שתף קטע נבחר

תמיר: אנו מגמגמים במאבק מול הפונדמנטליזם

שרת החינוך יולי תמיר תקפה בכנס הרצליה את היחס לחינוך בישראל: "בחשיבה על ההשקעה בחינוך אנו מתחרים עם העולם המתקדם והעולם הפונדמנטליסטי, ובשתי החזיתות הללו אנו מגמגמים יותר מאשר היינו צריכים לגמגם"

"כשאנו מסתכלים היום איפה ההשקעה החינוכית הגדולה ביותר, היא לא בהכרח בעולם המערבי. בחשיבה על ההשקעה בחינוך אנו מתחרים לא רק עם העולם המתקדם, אלא גם עם העולם הפונדמנטליסטי, ובשתי החזיתות הללו אנו מגמגמים יותר מאשר היינו צריכים לגמגם" - כך אמרה הבוקר (יום א') שרת החינוך יולי תמיר בנאומה בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי. 

 

"העולם הפונדמנטליסטי עושה מה שאנו לא עושים", הסבירה תמיר. "הוא משקיע בחינוך לטווח ארוך, לא מוותר ולא מתפשר ובמאבק על עתיד העולם, האזור והמדינה צריך לזכור גם את זה. לצערי, אני לא בטוחה שבמאבק הזה החינוך מנצח וצריך לתת את הדעת על המחיר שאנו משלמים בשל כך מדי יום".

 

השרה תמיר אמרה כי כדי להצליח בחינוך יש חובה להשקיע בו יותר מכפי שנהוג כיום, אולם היא העלתה תהייה באשר למוכנותה של החברה הישראלית לכך. "יש לנו אופק שאליו אנו שואפים ויש לנו כלים חינוכיים לא מעטים", אמרה. "השאלה האמיתית היא האם החברה הישראלית מוכנה לקחת את היעדים האלה ולשים אותם בראש סדר העדיפויות שלה. חברה שתובעת מעצמה צריכה לתת כלים לביצוע.

 

"אם רוצים לטפל במצוינים, בחלשים, למנוע נשירה ולשפר את המצב במגזר הערבי - תחומים שכל סקר יראה שיש להשקיע בהם - חייבים להשקיע. לצערי, המציאות לא מלמדת על כך שהחברה מוכנה לכך".

 

איתור בגיל צעיר

שרת החינוך התייחסה בדבריה לתוכנית החינוכית שאותה מפתח משרדה. "המטרה שלנו היא לפרוש רשת רחבה, שתיתן מענה לאנשים צעירים בראשית דרכם - האיתור בגיל הצעיר הוא החשוב ביותר, גם למצטיינים וגם למתקשים. ילד שאיתרת אותו בראשית הדרך מתקדם מהר יותר, או לפחות מקבל את התמיכה שלנו ברגעים הנכונים כאשר הוא נתקל במכשולים ולשם מופנית התמיכה שלנו. קידום המצויינות בכל הארץ יהיה מהלך שיאפשר שוויון הזדמנויות בחברה. 

 

בנוסף, השרה הדגישה את חשיבות מדיניות החינוך האקטיבי שהיא מקדמת בבתי הספר: "אנו עוסקים בשינויים על מנת להחדיר בתלמידים חשיבה יצירתית, תוך שהם מציבים לעצמם אתגרים כגון עבודות מחקר ולאו דווקא בחינות סטנדרטיות.

 

"אני מאמינה שמערכת חינוך פועלת היטב כאשר כל אדם בה - המורה, המנהל וגם הילד - לוקח חלק אקטיבי בחשיבה החינוכית. אין חינוך פאסיבי בעיני. אנשים שמקבלים מבחוץ מסרים ותכנים, הרבה פעמים מאבדים את חדוות ההוראה וחדוות הלמידה. אין מערכת חינוך של מצויינות בלי מעורבות במעשה הלמידה וההוראה"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תמיר בכנס הרצליה. מאבק כפול
צילום: ניב קלדרון
מומלצים