שתף קטע נבחר

הסרט של כל הזמנים?

עשרות רבות של טוקבקים זעמו על רשימת "הסרט של כל הזמנים" שיצר רוברט מקי ופורסמה בסוף השבוע. צוות "חיים בסרט" מצטרף למחאה: איפה קובריק ופליני? איפה המיוזיקל? מה לגבי "ראשומון" ו"אני והחבר'ה"? ואיפה הנשים? והשחורים?

האשימו בכך את צ'רלי קאופמן וספייק ג'ונז ("אדפטיישן"), אך בכל פעם שעולה שמו של גורו התסריטאות, רוברט מקי, עולה

חיוך על פנינו. זה לא שאנחנו מזלזלים באדם ובפועלו, חלילה, אך יש משהו בדוגמאטיות המקפיאה שלו שמסבה לא מעט נזק ליצירות קולנוע מופלאות שאינן עומדות בתו התקן הדקדקני שלו. ואמנם, לאחרונה פורסמה במדור הקולנוע של ynet רשימה שכותרתה "הסרט של כל הזמנים", שמדגימה עד כמה סקירה של למעלה ממאה שנות קולנוע יכולה להיות חד גונית וחוטאת להיסטוריה של האמנות השביעית.

 

את האשם ניתן למצוא, כפי שהאיר את עינינו שמוליק דובדבני, באוריינטציה שמנחה את בחירותיו של מקי, קרי, מלאכת התסריט והזיקה המובהקת לכור מחצבתו - הזרם המרכזי של הוליווד. בעשותו כך בוחר המומחה הנערץ לוותר על עבודתם של במאים דגולים, ז'אנרים מרכזיים, עשורים שלמים ותעשיות קולנוע מפוארות.

 

איפה הבמאים הגדולים?

בדרך-כלל כשניגשים להתקין רשימה מעין זו היד רועדת בטרם היא מחליטה את מי לכלול ואת מי להדיר. מקי, כך עושה רושם, לא מצמץ פעמיים כשבחר להכפיל את נוכחותם של מספר במאים (אינגמר ברגמן, סטנלי קובריק, רומן פולנסקי, סידני לומט ופדריקו פליני), ובכך לוותר על שירותיהם של אחרים. אולי ברשימה רחבה יותר שמאפשרת מקום לשני סרטים של אותו יוצר יש מקום לכפילויות הללו, אך במקבץ כה מצומצם זוהי פריבילגיה שעושה עוול לכמה מענקי הקולנוע.

 

ההיסטוריה הקולנועית, לשיטתו של מקי, כלל אינה צריכה להכיר בתרומתם של אנדריי טרקובסקי ("המראה", "סטאלקר"), רובר ברסון ("הנידון למוות ברח"), סרג'יו ליאונה ("הטוב, הרע והמכוער", "היו זמנים באמריקה"), ז'אן פייר מלוויל ("הסמוראי"), אקירה קורוסאווה ("שבעת הסמוראים", "רשומון"), ג'ון פורד ("המחפשים"), "הווארד הוקס ("ריו בראבו"), אורסון וולס ("האזרח קיין"), יאסז'ירו אוזו ("סיפור טוקיו"), ארנסט לוביטש ("להיות או לא להיות"), רוברט אלטמן ("נאשוויל"), מרטין סקורסזי ("נהג מונית"), טרנס מאליק ("ימים ברקיע"), קוונטין טרנטינו ("כלבי אשמורת") ורבים אחרים.

 

העלבון לא היה גדול כל-כך אילו מקי לא היה נוקב פעמיים בשמו של הבמאי היעיל אך חסר ההשראה – סידני לומט. ואם כבר בחר בלומט מדוע אלו "רשת שידור" ו"פסק דין" הבינוני שנבחרו ולא יצירתו הטובה ביותר, "אחר צהריים של פורענות"?

 

עוד מעניין לגלות שבאופן שיטתי כמעט מקי בורר את שכנתה של יצירת המופת של כל במאי. כך תמצאו את "רוח החופש" של לואיס בונואל ולא את "סוד הקסם הבורגני" או "יפהפיית היום" הנערצים. את "מבעד לזכוכית האפלה" ו"פרסונה" של ברגמן ולא את "תותי בר" או "החותם השביעי". את "וויקאנד" של ז'אן לוק גודאר ולא "לחיות את חייה" או "אלפאוויל". את "הטנגו האחרון בפריז" של ברנרדו ברטלוצ'י ולא את "האסטרטגיה של העכביש" או "הקונפורמיסט".

 

אבל כאמור המקום אינו רב ויש לפנות מקום לגדול במאיה של האמנות השביעית, ג'ון מאדן ("שייקספיר מאוהב").

 

לאן נעלם המיוזיקל?

מערבונים, קומדיות, דרמות ומותחנים הם כוס התה המועדפת על מקי. אמנם גם בתוך אלו תמצאו נעדרים יקרים כמו "המחפשים", "ריו בראבו", "חבורת הפראים", "היו זמנים במערב", "בצוהרי היום", אבל יש מספר סוגות שזכו להתעלמות גורפת. המיוזיקל נפקד לחלוטין מרשימותיו ולפיכך לא תזכו למצוא בהן את השמות הבאים - "שיר אשיר בגשם", "סיפור הפרברים" ו"מטריות שרבורג".

 

ומה באשר לסרט האימה? "הנוסע השמיני" הוא בן כלאיים (מד''ב/אימה) ראוי, אך לאן נעלמו "מגרש השדים", "תינוקה של רוזמרי", "פרנקנשטיין", "פסיכו", "הניצוץ", "The Thing", "פלישת חוטפי הגופות", "טבח המנסרים מטקסס" וכמובן "ליל החיים המתים" והמשכיו המפוארים?

 

גם אף סרט פעולה, ז'אנר השנוא בדרך-כלל על חוקרי ומבקרי קולנוע, לא מצא את דרכו לחמישים הגדולים של מקי. האם "מת לחיות" ו"שליחות קטלנית 1,2" אינם ראויים למקום של כבוד ברשימה רק בגלל ייחוסם המשפחתי ה"נחות"?

 

עשורים שלמים נמחקו

דובדבני מצר בכתבתו על-כך שניכר כי מרבית הקוראים סבורים שמרבית יצירות המופת של הקולנוע הן תולדה של שני העשורים האחרונים, אך נראה כי גם מקי מפנה את גבו ליותר מארבעים שנות קולנוע. האחרון מתחיל את הספירה עם "האשליה הגדולה" משנת 1937 ובכך מונע מהענקים שעל כתפיהם הוקמה האמנות השביעית את המקום המגיע להם בפנתיאון.

 

האם הקולנוע לא היה ממשיך להלך בצילן של האמנויות הוותיקות יותר אילולא פגש במגע ידם של סרגיי אייזנשטיין ("אוניית הקרב פוטיומקין"), פרידריך וילהלם מורנאו ("זריחה"), פריץ לאנג ("M"), צ'רלי צ'פלין ("זמנים מודרנים"), באסטר קיטון ("הגנרל"), האחים מרקס ("מרק ברווז"), ד.וו. גריפית ("אי סובלנות"), אריך פון שטרוהיים ("תאוות בצע"), ג'וזף פון שטרנברג ("המלאך הכחול"), אבל גאנס ("נפוליאון"), ז'אן ויגו ("אפס בהתנהגות"), רנה קלייר ("לנו החירות"), דזיגא ורטוב ("האיש עם מצלמת הקולנוע") ובזבי ברקלי ("כורות הזהב של 1935")?

 

אבל שוב, הרבה יותר חשוב לשמור מקום לאירוע ההיסטורי שנעל את העשור האחרון של המילניום החולף - "אמריקן ביוטי".

 

ואם כבר לבחור בסרטים הוליוודיים משנות השמונים ואילך מדוע אלו "דג ושמו וונדה" המהנה ו"אנשים פשוטים" המדמיע ולא "השור הזועם", "בלייד ראנר", "בחזרה לעתיד", "האימפריה מכה שנית", "החבר'ה הטובים", "אני והחבר'ה", "חומות של תקווה", "המופע של טרומן", "החשוד המיידי", "סודות LA", "מועדון קרב", "ספרות זולה", "לילות בוגי", "משפחת טננבאום", "שמש נצחית בראש צלול"?

 

רק באמריקה עושים סרטים?

הקולנוע בתפישתו של מקי כולל את הוליווד ומספר מועט של שחקני חיזוק זרים. הקולנוע היפני הפורה והתוסס מיוצג בדמותו של סרט אחד, "האישה בחולות" של הירושי טשיגהארה. אבל מה לגבי במאים נפלאים כמו אקירה קורוסאווה ("ראשומון"), קינג'י מיזוגוצ'י ("סיפורי אוגטסו"), יאסוז'ירו אוזו ("סיפור טוקיו"), מיקיו נארוזה ("עננים נודדים") וטאקשי קיטאנו ("זיקוקין דינור")?

 

מצבו של הקולנוע היפני לפי מקי טוב מזה של הקולנוע הגרמני, שלא הפיק אף לא סרט אחד הראוי להיכנס לטבלתו. פאבסט ("תיבת פנדורה"), פון שטרנברג, מורנאו, לאנג, פאסבינדר ("פחד אוכל בנשמה"), הרצוג ("אגירה, זעם האל"), ונדרס ("אליס בערים") לא נכנסו, וגם הרוסים (טרקובסקי, אייזנשטיין, פודובקין, קלטוזוב, קלימוב ומיכלקוב), מתברר, לא מרשימים את מקי.

 

גם בריטניה הגדולה, מולדתם של סרטים כגון "Brief Encounter", "האדם השלישי", "במעגל הנקמה", "הנעליים האדומות", "לחסל את הליידי", "קס", "עירום" ו"טריינספוטינג", זכתה לייצוג בדמותם של במאים אנגלים (היצ'קוק, שלזינגר) אך לא זכתה לשגר אף סרט לרשימה הנכספת.

 

גם תעשיות הקולנוע ששיגשגו בעשורים האחרונים לא הרבו לשגר נציגים לרשימתו של מקי. הונג-קונג, שהייתה תעשיית הקולנוע המרתקת ביותר במשך חלקים נכבדים משנות השמונים והתשעים עם יוצרים כגון טסואי הארק ("פקינג בלוג"), ג'ון וו ("הרוצח") ו-וונג קאר וואי ("Happy Together", "מצב רוח לאהבה") נעלמה לגמרי מהרדאר של מקי, ואילו קוריאה שייכת לדעתו אך לקים קי דוק ו"אביב, קיץ, סתיו, חורף... ואביב" ולא לצ'אן ווק פארק וטרילוגיית הנקמה המופתית שלו ("שלום לנוקם", "שבעה צעדים", "שלום לנוקמת"), ג'ון הו בונג ("Memories of Murder") וג'ון הוואן ג'אנג ("הצילו את הכוכב הירוק").

 

כתף קרה היא גם מנת חלקו של הקולנוע האמריקני העצמאי, שניפק בארבעת העשורים האחרונים לא מעט מחביבי הביקורת העולמית – "בעלים", "אדם בעקבות גורלו", "באפלו 66", "אמון הדדי", "אושר", "לב פראי", "נרדפי החוק" ועוד.

 

ומה עם הנשים?

מקי, כך אנו למדים מרשימתו, גם איננו מאמין גדול בשוויון הזדמנויות, ולפיכך לא תמצאו במאית אחת לרפואה שלא לדבר על יוצר שחור. ואולי זה המקום לתקן את העוול ולהציע את שמותיהם של אנייס ורדה המופלאה ("קליאו מ-5 עד 7") וספייק לי הזועם ("עשה את הדבר הנכון") כקנדידטים ראויים לטבלת "50 הסרטים של כל הזמנים".

 

  • לבלוג "חיים בסרט"

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מירמאקס
"ספרות זולה". בכל זאת סרט טוב
צילום: מירמאקס
"בלייד ראנר". לא מופת?
"שמש נצחית בראש צלול". ג'ים קארי דווקא נחמד
לאתר ההטבות
מומלצים