיונות של גוגל לשפר את הסינון כדי לנקות מתוצאות החיפוש אתרי קש וספאמרים למיניהם. מטבע הדברים, האינדקס שלה חשוף לתופעות האלה יותר מהמתחרים הקטנים. בסופו של דבר, נראה כאילו גוגל מנסה לשמר את ההישגים הקיימים של מנוע החיפוש שלה, יותר מאשר להגיע להישגים חדשים.

 

קרב הבלימה נגד מיקרוסופט

המלחמה במיקרוסופט תורמת לגוגל הרבה נקודות, ועוזרת לה להתמודד עם השחיקה בדימוי הציבורי שלה.

 

במיוחד לאחרונה, עם הכרזת Google Spreadsheets ורכישת Writely, האיום הגלוי של גוגל על מיקרוסופט קונה לה הרבה מעריצים. אבל זו הרבה יותר מחוצפה או משובת נעורים שדוחפת את ברין ופייג' למהלכים התאבדותיים כאלה. זהו יותר איום בסגנון "תמות נפשי עם פלישתים", שמכוון היישר לבטן הרכה של מיקרוסופט.

 

צריך לתפוש את הדברים בפרופורציות. נכון שמיקרוסופט השקיעה עד היום מאות מיליונים בטכנולוגיית החיפוש שלה, אבל לא מדובר אפילו באחוז אחד מההכנסות הנקיות שלה. יישומי אופיס, לעומת זאת, מוכרים כל שנה ב-10 מיליארד דולר, רבע מהמחזור של מיקרוסופט. והחלק היפה בכל העניין: גוגל לא צריכה להרוויח סנט אחד משירותי המשרד המקוונים שלה כדי לגרום למיקרוסופט נזק כספי עצום.

 

אז עם כל הכבוד להבטחות של סטיב באלמר שהוא הולך לדרוס את גוגל, לא בטוח שמיקרוסופט להוטה לצאת לקרב לחיים ולמוות על שוק החיפוש. לא בטוח שזה ישתלם לה, וגוגל מקפידה לאותת שאם יהיה קרב כזה - היא מסוגלת להנחית את "המכה השנייה". לכן, סיכוי טוב שהעימות בין השתיים יתגלגל למלחמה קרה.

 

לאו דווקא מיקרוסופט

בכל אופן, מי אומר שדווקא מיקרוסופט היא האיום הגדול על גוגל? יאהו, עם קרוב ל-25 אחוזים משוק החיפוש ופורטפוליו מקוון הרבה יותר מרשים מזה של מיקרוסופט, עשויה להפתיע הרבה קודם. אמנם מנהלי החברה הכריזו שהם ויתרו על השאיפה להביס את גוגל, אבל גם אחמדיניג'אד הכריז שהוא מפתח גרעין רק למטרות שלום.

 

וישנם גם מתחרים פחות ידועים, כמו IceRocket או GigaBlast או Exalead, שעכשיו אף אחד לא סופר אותם אבל יום אחד הם עשויים להפתיע. זה הרי בדיוק מה שעשתה גוגל.

 

בהרבה שווקי טכנולוגיה יש חשיבות גדולה יותר לחשיבה מקורית מאשר למשאבים כספיים. אחרת IBM הייתה עדיין יצרנית ה-PC הגדולה בעולם ו-AMD לעולם לא הייתה מצליחה להתחרות באינטל, ובארנס אנד נובלס הייתה מוחצת את אמזון. ואף אחד מאתנו לא היה שומע על גוגל מלכתחילה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Windows Live. למיקרוסופט יש סבלנות
נטסקייפ. הדוגמה הקלאסית
מומלצים